مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » اخبار » جامعه » پیام نوروزی اوباما برای ملت ایران

پیام نوروزی اوباما 92

رئیس‌جمهور آمریکا باز هم مانند سال‌های گذشته، در آستانه نوروز، مقابل دوربین اداره اطلاع‌رسانی کاخ سفید نشست تا متن آماده‌شده از سوی مشاوران دیپلماسی عمومی خود برای نوروز را برای ایرانیان بخواند و از “بهار تازه” دم بزند و برای عقب‌نشینی‌های دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی بیشتر در موضوع هسته‌ای کشورمان، چراغ سبز نشان دهد؛ این پیام همچنین بیش از آنکه خطاب به ایرانیان باشد، پاسخی منفی به درخواست‌های مکرر رژیم صهیونیستی برای تشدید مواضع خصمانه واشنگتن علیه تهران در آستانه سفر اوباما به تل‌آویو بود که در قالب “پیام نوروزی خطاب به مردم و مقامات ایران” مطرح شد.
اوباما در این پیام، چند بار هم به کلیدواژه‌هایی چون “بهار” و “بهار تازه” و “جشن نوروز!” اشاره کرده که مدتی است از سوی برخی در داخل کشور نیز به‌شدت مورد تأکید قرار می‌گیرد.
اوباما که “والری جارت” مشاور شیرازی‌تبار ارشدش در امور ایران، پیش از این از علاقه‌اش به شیراز سخن گفته بود، این بار برای پیام خود، تفألی هم به حافظ شیرازی، زده است. شعری هم که در فال حافظ خطاب به اوباما برای سال نو آمده، حاوی همین مضمون است: «درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد»
باید منتظر ماند و دید که اوباما و دولتش در سال ۱۳۹۲ هجری خورشیدی در قبال این توصیه حافظ چگونه عمل می‌کنند و آیا نهال دشمنی خود با ایرانیان را که با مانع‌تراشی‌ها و توطئه‌های واشنگتن علیه مردم ایران به درختی تناور تبدیل شده از بیخ خواهند کند یا همچنان بر رویه سابق خود پای خواهند فشرد.
پیام اوباما همچنین حاوی نکات جالب دیگری هم هست. در این پیام که دو روز زودتر از سال تحویل شمسی، در آستانه جشنواره بزرگ هسته‌ای ملی در روز ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۲ و همزمان با نشست کارشناسی معاونان تیم‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ در استانبول ترکیه منتشر شده، به موضوع هسته‌ای کشورمان نیز اشاره شده است.
به گفته کارشناسان، پیام نوروزی اوباما را می‌توان چراغ قرمزی به رژیم صهیونیستی در آستانه سفر وی به سرزمین‌های اشغالی و همزمان چراغ سبز وی در ادامه عقب‌نشینی‌های اخیر کاخ سفید در مقابل گام‌های قدرتمند ایران در موضوع هسته‌ای ارزیابی کرد آنجا که گفته است: «همان‌گونه که من همیشه گفته‌ام، ایالات متحده ترجیح می‌دهد این مسئله را به طور صلح‌آمیز و دیپلماتیک حل کند؛ اگر واقعاً آن گونه که رهبران ایران می‌گویند “برنامه هسته‌ای شان مقاصد صلح‌آمیز دارد” در این صورت، اساسی برای راه‌حل عملی وجود دارد، این یک راه حلی است که به ایران دسترسی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را می‌دهد و همزمان برای همیشه، پاسخگوی پرسش‌های جدی جامعه جهانی در مورد ماهیت واقعی برنامه هسته‌ای ایران است. ایالات متحده در کنار سایر اعضای جامعه جهانی، آماده است به این گونه راه حل دست یابد. یافتن راه حل، کاری آسان نخواهد بود. اما اگر بتوانیم، مردم ایران می‌توانند مزایای مبادلات بازرگانی بیشتر و روابط با کشورهای دیگر ازجمله ایالات متحده را ببینند».
وی گفته است: «همان‌گونه که پدران و اجداد شما در طول تاریخ، دنیای علم و هنر را غنی کرده‌اند همه کشورها از استعداد و خلاقیت مردم ایران بهره خواهند برد، به ویژه جوانان شما. هر روزی که ارتباط شما با ما قطع است روزی است که ما با هم کار نمی‌کنیم، باهم نمی‌سازیم، نوآوری نمی‌کنیم و فرصت ساختن آینده‌ای پر از صلح و کامیابی را که در قلب این جشن است نداریم.»
اوباما همچنین در آستانه سفر به تل‌آویو، پیام غیرمستقیمی هم به “بنیامین نتانیاهو” نخست‌وزیر تندرو این رژیم داد که به‌تازگی خواستار تشدید مواضع خصمانه رئیس‌جمهور آمریکا علیه تهران شده بود. اوباما در پایان پیام نوروزی خود در واکنش به این درخواست نتانیاهو، این‌گونه جواب داد: «همزمان با آغاز بهاری تازه، من همچنان امیدوارم که دو کشور ما بتوانند از تنش را پشت سر گذاشته و فراتر روند و من همچنان به تلاشم برای رسیدن به آغازی نو میان کشورهای‌مان ادامه خواهم داد که حاصلش دوستی و صلح میان دو کشورمان باشد.»

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت