جشن درخت دوستی که از آن به عنوان جشن بزرگ هنرمندان ایران یاد می‌شد، با حضور نه چندان زیاد هنرمندان ایرانی و تنی چند از مسؤولان دولتی و اسفندیار رحیم‌مشایی رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها، شامگاه سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه در سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این جشن که با گروه راز و نیاز به خوانندگی و سرپرستی سالار عقیلی آغاز شد، قطعه «بهار دلنشین» به عنوان بخش نخست برنامه اجرا شد. سپس علی معلم – تهیه‌کننده و روزنامه‌نگار سینمایی – که عهده‌دار اجرای این مراسم بود، جشن درخت دوستی را با شعر «یاری اندر کس نمی‌بینم/ یاران را چه شد …» آغاز کرد و پس از آن مجید اخشابی به عنوان دبیر جشن برای ایراد سخنرانی روی سن آمد.

اخشابی با بیان اینکه خوشحال هستیم که هنرمندان فارغ از هر سبک و رشته‌ای امشب دور هم جمع شده‌اند، گفت: انگیزه برگزاری این جشن وقتی آغاز شد که شاهد بودیم هنرمندان همواره بدون بهانه دور هم زمانی جمع می‌شدند که یکی از هنرمندان را از دست می‌دادیم.
دبیر جشن درخت دوستی ادامه داد: ایده برگزاری این جشن به نهادهای مختلفی داده شد و در نهایت مورد حمایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت و فاصله بین تصویب و برگزاری این جشن تنها ۱۰ روز بود.

اخشابی با اشاره به اینکه امشب همه ما به احترام هنر و دوستی زیر درخت دوستی گرد آمده‌ایم، اظهار داشت: تلاش داریم تا همواره هنرمندان را برای همدلی، همزبانی و رشد و تعالی هنر ایران دور هم جمع کنیم.

پس از این سخنان، تیزر تبلیغاتی نسبتا طولانی از اسپانسر برنامه نشان داده شد.

در ادامه مراسم، مجری با بیان اینکه دوستی‌ها مدتی است که در جامعه فراموش شده گفت: شاید بی‌اخلاقی و سوءرفتارهایی پیدا کرده‌ایم. امیدوارم تکه‌اندازی‌ها کمتر شود و رفاقت‌ها بیشتر از این گردد.

معلم پس از این‌ سخنان، از جمشید مشایخی – بازیگر سینما – برای ایراد سخنانی به روی سن دعوت کرد.

جمشید مشایخی با ذکر جمله‌ای از کوروش کبیر اظهار داشت: من افتخار می‌کنم که اول ایرانی‌ام بعد مسلمان.

داود رشیدی – بازیگر – هم پس از صحبت‌های مشایخی به روی صحنه دعوت شد و با ابراز تشکر از همسر خود اظهار داشت: من نمی‌توانم زیاد نسبت به آینده سینمای ایران امیدوار باشم. سینمای ایران یکی از مهم‌ترین سینماهای جهان بوده است که هنرمندانش جوایز زیادی را دریافت و نام ایران و هنر ایران را در همه جا مطرح می‌کردند. سینمای ما حال خوشی ندارد و در لاک خود فرو رفته است.
حمید سبزواری – شاعر – نیز در بخش دیگری از این مراسم با تشکر و قدردانی از گردآورندگان این جشن اظهار داشت: این چنین مراسم‌هایی می‌تواند برای جوانان سبب انگیزه شود و من امیدوارم این آغاز، پایان بسیار خوبی را برای ایران داشته باشد.

حسام نواب صفوی – بازیگر – هم که از دیگر حاضران در این مراسم بود، با ابراز امیدواری از برگزاری چنین جشن‌هایی دقایقی به نواختن پیانو پرداخت.

نیوشا ضیغمی – بازیگر – که از دیگر حاضران این مراسم بود، با بیان اینکه امیدوارم لیاقت این را داشته باشیم که اسم هنر بر روی ما باشد، گفت: خوشحالم که چنین جشنی برگزار شده است، چون هنرمندان معمولا به بهانه جشنواره فیلم و یا ختم‌ها دور هم جمع می‌شدند.

عنایت بخشی – بازیگر – هم از دیگر حاضران در این مراسم بود که مورد تقدیر قرار گرفت و از علی معلم برای تلاش زیادش در گرد هم آوردن هنرمندان تشکر کرد.

محمد موسوی – نوازنده نی و کمال پورتراب – موسیقیدان از جمله هنرمندانی بودند که از جانب اهالی موسیقی در این جشن حضور داشتند.

جلیل فرجاد – از بازیگران سینما – هم از دیگر حاضران این جشن بود و ابراز امیدواری کرد تا چنین جشن‌هایی برای شادی تداوم داشته باشد.
در این مراسم همچنین تمبر یادبود برای پنج نفر از هنرمندان پیشکسوت ایران (عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، ژاله علو، جمشید مشایخی و علی نصیریان) با حضور اسفندیار رحیم‌مشایی، محمدشریف‌ ملک‌زاده – رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری -، داوود رشیدیان و جمشید مشایخی رونمایی شد.

همچنین مراسم ثبت ملی روز درختکاری در تقویم جهانی نیز از جمله بخش‌هایی بود که در جشن «درخت دوستی» برگزار شد.

***

تاخیر حدودا یک و نیم ساعته در آغاز برنامه و حضور تعداد زیادی از افراد که به نظر هنرمند نمی‌آمدند و ورود ناگهانی اسفندیار رحیم مشایی به این مراسم، کیفیت نامناسب سالن اجلاس سران برای این جشن و حضور معاون وزیر کشاورزی از جمله حاشیه‌های درخت دوستی بود.

رضا ناجی، میکاییل شهرستانی، محمد زرین‌دست، اقبال واحدی، الیزابت امینی، آرام جعفری، داریوش بابائیان و مهدی امینی‌خواه از دیگر هنرمندان و چهرهای سرشناسی بودند که در این جشن حضور داشتند.

***

اسفندیار رحیم‌مشایی در این مراسم در سخنانی بر این نکته که دوست دارم بهار مردم ایران بهار بی‌خزان باشد، تصریح کرد.
رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها که در جشن درخت دوستی در جمع اهالی هنر حاضر شد، سخنان خود را با جمله «سلام بر بهار انسان‌ها» آغاز کرد و گفت: این برای من یک افتخار است که در کنار شما حضور داشته باشم .

رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها با اشاره به سخنرانی‌های ایراد شده در این مراسم، گفت: اساتید بزرگی امروز تشریف آوردند و نکات مهمی را بیان کردند و من نیز امروز می‌خواهم در فضیلت هنر و انسان هنرمند نکته‌ای را عرض کنم.

مشایی ادامه داد: مدتی به این موضوع فکر می‌کردم که وضعیت بشر در آینده چطور خواهد بود. شاید در کمتر از ۱۰۰ سال آینده با انسان‌هایی زندگی خواهیم کرد که خودمان آنها را خلق می‌کنیم و می‌سازیم. نظریه‌ها و ایده‌هایی که هست نشان می‌دهد این امر در سالیان آینده تحقق پیدا خواهد کرد.

وی افزود: انسان‌هایی که ظاهرشان نیز پوست است و خیلی شبیه خودمان هستند و حتی اگر دست در دستش بگذاریم همین گرمای ۳۷ درجه را دارد.ما با آنها انس می‌گیریم و زندگی می‌کنیم و بسیاری از کارهایی که ما انجام می‌دهیم ،آنها فردا انجام می‌دهند این آینده قطعی بشریت است.

مشایی با بیان این‌که به نظرم ساده‌ترین انسانی که انسان‌ها خواهند ساخت«مهندس» است،‌ اظهار داشت: من خودم هم مهندس هستم، اما آن انسانی که آخر همه ساخته می‌شود هنرمند و شاعر است این مطلب را عرض کردم تا عرض ادبی کرده باشم به خدمت اهالی ادب ‌، ذوق‌،فن ،‌ قریحه‌، استعداد و خلاصه اهل عشق.

رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها همچنین در بخش دیگری از سخنان خود مطالبی را درباره ایران مطرح کرد و گفت: این‌که ایران یکی از پایه گذاران تمدن بشریت است ،احتیاجی به گفتن ندارد دوست و دشمن می‌دانند ایران از پایه گذاران اصلی تمدن و فرهنگ است. ما شش هزار سال پیش موسیقی داشتیم،‌ بیش از ۴ هزار سال پیش عمل جراحی انجام داده‌ایم‌ و در شوش در حدود سه هزار سال پیش مرکز داد و ستد زیورآلات و طلا و جواهر داشته‌ایم.

مشایی ادامه داد: شوش اولین شهر عالم بشریت بوده است. شهریت و مدنیت در ایران آغاز شد. بسیاری دیگر از حرف‌های زیبایی که درباره ایران مطرح می‌شود. مورد قبول دوست و دشمن در جهان است.

وی با بیان این‌که البته پایگاه‌های دیگری از تمدن مانند چینی‌ها‌، مصری‌ها و هندی‌ها در عالم حضور داشته‌ است‌، خاطر نشان کرد: آنها هم از پایه گذاران تمدن بشری بوده‌اند و شاید در برخی از جاها نیز از نظر سخت‌افزاری جایی مثل مصر بزرگتر از ایران نشان داده شود، اما من به عنوان یک کارشناس میراث فرهنگی این حقیقت را می‌گویم که یک تفاوت بزرگ میان ایران و سایر اقوام پایه‌گذار تمدن وجود دارد.

رحیم‌مشایی تصریح کرد: البته من ناسیونالیست نیستم که این حرف‌ها را بیان می‌کنم، من واقعیت را می گویم. اگر ایرانی‌ها با مصری‌ها‌، هندی‌ها و چینی‌ها در یک طراز و رده دیده و شناخته ‌شوند، اما به لحاظ اندیشه و نگاه استراتژیک و آرمانی تفاوتی میان ایران و آنها وجود دارد. ایرانی‌ها به لحاظ ارائه خطی برای حیات انسانی برتر بوده‌اند.

وی با بیان این‌که امروز همه ملت‌ها دارای آثار و اشیاء تاریخی هستند‌، سوالی را مطرح کرد و گفت:اگر بنا باشد یک قضاوت و ارزش‌گذاری بین همه اشیا تاریخی در عالم صورت پذیرد و در آن مسابقه با منشور کوروش را ارائه کنیم، دنیا چه اثری دارد که با این منشور قابل مقایسه باشد.

مشایی افزود: دنیا واقعا اثری معادل منشور کوروش ندارد. موضوع منشور کوروش انسان است، اما بقیه آثاری که وجود دارد در سایر نقاط جهان در خدمت انسان است. منشور کوروش موضوع انسان ‌، حقوقش و ارزش‌گذاری برای انسان را مطرح می‌کند. البته ممکن است در محتوای آن اختلاف نظر وجود داشته باشد. این منشور ۲۵۰۰ سال پیش حقوق انسان را مورد توجه قرار داده که در دنیا بی‌نظیر است.

رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها خاطر نشان کرد: از نظر کیفی و محتوایی ما افتخار می‌کنیم که ملتی داشتیم که ۲۵۰۰ سال پیش به حقوق انسان توجه کرده است. اهمیت این امر آنجا بیشتر می‌شود که بدانیم ادبیات منشور کوروش در آن زمان مطابق با ادبیات امروز بشریت راجع به انسان است و امروز آن ادبیات با ادبیات امروز جهان مشابهت کاملی دارد. گویی ملت ایران ۲۵۰۰ سال بعد را دیده بودند.

وی تصریح کرد: آن ادبیات نه تنها امروز، بلکه ۲۵۰۰ سال بعد هم از همان اعتبار برخوردار است.

مشایی همچنین به بیان یکی از خاطرات خود در سفر به مکزیک برای افتتاح نمایشگاهی از آثار هنری ایران اشاره کرد و گفت: وقتی به آنجا رفتیم صفی چندکیلومتری از کسانی را دیدیم که برای دیدن این آثار هنری ایران‌، شکل گرفته بود. البته مکزیک هم جزو کشورهایی است که آثار تاریخی را در خود جای داده است آنها ۱۵۰۰ سال پیش انسان را در پای خدایان قربانی می‌کردند در صورتی که هزار سال پیش از این اقدام انسان در ایران از شأن بالایی برخوردار بوده است.

مشایی گفت: در آنجا این سوال برای من مطرح شد که چرا آنها برای دیدن آثار ایران صف کشیده‌اند.

وی ادامه داد: وقتی مشغول بازدید از آن موزه بودم صدای جیغ خانم وزیر امور خارجه مکزیک را شنیدم و بعد متوجه شدم وی وقتی زینت‌آلات زن ایرانی در سه هزار سال پیش دیده است، فریاد کشیده است.

مشایی افزود: زینت و جواهرآلات متعلق به لایه‌های بالای زندگی است و به درد وقت شکم سیری می‌خورد و متعلق به زمانی است که نیازهای اولیه زندگی برطرف شده باشد و انسان به سطوح بالاتری از حیات فکر کند.

وی خاطر نشان کرد: انسان‌ها برای زندگی نیازها‌، گرایشات‌ و تمایلاتی مشابه هم دارند و در پایین‌ترین سطوح گرایشات انسان مشابه حیوانات است، اما لایه‌های بالاتری از حیات هم وجود دارد که مختص انسان است مانند عشق‌، زیبایی‌شناسی و زیبایی گرایی.

مشایی اظهار داشت: ما افتخار می‌کنیم که ایرانی هستیم، اگر امروز به هر دلیلی در شرایط دشواری قرار داریم ما در نزد خود خورشید داریم. خورشید در پس ابر همیشه برقرار نخواهد ماند.

وی با بیان این‌که برخی می‌گویند ایرانیان ۲۵۰۰ سال پیش بردگی را ملغی کرده‌اند‌، گفت: این مطلب درست نیست، ایرانیان ۲۵۰۰ سال پیش وقتی بابل را بدون خونریزی فتح کردند، بردگی را در بابل ملغی کردند. ایرانیان اصلا بردگی نداشتند و این موجب افتخار ماست.

مشایی ادامه داد: خدا انسان را آفرید و به آفرینش انسان افتخار کرد، البته این حرف قرآن است و حدیث نیست که برخی بتوانند‌ آن را جعل کنند. من داشتم به این مطلب فکر می‌کردم که خداوند چطور به خودش افتخار می‌کند، خدا که کار سخت و آسان ندارد.

وی با اشاره به این‌که وقتی داشتم به این مطلب فکر می‌کردم که چرا خدا به انسان افتخار می‌کند‌، به این نتیجه که به نظر خودم بسیار زیبا است، رسیدم که خدا به خلق موجودی فکر کرد و آن را انجام داد که مثل خودش باشد.

رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها در ادامه بابیان این‌که خدا‌، خداگونه‌ای را آفرید،اظهار داشت‌: البته این حرف من نیست که فردا بگویند مشایی باز هم از این حرف‌ها می‌زند، این حرف معارف دینی ماست. ما می‌توانیم مثل خدا باشیم.

وی با بیان این‌که انسان‌هایی که در آینده توسط ما ساخته می‌شوند، ظریف و لطیف هستند، گفت: در آن زمان تازه می‌فهمیم که این همه جنگ و مشکل به وجود آمده بود‌، دلیلی نداشت. آن زمان می‌فهمیم که چطور زندگی کرده‌ایم. به مانند الان که وقتی خودمان را با انسان‌هایی که در غارها زندگی کرده‌اند، مقایسه می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: آنچه که باقی می‌ماند علم و عشق است که هر دو از جنس نور هستند، وقتی از این دنیا می‌رویم، هیچ چیزی که از جنس خاک باشد با ما همراه نخواهد بود و ما فقط علم و عشق را با خود به همراه می‌بریم پس دستانمان را از توشه‌های سفر پر کنیم.

مشایی همچنین با تبریک گفتن فرا رسیدن فصل بهار، اظهارداشت: دوست دارم بهار مردم ایران بهار بی‌خزان باشد.

وی ادامه داد: من داشتم فکر می‌کردم پاییز برای چه هست،‌ وقتی در روز درخت‌کاری به همراه نمایندگان غیرمتعهدها در حال درخت‌کاری بودیم، یکی از آنها گفت که فلسفه پاییز چیدن گل است. فصلی هم تعریف شده است که در آن گل به مقصد برسد گل باید چیده شود، نه این‌که پژمرده گردد.

مشایی افزود: پاییز حقیقت و موضوعیتی ندارد، پاییز و زمستان نبود بهار است. حقیقت بهار است. خوشحالیم بشریت بهارش همیشگی است.

وی همچنین با بیان این‌که ملت ایران امیدوارترین ملت جهان نسبت به آینده هستند، اظهار داشت: ما آینده را درخشان‌تر از همه دنیا می‌شناسیم و این مکتب سبز بهاری ما است.

مشایی در پایان، سال درخشان، شادمان و خوبی را برای مردم ایران آرزو کرد.

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

عکس هایی از اولین جشن درخت دوستی هنرمندان

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت