نایت ملودی » سلامت » تغذیه » تغذیه کودکان در مسافرت

تغذیه کودکان در مسافرت

مسافرت با بچه ها سرگرم کننده و جالب است. البته مشکلات مخصوص به خودش را نیز دارد. مسافرت برنامه غذایی روزانه را به هم می زند و انسان مجبور است غذاهایی غیر از غذاهای معمول را مصرف کند.

به همین دلیل خیلی باید مراقب تغذیه کودک خود در هنگام سفر باشید. اگر قبل از سفربرنامه ریزی کرده باشیم ، می توانیم این مسائل را حل کنیم.

* اگر تصمیم بگیرید که غذاهای مغذی و مفید مصرف کنید، به راحتی می توانید خودتان را با تغییر برنامه غذایی در طی سفر، مطابقت دهید. ممکن است مواد غذایی ناسالم را مصرف کنید. برای جلوگیری از این امر همیشه مقداری خوراکی و نوشیدنی همراه خود داشته باشید.

* زمان مصرف وعده هایی غذایی ممکن است به هم بریزد و زمانی که کودک گرسنه است، غذا آماده نباشد و مجبور به ریزه خواری و مصرف  تنقلات  شود. اگر همیشه مقداری غذای آماده مثل ساندویچ کوکو و کتلت همراهتان باشد، از ریزه خواری کودک جلوگیری خواهید کرد.

* در قطار یا هواپیما نیز می توانید همین کار را کنید. تا جایی که امکان دارد زمان خواب و خوردن کودک را طوری تنظیم کنید که کودک در آخر سفر گرسنه و خسته نباشد. اگر در هتل یا محل اقامت شما یخچال وجود داشته باشد، به راحتی می توانید غذای دلخواه خود را تهیه و مصرف کنید. همیشه یک شیشه آب جوشیده با خود همراه داشته باشید.

* مسافرت با یک  نوزاد (شیرخوار) بعضی اوقات راحت تر از مسافرت با کودکانی است که راه می روند. اگر نوزاد شیرمادرش را می خورد، مادر باید طبق یک برنامه منظم، به کودک شیر دهد. اگر نوزاد شیرخشک مصرف می کند، درست کردن شیر خشک در شیشه از قبل راحت تر از این است که، در طی سفر آن را درست کنید. البته در مسافرت های طولانی که زمان زیادی وقت می گیرد، برای جلوگیری از فساد احتمالی، باید پودر شیرخشک را همراه داشته باشید و هر کجا لازم بود، آن را در آب جوشیده حل کرده و به کودک بدهید.
* همیشه یک شیشه آب جوشیده با خود همراه داشته باشید.

* اگر کودک غذای کمکی  مثل سوپ، ماست و … را می خورد، بهتر است غذای کودک را در شیشه یا ظروف تمیزی بریزید و درب آن را ببندید که حمل آن راحت باشد.

زمان خواب و خوردن کودک را طوری تنظیم کنید که کودک در آخر سفر گرسنه و خسته نباشد
* غذاهایی که کودک می تواند آنها را در دستش بگیرد و بخورد،(بیسکویت، کیک و … ) در سفر نیزمناسب هستند. فقط مراقب باشید که غذا به گلوی کودک نپرد.

* پیش بند و دستمال مخصوص کودک را همراه داشته باشید.

* در مسافرت با هواپیما، نوزادان و کودکان کم سن ، هنگام بلند شدن و نشستن هواپیما در گوش خود احساس ناراحتی و درد می کنند. مکیدن شیشه شیر، پستانک یا یک لیوان نوشید نی این احساس درد را کاهش می دهد.

* همراه بردن کودک در مسافرت های خارج از کشور، مشکل است، زیرا علاوه بر ناآشنا بودن طعم غذا برای کودک ، باید از سالم بودن غذا نیز مطمئن شوید.

اگر به کشوری رفتید که از سالم بودن غذاهای آن مطمئن نیستید، باید نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

۱- همیشه از شیشه های آب معدنی ( آب سالم و عاری از میکروب) استفاده کنید.

۲- نوشیدنی یخ مصرف نکنید.

۳- میوه  و سبزی ها  را به خوبی شسته و پوست بکنید.

۴- از مصرف غذای داغ خودداری کنید .

۵- هرگز بیرون از منزل غذا نخورید.

۶- دندان های خود را با آب معدنی بشویید و مسواک کنید.

۷- مراقب کودک خود باشید تا چیزی در دهان خود نگذارد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت