نایت ملودی » سلامت » تغذیه » میوه خشک شده خوب یا بد؟

میوه خشک شده خوب یا بد؟

میوه هاى خشک تقریبا تمام محتواى آب آن از طریق روش خشک کردن میوه حذف شده است. میوه در طى این فرایند منقبض، کوچک و پرانرژى مى شود.

میوه خشک شده را مى توان براى مدت بسیار طولانى تر از میوه هاى تازه نگهدارى کرد
کشمش رایج ترین نوع میوه خشک شده است و پس از آن خرما، آلو، انجیر و زردآلو هستند. دیگر انواع میوه هاى خشک نیز در دسترس هستند گاهى اوقات شیرین و به شکل قند پوشیده شده مى باشد. این میوه ها عبارت اند از انبه، آناناس، زغال اخته، موز و سیب مى باشد.
میوه خشک شده را مى توان براى مدت بسیار طولانى تر از میوه هاى تازه نگهدارى کرد و به ویژه در سفرهاى طولانى که یخچال در دسترس نیست میوه خشک شده مى تواند یک میان وعده مفید باشد.

میوه خشک شده دارویى مفید براى بدن:
o کشمش ممکن است خطر بیمارى را کاهش دهد. کشمش انگور خشک شده است. خوردن کشمش فشار خون را کاهش مى دهد، کنترل قند را بهبود مى بخشد، منجر به افزایش احساس سیرى مى شود و به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع٢ و بیمارى هاى قلبى کمک مى کند.
o آلو خشک شده مسهل طبیعى است، آلو ممکن است به جلوگیرى از بیمارى قلبى و سرطان کمک کند، آلو بسیار غنى است و سطح قند خون را سریع بالا نمى برد و همچنین مى تواند در مبارزه با پوکى استخوان کمک نماید.
o خرما ممکن است در باردارى مفید باشد و خوردن آن به طور منظم در طول چند هفته پایانى باردارى ممکن است سبب تسهیل اتساع دهانه رحم و همچنین نیاز به کمک در زایمان را کاهش مى دهد. خرما نتایج امیدوار کننده اى در درمان نابارورى در مردان نشان داده است.

باید به میوه خشک شده شکر اضافه کرد؟
براى اینکه برخى از میوه هاى خشک شده، شیرین و جذاب تر شوند انها را با شکر و یا شربت قبل از خشک شدن پوشش مى دهند. به میوه هاى خشک که شکر اضافه مى شود میوه شیرین نامیده مى شود. قند اضافه شده، بارها و بارها نشان داده شده است که اثرات مضر بر سلامت دارد زیرا سبب افزایش خطر ابتلا به چاقى، بیمارى هاى قلبى و حتى سرطان مى شود.

تولید میوه خشک شده در ایران بیش از نیاز داخل به قصد صادرات است
میوه هاى خشک شده، حلقه گم شده در صادرات:
ایران بعد از ترکیه دومین تولید کننده و صادر کننده میوه خشک شده در جهان است. نیاز برخى کشورها به میوه هاى خشک دلیل شرایط اقلیمى آنهاست که مانع تولید میوه در کشورشان مى شود.
تولید میوه خشک شده در ایران بیش از نیاز داخل به قصد صادرات است و به همین منظور با کشاورزى مکانیزه مى توان هم ظرفیت تولید را بالا برد و هم کیفیت محصولات را ارتقا داد. دولت به تنهایى از عهده صادرات میوه خشک شده بر نمى آید بلکه حضور بخش خصوصى در تولید و بسته بندى محصولات میوه خشک شده در کشور مى تواند سبب پیروزى ایران از دیگر رقبا در بازار شود.

میوه خشک شده یک خوردنى باستانى است
دست به کار شوید و آجیل بخورید!
در شوش و گیلان و لرستان ما آثار و علائمى از دسترسى انسان هاى ۶ هزار سال پیش به خشکبار دیده ایم، انسان هاى قدیم براى تداوم تغذیه و سیر کردن شکم در فصول مختلف سال تأمین مى کردند. مى توان گفت نه تنها در ۶ هزار سال پیش بلکه در ۶ میلیون سال پیش هم بشر به طرق مختلف غذا را نگه دارى مى کرد.
در فصل زمستان و یخ بستن زمین، نه درختى سبز بود و نه میوه اى در کار، امکان تازه خورى وجود نداشت و یخچال فریزر هم نبود که بشود تازه ها را فریز کرد و در زمستان هم تازه خورى داشت، اما در حفریات به طور تقریبى همه باستان شناسان به مستنداتى از میوه خشک شده برخوردند که انسان از آن بهره مى برد.

 آجیل و میوه خشک شده داراى خواص ضد سرطانى:
آجیل و مغزها مانند فندق، گردو و پسته نقش مهمى در تأمین سلامتى بدن ایفا مى کنند. این قبیل مواد خوراکى فاقد ارزش غذایى هستند، باید گفت که این مواد غذایى منابع سرشارى از پروتین، مواد معدنى و ویتامین هاى آنتى اکسیدانى است.
مغزها یکى از مهمترین منابع غنى سلنیوم هستند که این ریز مغزى براى تأمین سلامت سیستم ایمنى بدن ضرورى است، هم چنین داراى برخى خواص ضد سرطانى است و میزان ابتلا به سرطان هاى پروستات، ریه و روده را در حدود ۵٠ در صد کاهش مى دهد. هم چنین از پیشرفت سرطان سینه در زنان و بروز مشکلات پروستات در مردان جلوگیرى مى کند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت