مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » آشپزی » طرز تهیه ترشی فلفل هالاپینو

طرز تهیه ترشی فلفل هالاپینو

مواد لازم برای تهیه ترشی فلفل هالاپینو:

فلفل هالاپینو  ۱۰ عدد درشت
سیر ۶ حبه درشت
شوید ۴ شاخه
سرکه  ۱و ۱/۲ پیمانه
 اب ۱ و ۱/۲ پیمانه
 نمک ۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه ترشی فلفل هالاپینو:
۱) فلفل هالاپینو ها رو بشورید و باریک حلقه حلقه خرد کنید
۲) بریزید داخل قابلمه همراه آب – سرکه و نمک بزارید تا بجوش بیاد
۳) همین که به جوش اومد از روی حرارت بردارید .
۴) ۲ تا شیشه  تمیز و خشک حاضر کنید ته هر کدوم از شیشه ها ۳ حبه سیر و ۲ شاخه شوید بزارید و فلفل ها رو همراه آب و سرکه بریزید داخل شیشه ها
۵) در شیشه ها رو بلافاصله کیپ نکنید بزارید خنک بشن و بعد محکم درشون رو سفت ببندید.

آیا میدانستید که:
تُرشی یکی از چاشنی‌ها و مزه دم‌دهنده‌ها به خوراک ها به ویژه در آشپزی خاورمیانه‌ای است.
ترشی گذاشتن یکی از فرایندهای نگهداری طولانی مدت از خودنی هاست که ماده خوراکی مورد نظر را درون محلول آب نمک و یا سرکه که پ هاش پایین داشته و حالت اسیدی دارد قرار می دهند. با استفاده از این فرایند، می توان مواد خوردنی فاسد شدنی را تا چند ماه سالم نگه داشت. اگر ماده خوراکی خود دارای آب کافی باشد، تنها افزودن نمک برای ساختن ترشی بس است.
در برخی کشورها مانند کره، به انواع سبزیجات نمک می افزایند و این نمک، آب اضافی موجود در سبزیجات را خارج می کند. سپس سبزیجاتی که آب اضافی شان گرفته شده را می گذارند تا به شیوه ی طبیعی ورآورده شود و محلول سرکه مانندی حاصل شود.
بر خلاف فرایند کنسرو کردن، در ترشی گذاشتن نیازی به استریل نمودن کامل ماده خوراکی نمی‌باشد. در نمک‌سودکردن نمک یا محلول نمکی با فشار_اسمزی باعث خارج شدن آب موجود در میکروب‌ها شده و میکروب‌ها را می‌کُشد و یا در ترشی‌ها پ هاش ترشی که اسیدی است سبب می‌شود که هیچ باکتری یا قارچی نتواند در چنین محیطی نمو کند. فرایند ترشی گذاشتن برای نگهداری از مواد خوراکی و استفاده آنها در بیرون از فصل برداشتشان بوجود آمد. از مواد خوراکی ترشی شده در مسافرت‌های طولانی، به ویژه مسافرت‌های دریایی استفاده می شد. پیش از اختراع موتور بخار، گوشت گاو و خوک نمک سود شده، غذای ملوانان محسوب می شد. البته امروزه افراد، نه تنها به دلیل نگهداری از مواد خوراکی، بلکه به دلیل لذت بردن از مزه انواع ترشی، اقدام به ترشی گذاشتن می کنند. اگر چه امروزه واژه ترشی تنها به انواع سبزیجات و صیفی جات ترشی شده گفته می شود، در گذشته از انواع خوراک ها ترشی تهیه می کردند(مخصوصاً مردم آسیایی). برای حفاظت دراز مدت از انواع میوه، میوه را درون محلول غلیظ آب و شکر قرار می دهند و انواع ادویه جات از جمله دارچین هم به آن اضافه می کنند.

روش نگهداری ترشی فلفل هالاپینو:
اگر آب ترشی تمام شد باید روی آن سرکه بریزید تا فاسد نشود. سعی کنید همیشه روی مواد ترشی را سرکه پوشانده باشد. درست است که مواد را برای این ترشی می‌کنند که فاسد نشود اما اگر درست از ترشی نگهداری نکنید حتما فاسد می‌شود. ترشی فاسد کپک می‌زند. مزه آن هم خراب می‌شود یعنی ترشی‌اش خیلی کم خواهد شد و روی آن را کپک سفید رنگی می‌پوشاند. بهتر است ترشی خراب را دور بریزید اما می‌توانید سرکه آن را دور بریزید و مواد ترشی را با سرکه تازه کمی بجوشانید. این‌طوری ترشی دوباره برطرف می‌شود.
چه خودتان ترشی انداخته باشید چه از بیرون خریده ‌باشید، مناسب‌ترین ظرف برای نگهداری ترشی، ظرف‌های مربایی کوچک است؛ این‌طوری شیشه‌ای که باز می‌کنید چند روزه تمام می‌شود و احتمال فاسد شدن آن کمتر است. اگر مقدار بیشتری ترشی دارید که می‌خواهید نگه دارید، باید بعد از این‌که ترشی را در شیشه ریختید روی آن سرکه بریزید تا شیشه کاملا پر شود. بعد در آن را ببندید. ظرف بلور یا سفال لعاب‌دار بهترین ظرف برای نگهداری ترشی است.
شیشه ترشی باید کاملا خشک و تمیز باشد. اگر ترشی را در شیشه خیس بریزید احتمال کپک زدن آن زیاد می‌شود. بهتر است ظرف ترشی را با آب داغ بشویید و بگذارید کاملا خشک شود، بعد در آن ترشی بریزید. قاشقی که در ترشی می‌زنید هم باید تمیز باشد. هیچ ‌وقت قاشقی که با آن غذا خورده‌اید را در ترشی نزنید. همیشه برای برداشتن ترشی از قاشق کاملا خشک استفاده کنید. اگر ترشی را در ظرف کوچک ریختید و روی سفره آوردید نباید دوباره آن را در شیشه اصلی برگردانید. همین‌طور نگه دارید تا کاملا مصرف شود. ترشی که هنوز آن را باز نکرده‌اید را لازم نیست در یخچال بگذارید آفتاب روند رسیدن آن را تندتر می‌کند.

 

اگر از آن درست مراقبت کنید فاسد نمی‌شود اما بهتر است ظرف باز ترشی را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت