مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » آموزش تصویری درست کردن کاشی معرق کاری شده

اگر دوست دارید حال و هوای سنتی اصفهان را با آن کاشیکاری‌های ناب معرق و هفت‌رنگش به خانه بیاورید، کافی است نمونه آن کاشی‌ها را شبیه سازی کنید؛ آن هم با کمک هنر پتینه.

آموزش تکنیک کاشی با طرح تذهیب این امکان را به شما می دهد که یک کاشی با سطحی برجسته داشته باشید؛ مشابه همان کاشیکاری‌هایی که نمونه‌اش را در مسجد امام و شیخ لطف‌الله اصفهان در آن میدان شگفت‌انگیز دیده‌اید. طرح‌های اسلیمی مناسب خانه‌هایی با دکوراسیون سنتی است. در انتها این کاشی که با دستان خودتان ساخته‌اید را می‌توانید روی یکی از دیوارهای منزل نصب کنید.

  آموزش تصویری درست کردن کاشی معرق کاری شده

آموزش شبیه سازی کاشی معرق با هنر پتینه
وسایل مورد نیاز شما برای این تکنیک فوم ماکت‌سازی ۵ میل، فویل آلومینیوم، کاربن، رنگ‌های آکریلیک طلایی، سبز مغز پسته‌ای، آبی، بنفش، لاینر مشکی یا طلایی، کاتر، گل رس، بوم نقاشی ۵۰×۵۰، قلم‌مو، چسب چوب و وارنیش است. آموزش این پتینه به دو بخش دور بوم و طرح داخل بوم تقسیم می‌شود.

تکنیک نماکاشی با طرح تذهیب
برای دورچین قاب یا همان بوم، ابتدا فوم را در ابعاد ۳ در ۳ سانتی‌متر با کاتر برش بزنید. یک تکه فویل آلومینیومی را کمی بزرگ‌تر از ابعاد فوم ببرید و با استفاده از چسب‌چوب، فوم را وسط فویل بچسبانید و لبه‌های اضافی فویل را به داخل برگردانید. بعد با انگشت روی فویل را کمی چین دهید. این چین‌ها باعث می‌شود زمان رنگ‌آمیزی به طرح زیباتری برسید.

  آموزش تصویری درست کردن کاشی معرق کاری شده

یک تکه فویل را کمی بزرگتر از ابعاد فوم ببرید و با چسب چوب، فوم را وسط فویل بچسبانید

 

رنگ آبی روشن و آبی سورمه‌ای را با کمی آب رقیق کرده و با آن روی فویل‌ها را به حالت ابر و باد رنگ‌آمیزی کنید. یک قطره رنگ را با دو، سه قطره آب رقیق کنید. این فوم‌های ابر و بادی آبی‌رنگ ۳×۳ را با چسب چوب یا چسب حرارتی دور تا دور بوم بچسبانید تا به شکل یک قاب در بیاید. در تصویر برای اینکه شما بهتر آموزش را درک کنید، یکی در میان فوم‌های روکش شده با آلومینیوم رنگ‌آمیزی شده است. برای وسط قاب هم با توجه به ابعاد بوم، به ۳۶ عدد فوم ۵×۵ احتیاج داریم تا طرح اصلی را روی آن پیاده کنیم.

 

  آموزش تصویری درست کردن کاشی معرق کاری شده

فویل را با رنگ آبی روشن و سورمه‌ای به صورت ابر و بادی رنگ کنید

 

این فوم‌های جدید ۵×۵ را وسط بوم بچسبانید. قبل از آنکه طرح روی آن پیاده شود باید پایه کار را آماده کنید. برای این کار گل‌رس را یک روز کامل خیس و از صافی رد کنید. نتیجه کار خمیری یک‌دست شبیه ماست خواهد بود. یک قاشق گل را با دو قاشق چسب‌چوب مخلوط و روی فوم‌های ۵×۵ که روی بوم چسبانده‌اید با استفاده از قلم‌مو روکش کنید. دو تا سه بار این کار را تکرار کنید تا سطح کار یک‌دست شود. سپس صبر کنید تا خشک شود. زمینه بوم را به دلخواه با توجه به نوع طرحی که انتخاب کرده‌اید رنگ‌آمیزی کنید. در این کار ما از رنگ طلایی استفاده کرده‌ایم.

  آموزش تصویری درست کردن کاشی معرق کاری شده

هر طرحی که خودتان دوست دارید را انتخاب کنید بعد دور تا دور طرح را با لاینر مشکی یا طلایی دورگیری کنید

 

یک طرح کاشی یا هر طرحی که خودتان دوست دارید را به دلخواه انتخاب کنید. طرح را به ابعاد وسط بوم پرینت بگیرید. بعد با کمک کاربن طرح مورد نظر را روی سطح کار منتقل کنید. در مرحله بعد دور تا دور طرح را با لاینر مشکی یا طلایی دورگیری کنید. صبر کنید تا خشک شود. سپس رنگ آکریلیک را با کمی چسب‌چوب مخلوط کرده و طرح را رنگ‌آمیزی کنید. این مخلوط یک به سه رنگ و چسب‌چوب منجر به ایجاد نمایی برجسته می‌شود. طرح را بسته به سلیقه خودتان یا شبیه به تصویر رنگ‌آمیزی کنید. در نهایت بعد از ۲۴ ساعت که کار کاملا خشک شد برای براق کردن سطح کاشی از یک لایه وارنیش استفاده کنید.

  آموزش تصویری درست کردن کاشی معرق کاری شده

طرح را رنگ‌آمیزی کنید و ۲۴ ساعت بگذارید کاملا خشک شود و برای براق کردن از وارنیش استفاده کنید

 

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت