نایت ملودی » خانواده » یک ابزار خطرناک در دست نوجوان شما!

یک ابزار خطرناک در دست نوجوان شما!

آمارها نشان می دهد، بیشترین مشتریان محصولات هرزه نگاری در جهان، نوجوانان هستند. دلایلی که سبب می شوند نوجوانان به این سمت گرایش بیشتری داشته باشند، شرایط بلوغ، نداشتن اطلاعات کافی و مناسب، عدم تربیت درست جنسی، فشار همسالان و تقلید از آنها و مهم ترین دلیل بی اطلاعی و بی توجهی خانواده ها در مورد آسیب های این محصولات بر نوجوان است.

حس آشنایی است نگرانی پدر و مادری که فرزند نوجوان دارند. خاصه این روزها که کنترل محیط، دیدنی ها، خواندنی ها و شنیدنی های نوجوان، بسیار سخت است؛ نمی دانند در موبایل فرزندشان چه می گذرد. برخی از خانواده ها، خود، بدون توجه به عواقب تماشای این صحنه ها توسط کودک یا نوجوان، به سادگی شبکه های ماهواره ای را در دسترس آنها قرار می دهند. بی توجه یا بی خبر از آنکه ممکن است چه آسیب های روحی و جسمی در انتظار فرزندشان باشد.
من یک نوجوان بالغ هستم
یکی از دلایلی که نوجوانان را به دیدن تصاویر مستهجن متمایل می کند، حس کنجکاوی است. درصد بالایی از نوجوانانی که به سمت محصولات هرزه نگاری گرایش دارند. اگر شما در تربیت جنسی فرزندتان تعلل کرده اید، به موقع و به اندازه اطلاعات مورد نیاز را در اختیارش نگذاشته اید، همیشه او را بچه ای دانسته اید که خودش بزرگ می شود و می فهمد و از گفتن حقایق طفره رفته و به بهانه خجالت کشیدن همه چیز را به دست هر چه پیش آید خوش آید سپرده اید، باید منتظر باشید که حس کنجکاوی و نیازهای فرزندتان او را به سمت دیدن این تصاویر بکشاند. او بالاخره به دنبال پاسخ سؤالاتش می رود.
سریالش خانوادگی است
تب سریال های شبکه های فارسی زبان ماهواره ای، با محتوایی که می توان به جرأت گفت نزدیک به صد درصد آنها حتی در جوامع غیردینی برای گروه سنی کودک و نوجوان مطلقا مناسب نیست، در این سال ها همه گیر شده است. باید متوجه بود که تنها با برچسب سریال خانوادگی مجوز تماشای این تصاویر صادر نمی شود. این سریال ها هر چیزی هستند به جز خانوادگی؛ یعنی مناسب هیچ کدام از اعضای خانواده نیستند چه رسد به نوجوان. اگر شما آنقدر خودتان را قوی می پندارید که دیدن و دنبال کردن داستان عشق های مثلثی و خیانت های رنگارنگ هیچ تأثیری روی شما ندارد. و معتقدید دیدن یک صحنه نامتعارف حس خاصی در شما ایجاد نمی کند و چیزی را در شما تغییر نمی دهد، باید بگوییم که کاملا در اشتباهید.
بلوغی که زود از راه می رسد
احتمال بروز بلوغ زودرس در نوجوانانی که با تصاویر مهیج جنسی روبه رو هستند، بیشتر است. بلوغ زودرس برای نوجوان اصلا دلچسب نیست. جسمی که جلوتر و زودتر از سن و عقل خود و بقیه همسالان حرکت می کند به نوجوان حس بدی را تزریق می کند که این، زمینه ای برای طردشدن از گروه همسالان نیز هست. علاوه بر این او را در ورطه رفتارهای جنسی زودهنگام و کنترل نشده فرو می برد.
رفتارهایی با رنگ جنسی
نوجوانی که لحظات خلوت و تنهایی و سلول های مغزش با این تصاویر و محصولات خو گرفته است، باورهای غلطی در مورد جنس مخالف پیدا می کند. متأسفانه این باور تحت تأثیر غریزه شکل می گیرد و نه عقل و انسانیت. از نظر او جنس مخالف تنها وسیله ای برای اطفای نیازهای جنسی است و متأسفانه برخوردهای اجتماعی او اغلب رنگ جنسی به خود می گیرند.
اغراق های خانمان سوز
تصور کنید نوجوانی را که به تماشای عکس ها و تصاویر مستهجن می پردازد، ذهنیتش در مورد روابط جنسی و جنس مخالف به چه مقدار اغراق و مبالغه آمیز است. این افراد اغلب در زندگی مشترک موفق نخواهند بود و دچار وهم، مقایسه و تنوع گرایی می شوند.
دریچه ای به سوی خودارضایی
از دیگر نتایج تماشای تصاویر مستهجن، خودارضایی است که متأسفانه حتی ممکن است نوجوان در دام تکرار و اعتیاد بیفتد و این مسئله عوارض جسمی و روحی فراوانی به دنبال دارد؛ ازجمله دوری از حالات معنوی، پرخاشگری، افسردگی، پیری زودرس، ریزش مو، لرزش ماهیچه ها و… .

یکی از دلایلی که نوجوانان را به دیدن تصاویر مستهجن متمایل می کند، حس کنجکاوی است

 

راهکار
قدم اول این است که بدانیم این مسئله بسیار حائز اهمیت است. سرسری و بی توجه از کنارش گذر نکنیم. پس از آن به خودمان مسلط شویم، ترسیدن و اضطراب و استرس والدین دردی را دوا نمی کند. آرام باشید و منطقی رفتار کنید، با این پیش فرض به سراغ راهکارها می رویم.
*تربیت جنسی را جدی بگیرید
در مورد تربیت جنسی مطالعه کنید. آن را به دست گذر زمان و «خودش می فهمد» نسپارید. بدانید که در هر سن و سالی لازم است کودک و نوجوان شما چه چیزهایی را بداند. به اندازه و درست اطلاعات را در اختیارش بگذارید. به سؤالات جنسی کودکتان پاسخ های نادرست و غیر واقعی ندهید که او را برای همیشه نسبت به خود بی اعتماد می کنید؛ اطلاعات خود را افزایش دهید تا به پاسخ های ساده و صحیح و غیرمحرک دست پیدا کنید و روش صحیح را بیاموزید.
*اینترنت محدود
تنها گذاشتن نوجوان برای مدت طولانی با امکانات و تکنولوژی های جدید، مثل اینترنت و انواع گجت ها و حضور بی رویه آنها در شبکه های اجتماعی ممکن است خطراتی غیرقابل جبران در پی داشته باشد. ساکت کردن کودک با این وسایل و سپردن خلوت نوجوان به دست دنیایی بی سر و ته و بی نظارت، عواقب خوبی در پی ندارد. می توانید قانونی برای استفاده از آن در خانه تان وضع کنید؛ مثلا بگویید در این خانه قانون این است که شب ها از ساعت۹ دیگر مودم اینترنت خاموش می شود و به قوانین عمل کنید.
* برای فرزندتان وقت بگذارید
با او زمان بگذرانید، صمیمی باشید. جوری برخورد کنید که در عین رعایت حریم حیا، بتواند در مورد مسائل مختلف با شما صحبت کند و سؤالاتش را بپرسد. مثل یک کودک با او رفتار نکنید که مجبور شود به روش های خطرناک بزرگ شدنش را به شما اثبات کند. نیازهایش را جدی بگیرید.
*یک برنامه تفریحی
بهتر است قبل از هر چیز خودمان سرمان را از توی شبکه های مختلف و موبایل و اینترنت و ماهواره درآوریم و کمی به اطرافمان نگاه کنیم؛ به فرزندمان توجه کنیم و برای پر کردن اوقات فراغتش فکر و هزینه کنیم. او را به گردش ببریم. برای ورزش کردن و فعالیت های مفید او ارزش قائل شویم. او را در معرض فرهنگ غنی و محصولات فرهنگی مفید قرار دهیم. کتاب خواندن، دیدن فیلم های مناسب، پرداختن به مهارت های مورد علاقه و ارزشمند، شرکت در جلسات مذهبی و سخنرانی، به نوجوان شما شخصیت می دهد و او را در یافتن هویتش کمک می کند.
رفیق ناباب
همانطور که عنوان شد تأثیر گروه دوستان و فشار آنها و تقلید، یکی از شایع ترین راه های ورود به این ورطه است. پس حواستان به گروه دوستان فرزندتان باشد. آنها را خوب بشناسید. بد نیست که با خانواده دوست فرزندتان رابطه داشته باشید و محیط خانوادگی آنها و روحیات پدر و مادرش را خوب بررسی کنید به این وسیله با خیال راحت او را در میان دوستانی رها کنید.
و سلامتی که در خطر است
تحقیقات نشان داده است کودکان و نوجوانان به واسطه استفاده زیاد از تلفن هوشمند و تبلت، دچار عوارضی در ناحیه گردن و ستون فقرات شده اند. به بیان دیگر در کنار همه خطراتی کودکان و نوجوانان را تهدید می کند، پزشکان معتقدند که بر اثر خم شدن مکرر سر، ستون فقرات تا بیش از چهار سانتی متر تغییر می کند. همچنین تغییرات عاطفی و رفتاری و نیز کشیدگی ستون فقرات و ساقه مغز که بر تنفس، ضربان قلب و فشار خون تاثیر می گذارد، از دیگر عوارض استفاده زیاد کودکان و نوجوانان از تلفن های هوشمند و تبلت است. هر چند این آسیب را می توان در نوجوانان با ورزش منظم و اتخاذ یک شیوه زندگی طبیعی و سالم به حداقل رساند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت