نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » درمان » گل مزه چیست؟آیا درمان خانگی دارد؟

گل مزه چیست؟آیا درمان خانگی دارد؟

گل مزه چیست؟آیا درمان خانگی دارد؟

گل مژه به التهاب و برامدگی  کوچک روی پلک و قسمت مژه ها گفته میشود.در زیر مژه ها و دور پلک غدد های چربی وجود دارد که از خشکی چشم جلوگیری میکنند.این غدد به طور مرتب ترشح دارند،زمانی که ترشح آن ها حالت غیر عادی پیدا کند باعث میشود چشم فرد ملتهب شود و ورم کند.گل مژه پس از چند روز نوکش متورم شده و پس از ان باز میشود و اکثر گل مژه ها به شکل طبیعی درمان میشوند.اما باید به خاطر داشت که تا زمانی که چشم شما گل مژه شده باید نکاتی را رعایت کنید.

گل مژه هم میتواند در پلک بالایی رخ دهد و هم پلک پایینی و بهترین روش برای بهبود آن کمپرس یا شستشوی مداوم چشم با آب گرم است.

علایم گل مژه:

از علایمی که هنگام گل مژه رخ میدهد میتوان به ورم و التهاب پلک،سوزش،قرمزی،خارش و درد اشاره کرد.البته بسیاری از زمان ها به علت استفاده از وسایل آرایشی هم ممکن از خارش یا قرمزی رخ دهد.

چه چیزی میتواند گل مژه را ایجاد کند؟

زمانی که چشم یا پلک هارا با فشار میخارانیم یا میمالیم زمینه ایجاد گل مژه را فراهم میکنیم.بهتر از مالیدن پلک ها و چشم به آرامی صورت بگیرد تا غدد را تحریک نکند.و نکته دیگر اینکه افرادی که زیاد آکنه یا جوش میزنند بیشتر در مبتلا به گل مژه میشوند.

آیا گل مژه عفونی است؟

گل مزه چندان عفونی نیست اما اگر بهداشت و نکات مربوط به بهبود آن رعایت نشود میتواند موجب کیست شود که این موضوع عمل و تخلیه آن را به همراه دارد.درضمن درست است که ذکر شده گل مژه چندان عفونی نیست اما امکان سرایت از چشمی به چشم دیگر را دارد.

چگونه پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از گل مژه حتما روزانه صورت و چشمان خود را بشویید و نکات بهداشتی را رعایت کنید/از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنید و همچنین از زدن دست های کثیف و ورود آلودگی ها به چشم خود جلوگیری کنید.

درمان و بهبود گل مژه

اگر توهم ان کم است و فقط در حد قرمزی است اصلا به گل مژه دست نزنید تا خود به خود بر طرف شود اما اگر درد و قرمزی و میزان التهاب آن زیاد است چشم را با آب گم شستشو دهید یا یک دستمال تمیز را با آب گرم خیس کنید و سپس آب اضافه آن را بگیرید وو روی چشم خود به مدت ۲ الی ۳ دقیقه بگذارید هر دو ساعت اینکار را تکرار کنید و همچنین میتوانید با یک گاز استریل یا دستما تمیز روی پلک خود را بپوشانید و سپس با یک دستمال نرم دورش را ببندید تا به مرور درد آن کمتر شود.آب گرم و گرما باعث میشود غده های چربی باز شوند و چربی ها در نقطه ای جمع شوند و سپس خالی شوند.حواستان باشد پس از خروج چرک ها آن ها را تمیز و پاک کنید.

اگر روی گل مژه خود موی مژه مشاهده میکنید.با یک موچین مژه را بکنید تا چرک درون گل مزه خارج شود.با کندن مژه راه برای خروج چرک ها باز میشود البته حواستان باشد اگر نمیتوانید مو را بکنید یا کنده نمیشود یا خیلی ریز است خیلی با ان بازی نکنید،زیرا بیشتر گل مژه را تحریک میکند.

با مشاهده شوره های دور پلک احتمال بلفاریت وجود دارد که باید به چشم پزشک مشاهده کنید.در صورت طولانی شدن روز ها و عدم از بین رفتن گل مژه نیز بهترین کار مراجعه به پزشک است.

تاریخ: 23 سپتامبر 2015
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت