نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » پیشگیری و بیماری ها » درمان سرماخوردگی با ویتامین ها

درمان سرماخوردگی،در فصل پاییز و زمستان بیشترین مراجعات را به مراکز درمانی دارند.سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است که بیشترین آمار شیوع را در بین بیماری های دیگر دارد.این بیماری با علایمی مانند آبریزش بینی،قرمزی و تورم چشم و خلط سینه آغاز می شود. طول مدت درمان این بیماری بین ۷ تا ۱۵روز طول می کشد.استراحت و استفاده از آنتی بیوتیک در درمان این بیماری موثر است.ولی استفاده از برخی از ویتامین ها به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر بسزایی در درمان سرما خوردگی دارند. این ویتامین ها عبارتند از:

 

درمان سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی

۱- ید: کسانی که از خستگی و اضطراب دائمی رنج می برند ممکن است با کمبود ید مواجه باشند. ید از جمله مواد معدنی است که در عملکرد قلب تاثیر مثبت دارد و در ماهی، شیر، نمک طعام یددار یافت می شود.

 

کمبود شدید ید به نقص در عملکرد غده تیروئید مربوط می شود از این رو نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد و مراجعه به پزشک ضروری است. هر انسان بالغ باید بین ۱۰۸ تا ۲۰۰ گرم روزانه ید مصرف کند.

 

۲- ویتامین ث: همیشه تصور می شود که پرتقال مهم ترین منبع ویتامین ث است اما باید توجه داشت که سیب زمینی هم یک منبع بسیار غنی از این ویتامین است.

 

با این که همه مردم در فصل زمستان به مصرف مرکبات روی می آورند؛ اما سیب زمینی با داشتن ذخایر غنی از پتاسیم باعث تصفیه مایعات سمی از قلب و کلیه ها می شود. سیب زمینی از بهترین انواع سبزیجات برای بیماران رماتیسمی و التهاب معده و امراض کلیوی به شمار می آید.

 

۳- ویتامین ها: ویتامین ها ترکیبات حیاتی برای سلامتی جسم انسان هستند که آن را از میکروب ها و ویروس ها محافظت می کند. بدن در زمستان به شدت به ویتامین “دی” نیاز دارد. این ویتامین مسوول شکستن و جذب مواد معدنی در بدن است.

 

ویتامین “ای” نیز برای رشد سلول ها و بافت های بدن به کار می رود. سه نوع ویتامین “ث” “دی” و “ای” به اضافه چندین ویتامین دیگر ضد اکسیداسیون هستند.

 

۴- روی: در هوای سرد، روی بهترین سلاح برای دفاع از جسم است. ترکیبات مختلفی از روی در داروخانه ها عرضه می شود و با آن که بدن به میزان کمی از این ویتامین نیاز دارد اما نقش تعیین کننده ای در محافظت از حس بویایی و سطح قند خون در بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند.

 

این ویتامین همچنین برای التیام زخم ها ضروری است و کمبود آن موجب سرماخوردگی های مکرر و ضعف حس بویایی و نیز اختلال در رشد کودکان می شود.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت