نایت ملودی » سلامت » کشف دلایل علمی غسل در احکام اسلامی

دین اسلام به پاکیزگی و نظافت اهمیت بسیاری داده است.در احادیث و کتاب آسمانی مسلمانان قرآن بسیار به نظافت و پاکیزگی اهمیت داده شده است.غسل یکی از آداب تطهیر و شست و شو در دین اسلام است که بر انجام آن بسیار تاکید شده است.

غسل به معنای شست و شو می باشد. غسل ها در دین اسلام به دودسته مستحب و واجب تقسیم می شوند.یکی از غسل های واجب مشترک بین زن و مرد غسل جنابت می باشد.اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش دستور به انجام غسل جنابت داده است. اکنون علم بعد از ۱۴۰۰ سال به فواید این غسل پی برده است.در زیر  به چند خاصیت این غسل آشنا می شویم:

 

فواید غسل

طهارت معنوی
در خصوص غسل جنابت حتی اگر بخواهیم به جنبه پاک سازی آن هم توجه کنیم، هدف از غسل جنابت، پاک‌سازی نوعی آلودگی روحی است که روش طهارت آن، توسط دین (که متصدی بیان روش های ارتباط و تاثیر گذاری معنوی و روحانی است) بدین گونه آموزش داده شده است وگرنه باید شستن موضع نا پاک، برای طهارت کافی می‌بود. هم چنان که خداوند متعال، پس از بیان غسل، وضو و تیمم، می فرماید؛ راز این دستور آن است که شما طاهر شوید «ولکن یرید لیطهرکم؛ ولیکن خدا می خواهد شما راپاک کند.»

 

تا انسان طاهر نشود به خدایی که طیب است نمی‌رسد و این طهارت، محبوب ذات حق است که در قرآن فرموده است؛«…والله یحب المطهرین؛ و خدا کسانی را که خواهان پاکی‌اند دوست دارد.» وقتی انسان اندکی در مسئله‌ی طهارت تأمل کند به این نتیجه می‌رسد؛ خدایی که این قدر در مورد مسئله طهارت تاکید دارد و به پاکیزگی لباسی که بر تن است و پوستی که بمنزله قشری برای حقیقت انسان است اهمیّت می دهد یقینا به طهارت قلب، بی‌توجه نبوده و به پاکیزگی باطن از آلودگی‌ها و کثافت‌های معنوی که قابل قیاس با کثافات ظاهری نیست اهمیت ویژه می‌دهد.
پس آنچه از طهارت مراد است نه فقط طهارت ظاهری بلکه در حقیقت طهارت معنوی است و شاهد این ادعا آنکه خداوند در مورد تیمم نیز فرموده؛ «ولکن یرید لیطهرکم». خاک که باعث تطهیر ظاهر نیست بلکه آنچه مراد است تطهیر انسان از خبائث اخلاقی،تکبر،عجب و غیره است.

 

تعدیل اعصاب سمپاتیک
از سوی دیگر،انزال، یک عمل موضعی نیست (مانند بول و سایر زوائد) به دلیل این که اثر آن در تمام بدن، آشکار می گردد و تمام سلول‌های بدن، به دنبال خروج آن در یک حالت سستی مخصوص فرو می‌روند و این خود نشانه تأثیر آن بر روی تمام اجزاء بدن است.

 

طبق تحقیقات دانشمندان، در بدن انسان، دو سلسله اعصاب نباتی وجود دارد که تمام فعالیت‏‌های بدن را کنترل می‌‏کند: اعصاب سمپاتیک و اعصاب پاراسمپاتیک.

 

این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان گسترده است. وظیفه اعصاب سمپاتیک، تند کردن و وظیفه اعصاب پاراسمپاتیک، کند کردن فعالیت دستگاه‌‏های مختلف بدن است.

 

گاهی جریان‏‌هایی در بدن رخ می‏‌دهد که این تعادل را به هم می‏‌زند؛ از جمله آن‌ها حالت ارگاسم (اوج لذت جنسی) است که معمولاً مقارن با انزال صورت می‏‌گیرد.

 

از اموری که می‌‏تواند اعصاب سمپاتیک را به کار وا دارد و تعادل از دست رفته را تأمین کند، تماس آب با بدن است و از آنجا که تأثیر ارگاسم روی تمام اعضای بدن به طور محسوس دیده می‏‌شود، دستور داده شده که بعد از جماع، تمام بدن با آب، شسته شود.

 

رعایت بهداشت
غسل جنابت یک دستوراسلامی برای پاک نگه داشتن بدن و رعایت بهداشت،در طول زندگی است. همواره افرادی از نظافت خود غافل می‏‌شوند ولی این حکم اسلامی آنان را وادار می‌‏کند که در فاصله‏‌های مختلف، خود را شست و شو دهند و بدن خود را پاک نگه دارند.

 

نتیجه گیری
البته موارد یاد شده، تنها به عنوان حکمت و فلسفه غسل به شمار می‏‌آید و به هیچ وجه، ملاک اصلی وجوب غسل نیست؛ چه اینکه غسل، یک واجب تعبدی است و نیاز به قصد قربت دارد. ازاین‌رو کسی که تازه بدن خود را شسته ولی اگر این حالت از او سر بزند، باز باید غسل را انجام دهد.

 

تاریخ: 24 اکتبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: سلامت , سلامت روان
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت