نایت ملودی » سرگرمی » نایت پلاس » دانستنی ها » ماست چکیده با ماست معمولی چه تفاوتی دارد؟

ماست چکیده با ماست معمولی چه تفاوتی دارد؟

ماست چکیده با ماست معمولی چه تفاوتی دارد؟

ماست یک فرآورده لبنی تخمیری است و در هرم غذایی در گروه لبنیات جای دارد. این ماده غذایی نیز مانند سایر هم گروه های خود منبع بسیار خوب کلسیم، فسفر، پروتیین، ریبوفلاوین و ویتامین های گروه B به خصوص B2 و B5 است.

جالب است بدانید که ماست به هضم و جذب غذا نیز کمک می‌‌کند زیرا اسید لاکتیک موجود در آن باعث جذب بهتر کلسیم می‌شود و محیط مناسب بیولوژیکی را برای بهبود جذب کلسیم و سایر ویتامین‌ ها فراهم می‌‌آورد.

یکی از انواع ماست، ماست چکیده است که از آبگیری ماست معمولی به دست می‌آید. یادتان باشد که مهم‌‌ترین تفاوت ماست معمولی و چکیده در میزان آب موجود در بافت آنهاست. در حقیقت، ماست چکیده جزو مواد غذایی تغلیظ‌ شده‌ای‌ است که در اثر فرآیند، آب موجود در بافتش را از دست داده است. البته هر چقدر مقدار آب موجود در بافت ماست گرفته شود در واحد وزن، کالری و ارزش غذایی آن افزایش پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است هنگامی که آب ماست گرفته می‌شود، فقط آب موجود در بافت کاهش نمی یابد بلکه مقداری از پروتئین و ویتامین‌های گروه B که محلول در آب هستند نیز همراه آب از ماست جدا می‌شوند. ولی این مساله به این معنا نیست که ماست چکیده فاقد ارزش غذایی یا پروتئین است. بنابراین با توجه به اینکه ماست چکیده طعم خوشمزه‌ای دارد و از سوی دیگر کالری آن بالاست، مصرفش برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند، توصیه نمی‌شود.

اما اگر ماست چکیده را به صورت کم چرب تهیه کنند، مصرف آن منعی ندارد. برعکس افرادی که کم اشتها و لاغر هستند و مشکلات گوارشی از جمله عدم تحمل لاکتوز دارند یا معده‌شان حجم زیادی غذا قبول نمی‌کند، بهتر است ماست چکیده را به عنوان همراه غذای خود انتخاب کنند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت