نایت ملودی » سلامت » میانبرهای ساده برای غلبه بر کمرویی

میانبرهای ساده برای غلبه بر کمرویی

آیا برای ورود به یک جمع جدید، قلب تان تندتر می زند و احساس می کنید راحت نیستید و گونه های تان قرمز می شود. این مسائل را در دید و بازدید نوروزی بیشتر حس کرده اید و ممکن است تصمیم جدیدی گرفته باشید که در سال آینده دیگر خجالتی نباشید و بتوانید با اطرافیانتان ارتباط برقرار کنید. اما راهکار این مسئله چیست؟
خجالتی بودن یا همان چیزی که باعث می شود شما در ارتباط برقرار کردن با دیگران راحت نباشید، تنها یک احساس است؛ احساسی که تنها در درون شما وجود دارد و فقط خود شما آن را می فهمید. برخی مردم خجالتی بودن را با ترس از اجتماع یا بیماری فوبیا یکی می دانند، در حالی که این دو با هم فرق می کند؛  در بیماری ترس از اجتماع، فرد نسبت به تمام فعالیت های اجتماعی دچار ترس و نگرانی می شود، در صورتی که فرد خجالتی تنها در شرایطی خاص، نگرانی و اضطراب را تجربه می کند.
در کودکی شما چه گذشته است؟
با رشد کودک و بیشتر شدن تجربه ها و فعالیت های اجتماعی، فرد در برخی شرایط خاص در مواجهه با افراد غریبه یا وارد شدن به محیطی ناآشنا، خجالت را تجربه می کند. هر خانواده ای براساس فرهنگ، مهارت و سطح دانش و آگاهی های خود درباره تربیت کودک، با این وضعیت برخورد می کند. چگونگی این برخورد در از بین رفتن یا ماندگار شدن این حس، تاثیر زیادی خواهد داشت. تمسخر، تحقیر یا شماتت کردن کودک در شرایطی که نسبت به یک وضعیت خاص خجولانه رفتار می کند، باعث می شود احساس خجالت به عنوان یک صفت دائمی او باقی بماند.
تحقیقات چه می گویند؟
تحقیقات نشان می دهد اکثر افراد در موقعیت های مختلف، کمی خجالتی می شوند. مثلا ۷۵ درصد از مردم، هنگام مواجهه با یک جمع غریبه و مقتدر که ملزم به پاسخگویی به سؤالات آنها نیز باشند، احساس خجالت می کنند. ۷۰ درصد از افراد هنگام حضور در جمع بزرگی از افراد غریبه، خجالتی برخورد می کنند. ۶۴ درصد افراد نیز هنگامی که با جنس مخالف روبه رو یا هم صحبت می شوند، دچار احساس خجالت می شوند. همچنین حس خجالت در ۵۸ درصد از افرادی که با جمعی دارای موقعیت اجتماعی یا تحصیلات بالاتر مواجه می شوند، به وجود می آید. می بینید؟ اگر شما هم خجالتی هستید، امیدوار باشید! چندان تنها نیستند.
نشانه های خجالتی ها
افراد خجالتی نشانه هایی دارند که می توان آنها را در چند گروه تقسیم بندی کرد؛ برخی روان تنی هستند، برخی روان حرکتی و برخی نشانه ها نیز در سبک زندگی آنهاست و بلافاصله نمی توان آنها را تشخیص داد؛ مگر با زیر نظر گرفتن رفتارها و عادات فرد. افزایش ضربان قلب، سرخ شدن صورت، اختلال در تنفس، تنش عضلانی، لرزیدن صدا یا تغییر در تن آن، لرزیدن دست ها، پاها و لب ها، عرق کردن شدید. همچنین فرار کردن از جمع غریبه ها، کم حرف بودن، عبوس بودن و کمتر لبخند زدن، عدم برقراری ارتباط بصری مستمر و طبیعی با دیگران، عدم برخورداری از روابط دوستانه، شخصیتی انفعالی داشتن، بیزاری از دعوت کردن و دعوت شدن به مهمانی ها و مجالس، تمایل به سر و کار داشتن بیشتر با کتاب و اشیا و لوازم مختلف به جای آدم ها، شنونده بودن صرف، تأیید کردن هر چیزی بدون بحث و جدل در مورد آن، ترس از مخالفت با نظرات دیگران یا بیان نقطه نظرات خود، ترس دائمی از مورد تمسخر قرار گرفتن.

کمرویی معمولا با نگرانی های اجتماعی همگام است. اما چه کنیم تا با به کار بردن این روش ها بتوانیم بر آن غلبه کنیم.
کمرویی خود را بشناسید
سعی کنید نوع خجالتی بودن خود را تشخیص دهید و تأثیر آن را در زندگی تان مشخص کنید. محرک هایی که باعث می شوند این احساس را داشته باشید، بشناسید.بدانید که دنیا در حال تماشا کردن شما نیست. مردم آنقدر پر مشغله هستند که فرصت زیادی برای این کارها ندارند.
توانایی خود را بشناسید
همه ما قدرت ها و توانایی های خاص خودمان را داریم. اگر همه مثل هم بودیم، دنیا دیگر جذابیتی نداشت و همه چیز تکراری می شد. چیزی را بیابید که در آن مهارت و توانایی بیشتری دارید و روی آن متمرکز شوید. با تکیه بر توانایی های منحصر به فردتان عزت نفس بیشتری برای خود ایجاد کنید. قدرت های خاص تان به شما مزیت های ویژه ای می دهند.

فرد خجالتی تنها در شرایطی خاص، نگرانی و اضطراب را تجربه می کند

 

یاد بگیرید که خود را دوست داشته باشید
تحسین و تقدیر کردن خودتان را تمرین کنید. برای خودتان یک نامه محبت آمیز بنویسید کارهایی انجام دهید که دوست دارید. زمانی را به شناخت خودتان اختصاص دهید.
کسب آگاهی
درخصوص کاری که می خواهید انجام دهید اطلاعات جمع کنید و بعد از این که کاملا مطمئن شدید چه می خواهید، دست به کار شوید و هرگز به انتظار شهامت روبه رو شدن با ترس هایتان ننشینید، زیرا این موضوع دستاویزی برای حرکت نکردن می شود.
مشاهده کنید و بیاموزید
همیشه می توان با مشاهده رفتار و عملکرد دیگران نکاتی آموخت. شما می توانید با این روش، طرز برخورد با دیگران را بیاموزید و آن را تقلید کنید و آنگاه از آموخته های دیگرتان به آن افزوده و بتدریج از زندان کمرویی بیرون بیایید. وقتی تنها هستید آموخته هایتان را تمرین کنید. مثلا فرض کنید در جمعی حاضر شده اید سپس با آنها ارتباط چشمی (البته نه خیره شدن) برقرار ساخته و حرف هایتان را با آرامش بزنید. این روش کمک می کند در شرایط واقعی از روبه رو شدن با افراد واهمه ای نداشته باشید. می توانید مقابل آینه نشسته و تمرین هایتان را انجام دهید.
از شخصیت فعلی تان دور شوید
افراد خجالتی معمولا شهامت انجام دادن کارهای غیرمعمول را ندارند، بنابراین سعی کنید دست به این نوع کارها بزنید. مثلا در خیابان مدام از افراد مختلف زمان را بپرسید یا وارد مغازه ای شده و قیمت اجناس مختلف را بپرسید و الزاما خرید نکنید. این روش باعث می شود به مرور کمتر خجالت بکشید. در ابتدا ممکن است نتوانید این تمرین را بخوبی انجام دهید، اما خودتان را مجبور کنید و ترس و واهمه را کنار بگذارید تا نتیجه اش را ببینید.
آرامش ناشی از اعتماد به نفس
مهارت هایی را که در گذشته آموخته اید یا در حال یادگیری هستید، در اولین فرصت به کار ببندید. با این روش می توانید خود را فردی لایق بدانید و به واسطه نداشتن اطمینان از خود دچار ترس های اجتماعی نشوید و باور کنید که توانا هستید. چنین اعتقادی شما را از گرداب خجالت و کمرویی رها کرده و می توانید در جمع دیگران براحتی ابراز وجود کنید.
نگرانی ها و دلهره ها را از خود بیرون کنید
ترس و نگرانی به طرز طاقت فرسایی شما را در تصمیم مثبتی که گرفته اید، مأیوس می کنند. یکی از بهترین راه ها برای غلبه بر دلهره و ترس، عمیق نفس کشیدن است. چشمان خود را ببندید و نفس عمیق بکشید. روی نفس های خود متمرکز شوید و به آرامی دم و بازدم را انجام دهید. یک شیوه دیگر، تمرین یوگا است. نفس های خود را بشمارید تا وقتی که احساس راحتی بیشتر کنید.
به خودتان انرژی مثبت بدهید
کلمات، قدرت و نیرویی باور نکردنی دارند. همه چیزهایی را که به طور مکرر برای خود تکرار می کنید، ذهن ناخودآگاه تان می شنود و همان گونه عمل می کند. اگر مرتباً با خودتان تکرار کنید که ناتوان و بی عرضه یا بسیار خجالتی هستید، بیشتر به سمت این خصوصیات سوق می یابید.
رد شدن را بپذیرید
این را بپذیرید که ممکن است شما نیز پذیرفته نشوید. در چنین مواقعی بهتر است سریع جبهه گیری نکنید. همه ما انسان ها گاهی اوقات از طرف برخی افراد پذیرفته نمی شویم. این حقیقت بخشی از زندگی است. اینکه به هنگام رد شدن، چه واکنشی نشان می دهیم، مهم است.
سه سوال از خود بپرسید
هنگام قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی که شما را عصبی می کنند، از خودتان بپرسید: آیا من نفس می کشم؟ آیا من احساس راحتی می کنم؟ آیا من به خوبی راه می روم؟
موفقیت ها و پیروزی های خود را ثبت کنید
از این به بعد، موفقیت های بیشتری خواهید داشت؛ پس بهتر است آنها را ثبت کنید. شما به درک بهتری از خودتان و بینش بیشتری نسبت به حقایق دست می یابید؛ حقایق پنهان در اجتماع که گاه هیچ کس به آنها توجه نمی کند. پیروزی های خود را ثبت و آنها را به شکل یک دفتر از وقایع مهم زندگی گردآوری کنید.این کار باعث می شود اعتماد به نفس تان نیز افزایش یابد و توجه خود را بیشتر روی چیزهایی که به نفع شما هستند، متمرکز کنید؛ نه آن چیزهایی که آزارتان می دهند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت