نایت ملودی » سلامت » بدون دلیل، وزن اضافه یا کم می کنید؟

 بدون دلیل، وزن اضافه یا کم می کنید؟

اگرچه میزان شیوع بیماری های خودایمنی رو به افزایش است اما تشخیص آنها هنوز آنچنان ساده به نظر نمی رسد.

بسیاری از علائم این بیماری ها مانند درد مفاصل٬ خستگی و مشکلات گوارشی٬ با سایر بیماریها مشترک هستند و ممکن است که اشتباه گرفته شوند. اما یک علامت است که در بسیاری از بیماریهای خودایمنی دیده می شود و آن٬ تغییرات وزن است.

 

اگر وزنی که ترازو به شما نشان می دهد٬ بدون هیچ دلیل خاصی و به طور ناگهانی٬ بالا یا پایین رفت٬ بهتر است که با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم٬ مطمئن شوید که آیا به بیماری خودایمنی مبتلا هستید یا نه.

 

دیابت نوع یک: با توجه به نقشی کلیدی که انسولین در نحوه استفاده بدن از قند خون و ذخیره آن ایفا می کند٬ بسیاری از افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند و بیماری آنها هنوز تشخیص داده نشده است٬ دچار کاهش وزن غیرمنتظره می شوند. اگر علائمی مثل تشنگی شدید٬ پرادراری٬ خستگی یا تاری دید دارید٬ ممکن است که به دیابت مبتلا باشید.

 

بیماری آرتریت روماتوئید: در بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند٬ تغییرات وزنی شایع است. استروئیدهایی که برای کاهش التهاب در این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند٬ منجر به احتباس آب در بدن و افزایش وزن می شوند.

 

بیماری سلیاک: سلیاک٬ یک بیماری خودایمنی است که در آن٬ مصرف گلوتن منجر به حمله سیستم ایمنی بدن به سلولهای روده باریک می شود. این افراد٬ نمی توانند مواد مغذی رو به درستی جذب کنند و معمولا لاغر هستند.

 

بیماری آدیسون: این بیماری خودایمنی٬ غدد فوق کلیه رو تحت تأثیر قرار میدهد. غدد فوق کلیه٬ هورمونهایی را که به ما در از عهده استرس برآمدن و کنترل فشار خون٬ کمک می کنند٬ تنظیم می نمایند. اگر غدد فوق کلیه٬ توانایی ترشح کافی این هورمونها رو نداشته باشند٬ به کاهش اشتها٬ حالت تهوع و کاهش وزن ناگهانی منجر می شود.

 

اختلالات تیروئید: تیروئید٬ به کنترل متابولیسم ما کمک میکند. بنابراین اگر تیروئید دچار کم کاری شود٬ متابولیسم نیز کند می شود. بنابراین علائمی مثل افزایش وزن٬ خستگی٬ یبوست٬ ریزش مو و افسردگی در فرد دیده می شود. از سوی دیگر٬ اگر تیروئید پرکار باشد٬ ترشح هورمون تیروئید٬ زیاد شده و متابولیسم و سایر فعالیتهای حیاتی٬ سرعتی بیش از حد طبیعی به خود می گیرند. در نتیجه فرد علیرغم اینکه غذای زیادی می خورد٬ کاهش وزن پیدا می کند.

 

بیماری کرون و کولیت اولسراتیو: هر دوی این بیماریها٬ در اثر واکنش غیرطبیعی به سیسیتم ایمنی بدن٬ باعث التهاب روده می شوند. اما تفاوتشان در این است که در کولیت اولسراتیو٬ فقط روده بزرگ درگیر می شود اما در بیماری کرون٬ هر بخشی از لوله های گوارشی ممکن است که دچار مشکل شوند. هم در کولیت اولسراتیو و هم در کرون٬ اسهال و انقباضات شکم ایجاد می شود که باعث میشوند که غذا خوردن برای فرد ناخوشایند شود. بنابراین یکی از علائم شایع در مبتلایان به این بیماریها٬ کاهش وزن است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت