نایت ملودی » سلامت » سوزش سر دل در بارداری

سوزش سر دل در بارداری

جنین در حال رشد و نمو آن قدر در بدن مادرش تغییر ایجاد می‌کند تا بتواند صحیح و سالم به دنیا بیاید، یکی از عمده‌ترین تحولاتی که بارداری برای مادر به‌وجود می‌آورد ناراحتی‌های گوارشی‌ است.‌یبوست، نفخ، گازهای معده‌ای، حالت تهوع و سوزش سر دل‌. ما این‌بار سوزش سر دل را بررسی می‌کنیم زیرا آن‌هایی که باردار بوده‌اند یا شده‌‌اند از این حس ناخوشایند شکایت می‌کنند؛ این شما و این توضیحات دکتر صفار‌زاده.

اصل قضیه چیست؟
بیش از ۵۰‌ درصد خانم‌های باردار از سوزش شدید معده‌شان در دوران بارداری شکایت دارند به‌خصوص در ۳ ماهه دوم و سوم. سوزش سر دل حالتی است که انتهای مری به‌دنبال ورود اسید معده به آن تحریک می‌شود؛ به این مشکل رفلاکس اسید معده هم می‌گویند. در این حالت ممکن است احساس سوزشی در محدوده انتهای قفسه سینه تا ابتدای گلوی‌تان داشته باشید. برخی خانم‌ها هم می‌گویند ته حلق‌مان تلخ یا ترش است.

دلایل ایجاد سوزش سرمعده در دوران بارداری چیست؟
در طی فرآیند معمولی هضم، غذا از مری به سمت معده می‌رود، در این بین غذا از بخش ماهیچه‌ای در انتهای مری به نام اسنفکتر نیز می‌گذرد و سپس وارد معده می‌شود. در واقع اسفنکتر دریچه‌ی ورود غذا به معده است. هنگام غذا خوردن این دریچه باز می‌شود و غذا می‌تواند وارد معده شود، پس از آن، اسفنکتر بسته می‌شود تا اسید معده به سمت مری  برگشت نکند. وقتی به سوزش سرمعده یا «ریفلاکس معده» مبتلا می‌شوید، در واقع اسفنکتر کاملاً بسته نمی‌شود ومقداری اسید به سمت مری برمی‌گردد. برگشت اسید ممکن است سبب درد و سوزش در ناحیه قفسه سینه شود. در دوران باردای، هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شوند که ممکن است سبب شل شدن ماهیچه‌ی اسفنکتر شوند. در نتیجه مقداری اسید به مری بازمی‌گردد، به ویژه وقتی غذا زیاد می‌خورید یا در حالت خوابیده قرارمی‌گیرید. علاوه بر این، با بزرگ شدن جنین در ماه‌های هفتم به بعد، رحم فشار بیشتری به معده وارد می‌کند. همین فشار نیز ممکن است سبب برگشت اسید معده به مری شود.

 اکثر خانم‌های باردار از سوزش معده‌ در دوران بارداری شکایت دارند
برای مقابله با سوزش سر دل چه کنم؟
توصیه‌های برای پیشگیری از سوزش سر دل در بارداری
* به جای ۳ وعده غذایی حجیم، وعده‌های غذایی کوچک و متناوب بخورید.
* آرام و با طمانینه غذا بخورید.
*  از خوردن هر‌گونه غذای سرخ شده، پر ‌ادویه و هرگونه غذایی که به شل شدن دریچه انتهای مری کمک کند و احتمال سوزش سر دل را بالا ببرد، پرهیز کنید.
* غذاهای چرب را کلا کنار بگذارید.
* کافئین نخورید.
* نوشابه‌های گاز‌دار نخورید.
* سرکه و انواع سس‌های حاوی سرکه را کنار بگذارید.
* شکلات و کافئین هم موادی محرکند و از خوردن آن‌ها هم بپرهیزید.
* خوراکی‌های اسیدی از قبیل انواع آب‌میوه‌ها، مرکبات، گوجه فرنگی، پاستیل و لواشک را فعلا فراموش کنید.
* فرآورده‌های گوشتی (سوسیس، کالباس، ناگت، همبرگر و…) و خوراکی‌های نعنایی هم سبب تحریک سوزش می‌شوند.
*حین خوردن غذا از نوشیدن حجم زیاد مایعات خودداری کنید اما یادتان باشد در طول بارداری‌تان  باید روزانه ۱۰- ۸ لیوان آب را بین و‌عد‌‌های غذایی بنوشید.

* بعد از غذا آدامس بجوید تا ترشح بزاق‌تان بیشتر شود؛ بزاق اسید معده را خنثی می‌کند.
* مشکل‌تان را با متخصص معالج‌تان در میان بگذارید و از او بخواهید دارویی مناسب را برای‌تان تجویز کند.

* سیگار نکشید؛ دود سیگار نه تنها سبب جهش ژنتیک می‌شود بلکه اسید معده را هم افزایش می‌دهد.

* می‌توانید بعد از مشورت با متخصص زنان معالج‌تان بدون نیاز به نسخه داروهای آنتی‌اسید تهیه کنید این داروها حاوی منیزیم یا کلسیم هستند و بهتر است در مورد دارو با متخصص زنان مشورت کنید، زیرا برخی از آنتی‌اسیدها حاوی مقادیر بالای سدیم، آسپرین یا آلومینیوم هستند.

اگر هیچ‌یک از این روش‌ها موثر نبود پزشک معالج برای‌تان داروهای قوی‌تری را که برای دوران بارداری بی‌خطرند تجویز خواهد کرد.

بارداری احتمال ایجاد سوزش سرمعده یا ریفلاکس را افزایش می‌دهد

 

درمان طبیعی برای سوزش سردل:
در زیر برخی از داروهای خانگی موثر برای سوزش سر دل ذکر شده. این داروها طبیعی هستند و هیچ مشکلی برای خانم باردار بوجود نمی آورد ولی در صورت نیاز طبق نظر پزشک مصرف کنید.
۱٫ بادام
بادام سرشار از روغن است و میزان اسید را کنترل میکنید. از این رو، سعی کنید  ۴ تا ۵ بادام هرروزبخورید. بادام همچنین می تواند به تغذیه نوزاد کمک کند.
۲٫ آلوئه ورا
آلوئه ورا شامل برخی از عوامل ضد التهاب است که می تواند سوزش سر دل را کاهش دهد. با این حال، در مورد زنان حامله،طبق نظر پرشک مصرف شود.
۳٫  آب نارگیل
آب نارگیل به خنثی کردن اسید معده کمک میکند. هر روز مصرف کنید.
۴٫ دانه رازیانه
دانه رازیانه در بهبود گوارش موثر است. شما می توانید ۲ قاشق چای خوری دانه رازیانه را در آب جوش حل کرده و آب آنرا بنوشید.
۵٫ سرکه
سرکه سیب  بیکربنات و اسید معده را کنترل میکند. اسید تولید شده د ر دیواره معده را کاهش میدهد.  یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را رقیق کرده بنوشید.
۶٫ پاپایا
پاپایا سرشار از آنزیم های خاصی است که باعث بهبود روند هضم  غذا در معده می شود. مصرف پاپایا رسیده برای کاهش سوزش سر دل خوب است. پاپایای خام باعث انقباضات رحمی میشود. در این مورد نیز بهتر است با پزشک مشورت کنید استفاده از مکمل های پاپایا نیز مفید است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت