مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » چگونگی نگهداری از انواع پارچه و نحوه شستشوی آن

چگونگی نگهداری از انواع پارچه و نحوه شستشوی آن

چرم
درست است که چرم بسیار مقاوم و بادوام است اما توصیه می‌شود که گرد و غبار اندک روی آن را به آرامی با استفاده از یک پارچه تمیز و مرطوب نرم پاک کنید. برای از بین بردن لکه‌هایی که با این روش از بین نمی‌روند از محصولات تخصصی پاک کننده چرم طبق دستور العمل روی آن استفاده کنید.

 

لباس های پشمی
لباس های پشمی را هرگز با آب گرم نشویید چون الیاف پشم کاملاً جمع می شود و به اصطلاح آب می رود. این لباس ها را با دست در آب سرد بشویید یا به روش خشک شویی تمیز کنید.

جیر
در اولین مرحله با استفاده از برس مخصوص جیر لکه ها و گرد و غبار را پاک کنید و در مرحله بعد با استفاده از اسپری مخصوص جیر تمام سطح کفش را اسپری نمایید. در صورتی که با انجام این مراحل تمیزی مورد نظر شما پیش  نیامد از مواد نگه دارنده استفاده کنید و در صورتی که این مواد در دسترس تان نبود حتماً به یک خشکشویی معتبر مراجعه نمایید.

 

استات
پارچه هایی از جنس استات را تنها از طریق خشک شویی تمیز کنید مگر آنکه در راهنمای شست وشوی آن قید شده باشد «قابل شست وشو با دست». در این صورت ممکن است لباس را با یک شوینده ملایم و آب نیم گرم بشویید و به دور از حرارت مستقیم خشک نمایید.
جین
بهترین راه برای اینکه بتوانیم عمر جین را افزایش دهیم کاهش تعداد دفعات شستشو آن است، پس مهمترین نکته این است که آیا لباس ما نیاز به شستشو دارد اگر نیاز به شستن دارد لباس جین خود را برعکس کرده  و با استفاده از دست و آب سرد می شوییم. برای جلوگیری از رنگ پریدگی و کهنگی لباس بهتر از مواد شوینده مخصوص لباس های مشکی استفاده کنیم.

 

آکریلیک
لباس های آکریلیک را پیش از شست و شو به پشت برگردانید. این لباس ها را هم می توانید با دست و هم با ماشین لباسشویی با درجات کم بشویید.
پشم
بهترین روش برای شستشو لباس های پشمی با دست می باشد، حتی اگر ماشین لباس شویی شما علامت شستشو لباس های پشمی را داشته باشد بهتر است آن را با دست بشویید.

 

برای آب نرفتن لباس های پشمی باید از آب ولرم استفاده کنیم.  اگر لباس پشمی را در آب ولرم محتوی یک قاشق گلیسیرین آبکشی کنید، پارچه نرم و لطیف و مانده و از ایجاد خارش جلوگیری می کند.

 

در هنگام شستشو مراقب باشید لباس کشیده نشود که از حالت اصلی خود خارج شود. برای خشک کردن پشم باید آن را در یک سطح صاف قرار دهید یا بین دو حوله خشک بگذارید و از آویزان کردن آن جداً خودداری نمایید.
نخ یا کتان
لباس های نخی یا کتانی اغلب الیافی محکم دارند و می توانند درجات بالاتر دمای آب را تحمل کنند. آن ها را پس از شست و شو در ماشین لباسشویی هنگامی که هنوز کمی مرطوب هستند اتو کنید و از اتوی بخار یا اسپری آب هنگام اتوکشی استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. لباس های نخی سفید را می توان با استفاده از سفید کننده ها لکه گیری کرد. اما توجه داشته باشید که پس از لکه گیری لباس را خوب آبکشی کنید تا مایع سفید کننده به صورت لکه های زرد رنگ روی لباس باقی نماند.
کشمیر
پارچه ای بسیار لطیف که حتماً باید با دست شستشه شود. مایع مناسب برای شستشو کشمیر مایع مخصوص لباس های مشکی و شامپو بچه می باشد. لباس را در ظرف آب گرم قرار دهید و مایع شوینده را اضافه کنید و به آرامی درون ظرف تکان دهید تا کف داخل پارچه نفوذ کند. پارچه را برداشته و آب ظرف را خالی کنید و ظرف را دوباره با آب تمیز پر کنید. در ظرف تمیز قرار داده و  کف آن را کامل بگیرید، و در صورت نیاز دوباره تکرار کنید. برای آبگیری آن را گوله کرده و فشار دهید یا آن را در یک ظرف توری قرار دهید تا آب آن خارج شود و در سطحی صاف قرار دهید تا کاملا خشک شود.

 

پارچه های کشی یا استرچ
لباس های کشی را با دست بشویید و از آب گرم و شوینده ای ملایم استفاده کنید یا آن ها را در لباسشویی با درجه مخصوص الیاف مصنوعی بشویید. برای این لباس ها هرگز از سفید کننده استفاده نکنید زیرا الیاف آن ها را از بین می برند. ضمناً لباس های سفید کفشی را با لباس های رنگی در ماشین لباسشویی نشویید چون به سرعت رنگ می گیرند. اغلب لباس های کفشی را می توان با درجه حرارت های پایین اتو کرد.
ابریشم
از آنجا که اغلب ابریشم های رنگ شده، رنگ پس می دهند بهتر است این لباس ها را خشک شویی بدهید لباس ابریشمی که روی برچسب آن نوشته شده، «فقط خشک‌شویی» نباید شسته شود و حتی باید از خشک شویی بخواهید که تا جای ممکن از مواد شیمیایی استفاده نکند.

 

لباس های ابریشمی قابل شستشو را با استفاده از مواد شوینده مخصوص پارچه های ابریشمی در آب گرم کاملا ملایم بشوئید. در غیر این صورت پارچه های ابریشمی را با دست و با آب گرم و صابون به آرامی بشویید و آبکشی کنید.

 

لباس ابریشمی را در مایع سفیدکننده نیندازید. از اویزان کردن آن جداً خودداری نمائید. زمانی که هنوز مقداری رطوبت داخل پارچه هست با استفاده از اتو درجه مخصوص ابریشم اتو برای از بین بردن چروک ها استفاده کنید. برای اینکه جلوه و بافت پارچه از بین نرود آن را تا نکرده و یا در چمدان نگذارید، پارچه را دور یک وسیله استوانه ای بپیچید.
نایلون و پلی استر
لباس های نایلونی را بهتر است با دست بشویید زیرا الیاف ظریفی دارند. در صورتی که از ماشین لباسشویی برای این لباس ها استفاده می کنید درجه شست و شو را روی درجه مخصوص الیاف مصنوعی قرار دهید.
نکته:

مواد شوینده و ضد الکتریسته متنوعی در بازار وجود دارد که برای جلوگیری از جذب گرد و خاک در لباس بسیار مناسب می باشد.

علایم بین المللى برای شستشو لباس
برای اینکه بتوانید عمر لباس های خود را افزایش دهید قبل از شستشو به علایم و دستور العمل های آن توجه کنید. در تصویر زیر این علایم توضیح داده شده است.

برای افزایش عمر لباس های خود قبل از شستشو به علایم و دستور العمل های آن توجه کنید
نکات مفید برای شستشوی لباس
لباس های سفید و رنگی را از یکدیگر جدا نمائید.

برای جلوگیری از حساسیت بویژه در کودکان لباس ها را دوباره آبکشی کنید که مواد شویند از آن کاملاً پاک شود.

برای جلوگیری از نخ کش شدن لباس ها، زیپ لباس های زیپ دار را ببندید.

لباس های را که دارای منجوق دوزی، سنگدوزی و … می باشند را درون کیسه های توری بگذارید که به لباس های دیگر آسیب نرسانند.

اشتباهات رایج در شستشو لباس
استفاده از آب گرم برای شستشو بهتر، یک استباه رایج است. این کار فقط باعث رنگ پریدگی و تغییر حالت لباس می شود.

هر چه مایع شوینده را بیشتر استفاده کنیم بهتر است. این هم یک استباه دیگر است که باعث می شود مواد شوینده در لباس باقی بماند و خشک شود و باعث ایجاد حساسیت شود.

استفاده از قهوه برای ثابت ماندن رنگ لباس های تیره نیز از اشتباهات رایج می باشد. برای این کار می توان از انواع مواد شویند مخصوص لباس های مشکی که با تنوع زیاد در بازار موجود است استفاده کرد.

استفاده از کلرین برای تمیزی بیشتر لباس  و از بین بردن لکه های لباس با اسپری مو نیز جزء همین اشتباهات می باشد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت