نایت ملودی » اخبار » جامعه » درگذشتگان نامدار سال ۱۳۹۱

درگذشتگان نامدار سال ۱۳۹۱

سال ۹۱ با تمام روزهای خوب و بدش در حال تمام شدن است و در این میان چه بسیار بزرگانی که در سال جدید در بین ما نیستند و تنها آثار و یادشان بر ذهن‌مان باقی خواهند ماند.

* پروین‌دخت یزدانیان

پروین‌دخت یزدانیان، مادر بزرگ مجموعه «قصه‌های مجید» در روز ۴ فروردین ۹۱ در سن ۸۹ سالگی بر اثر بیماری و کهولت سن در اصفهان درگذشت.

حضور یزدانیان مقابل دوربین از سال ۱۳۷۰ با مجموعه «قصه‌های مجید» آغاز شد و ایفای نقشش در سینما از سال ۱۳۷۱ با «صبح روز بعد» و «شرم» که هر سه به کارگردانی پسرش بود ادامه یافت.

وی در فعالیت کوتاه‌مدت خود در سینما، حضور در فیلم‌های «نان و شعر»(۱۳۷۲)، «خواهران غریب»(۱۳۷۴) و «شب یلدا» (۱۳۷۹) را به کارگردانی فرزندش کیومرث پوراحمد و ایفای نقش در فیلم «مهریه بی‌بی» (۱۳۷۳) ساخته اصغر هاشمی تجربه کرد.

* فریدون پوررضا

فریدون پوررضا خواننده و موسیقیدان گیلکی و صاحب نظر در زمینه موسیقی فولکلوریک این خطه۲۳ فروردین‌ماه از دنیا رفت.

خواننده «پس از باران» که حدود یک سال با بیماری تنفسی و مشکل ریوی، دست و پنجه نرم می‌کرد، در منزل خود درگذشت.

این هنرمند از اردیبهشت ۱۳۵۰ همکاری با تلویزیون را آغاز کرد و در همان سال به عنوان پژوهشگر آواهای بومی و با همراهی مشاهیر فرهنگی و هنری ایران همچون سیمین دانشور،محیط طباطبایی،‌منوچهر آتشی ‌،ایرج افشار و دیگر استادان برجسته دانشگاه تهران به لندن سفر کرد.

* ایرج قادری

ایرج قادری در ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ به دلیل تشدید بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.

ایرج قادری متولد ۱۳۱۴ تهران، دارای تحصیلات ناتمام در رشته پزشکی و داروسازی بود.

وی فعالیت سینمایی را سال ۱۳۳۴ با بازی در فیلم «چهار راه حوادث» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان آغاز کرد.

در سال ۱۳۴۱ شرکت سینمایی «پانوراما» را تاسیس کرد.

* پرویز شهریاری

پرویز شهریاری چهره ماندگار و استاد ریاضیات، روز ٢٢ اردیبهشت‌ماه در سن ۸۶ سالگی در تهران گذشت.

پرویز شهریاری، ریاضیدان و چهره ماندگار زرتشتی، در سال ۱۳۰۵ خورشیدی در کرمان‌زاده شد و نخستین کلاس کنکور ایران را به نام «گروه فرهنگی خوارزمی» ‌در ایران پایه‌گذاری کرد.

وی چندین سال سردبیر مجلهٔ سخن علمی نیز بود، نشریه‌ای که تا فروردین‌ماه ١٣۴٩ منتشر شد.

شهریاری همچنین دبیرستان‌های خوارزمی، مرجان و مدرسه‌ عالی اراک را نیز بنیان‌گذاشت تا بتواند راه‌گشای دانش‌اندوزی فرزندان ایران‌زمین باشد.

این استاد ، با نگارش کتاب‌های ریاضی در درازای سالهای ١٣٣۵ تا ١٣۵٢ خورشیدی برای دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی، نقش مهمی در آموزش ریاضیات در ایران ایفا کرد.

وی که دکترای افتخاری ریاضیات را در سال ١٣٨١ خورشیدی از دانشگاه کرمان گرفته‏، تاکنون صد‌ها کتاب نوشته و برگردان کرده است وی با سردبیری مجله‌های وهومن و چیستا، سهم بسزایی در گسترش فرهنگ و دانش در سطح هازمان ایرانی داشته است.

پرویز شهریاری در سال ١٣۴۵ خورشیدی نشان درجهٔ یک علمی را دریافت کرد و در سال ١٣٨۴ به عنوان چهرهٔ ماندگار علمی در رشتهٔ ریاضیات برگزیده شد.

* شاپور قریب

شاپور قریب، کارگردان پیشکسوت سینمای ایران در ۱۶ خرداد ۹۱ در سن ۸۰ سالگی در خانه‌ای دور افتاده در کرج درگذشت.

* مصطفی علیمدد

مصطفی علیمدد استاد بزرگوار و از مشاهیر حسابداری ایران در اثر بیماری سرطان و در حالی که تا آخرین لحظات حیاتش به مسایل حرفه‌اش می‌اندیشید، در چهاردهم خرداد ماه چشم بر جهان فروبست.

استاد مصطفی علیمدد یکی از فعالان نام آشنا و خوش نام و با اخلاق حرفه حسابداری ایران بود که از آغاز بکار این حرفه در کشور نقش بسزایی در توسعه علمی و تثبیت جایگاه حسابداری و حسابرسی داشت و با درستکاری و صداقت و حرفه ایی عمل کردن، از چنان جایگاهی برخوردار بود که بی چون و چرا مورد قبول همه طیف های حسابداری بود. جایگاهی که کمتر کسی در این حرفه توانسته به آن نایل شود.

* عبدالله سرور احمدی

عبدالله سرور احمدی، دو تار نواز نامدار منطقه تربت جام و یکی از ستون‌های موسیقی این منطقه که ساز قلندرش نمادی از موسیقی نواحی ایران بود، صبح دوشنبه ۲۹ خرداد در تربت جام درگذشت.

سرور احمدی از جمله چهره‌های برجسته موسیقی منطقه تربت ‌جام بود و نقشی تعیین ‌کننده در معرفی موسیقی این منطقه به جامعه موسیقی ایفا کرد. شاید بتوان گفت که او استاندارد موسیقی‌ دوتار نوازی در این منطقه به شمار می‌رفت که همه‌گاه شان فرهنگی کارش را نگه می‌‌داشت و اصیل‌ترین نغمه‌ها را می‌نواخت.

او در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی برنده جوایز متعددی شد و برخی از آثارش هم عرضه عمومی شد. از جمله یکی از تکنوازی‌هایش که سالیان قبل از سوی انتشارات ماهور به بازار موسیقی عرضه شد و دیگری از سوی انجمن موسیقی ایران در دوره مدیریت بابک رضایی.

* فریدون دولتشاهی

فریدون دولتشاهی، نویسنده و مترجم، ۲۳ خردادماه در سن هفتادوچهارسالگی بر اثر سکته‌ی مغزی از دنیا رفت.

دولتشاهی پس از تحصیل در رشته حقوق بین‌الملل در انگلیس، به ایران بازگشت و بلافاصله مشغول فعالیت فرهنگی شد و یکی از پرکارترین مترجمان و نگارندگان، بویژه در عرصه‌های مختلف رسانه‌یی کشور در چهار دهه اخیر بود.

دولتشاهی نخستین آثار خود را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عرضه کرد و سال‌ها برای کودکان نوشت و ترجمه کرد؛ دورانی که همیشه از آن با شادی یاد می‌کرد و معتقد بود که کار برای کودکان بسیار با روحیاتش سازگار است.

از جمله آثار او به این عنوان‌ها می‌توان اشاره کرد: «جهان باز، واقعیت جهانی شدن»، «۱۹۹۹ پیروزی بدون جنگ»، «کشمیر، بهشت زخم‌خورده»، «سیا و کنترل مغزها»، «خاطرات تاچر»، «خاطرات گورباچف»، «خروشچف و عصر او»، «اسناد میتروخین، ک.گ.ب و جهان» و «حکومت افکار».

* حسن احمدی گیوی

استاد حسن احمدی گیوی پژوهشگر و استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی صبح روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۱ درگذشت.

نویسنده کتاب «گزیده‌ اشعار و مقالات دهخدا» بیش از چهار دهه به عنوان پژوهشگر با موسسه دهخدا همکاری داشت.

* علی کسمایی

علی کسمایی پدر دوبله ایران عصر روز ۶ تیر ۹۱ در سن ۹۷ سالگی به علت کهولت سن و بیماری دار فانی را وداع گفت.

علی کسمایی پیشکسوت عرصه دوبلاژ متولد ۱۲۹۴ تهران، فارغ التحصیل حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه تهران است.

وی فعالیت هنری را با مطبوعات آغاز و با نویسندگی ادامه داد. او سینمای حرفه‌ای را با نگارش فیلمنامه فیلم «شرمسار» به کارگردانی اسماعیل کوشان تجربه کرد.

او از سال ۱۳۲۹ فعالیتش را در زمینه‌ دوبله آغاز کرد و برای نخستین ‌بار در سال ۱۳۳۳ به‌عنوان سرپرست گویندگان فیلم «شاهزاده‌ روباهان» را دوبله کرد.

«علی کسمایی» سرپرستی دوبلاژ فیلم‌هایی نظیر «کمیته مجازات»، «سال‌های جوانی»، «هور در آتش»، «حکایت آن مرد خوشبخت»، «آخرین پرواز»، «باغ سید»، «اتاق یک» و … را بر عهده داشته است.

* محمد فراهانی

استاد «محمد فراهانی» تنها بازمانده نقاشی قهوه‌خانه‌ای (سه شنبه ۱۴تیرماه ) دار فانی را وداع گفت.

استاد محمد فراهانی تنها بازمانده نقاشی قهوه‌خانه‌ای معروف به «محمد درویش» متولد ۱۳۱۵ از شاگردان «حسین آقا قوللر آغاسی» بود. وی از سن ۱۳، ۱۴ سالگی برای آموزش نقاشی قهوه‌خانه‌ای به نزد حسین‌ آقا قوللر آغاسی که از برجسته‌ترین نقاشان نقاشی قهوه‌خانه‌ای بود رفت و به مدت ۱۰ سال نزد این استاد شاگردی کرد.

فراهانی برای نخستین بار فعالیت خود را با نقاشی پرده‌های درویشی آغاز کرد و به تدریج به مدت ۳۰ سال نقاشی‌هایی با مضمون مذهبی نقاشی کرد. ۲۵ و ۳۰ تابلو از آثار نقاشی این هنرمند در سازمان میراث فرهنگی نگهداری می‌شود و در بسیاری از نمایشگا‌ه‌ها آثار نقاشی این هنرمند به نمایش گذاشته شده است.

* حمید سمندریان

حمید سمندریان، کارگردان نامدار تئاتر ایران که سهمی جدی و فراوان تاثیر در آموزش و آشنایی علاقه مندان به تئاتر به این هنر داشت،پگاه روز ۲۲ تیر و در سن ۸۱ سالگی بدرود حیات گفت.

حمید سمندریان متولد اردیبهشت ماه ۱۳۱۰ بود. شروع فعالیت‌های تئاتری او در حین تحصیل در دوره‌ی متوسطه با حضور در کلاس‌های تئاتر و هنرپیشگی اساتیدی چون حسین خیرخواه، شباویز و نصرت کریمی زیر نظر عبدالحسین نوشین بود.

سمندریان طی سه دهه گذشته تنها چهار اثر نمایشی را کارگردانی کرد و به صحنه برد و این در حالی بود که وی از جمله کارگردانان برجسته تئاتر در آسیا بود که در کشور آلمان و زیر نظر ادوارد مارکس کارگردان برجسته تئاتر دنیا کارگردانی را آموخت.

کارگردانی و اجرای تئاترهای ماندگاری چون «ملاقات بانوی سالخورده»، «دایره‌ گچی قفقازی»، «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی»، «مرغ دریایی»، «بازی استریندبرگ»، «کرگدن» و … در کارنامه هنری او به چشم می‌خورد.

* محمد حسن گنجی

پرفسور محمد حسن گنجی، پدر علم جغرافیا و هواشناسی ایران، ۲۸ تیرماه بر اثر زمین خوردن در منزل شخصی خود، دچار خونریزی مغزی شد و درگذشت.

دکتر گنجی، در سال ۱۳۵۴ به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران‎ انتخاب شد. وی در بیست و نهمین کنگرهٔ ‏اتحادیهٔ بین المللی جغرافیایی در کره‎ ‎جنوبی در سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان یکی از ۱۵ جغرافیدان ‏برجستهٔ جهان شناخته شد و‎ ‎سازمان هواشناسی جهانی، جایزه علمی سال ۲۰۰۱ خود را به وی اعطا ‏کرد.

* سید محمود گلابدره‌ای

سید محمود گلابدره‌ای نویسنده پیشکسوت حوزه ادبیات انقلاب اسلامی پس از سپری کردن یک دوره بیماری ۱۶ مرداد۹۱ درگذشت.

سیدمحمود قادری گلابدره‌ای، متولد ۱۳۱۶ تهران بود. او از شاگردان جلال آل‌احمد و بعدها از دوستان وی بوده است.

از محمود گلابدره‌ای بیش از ۳۳ کتاب منتشر شده که نخستین آن با عنوان «سگ کوره‌پز» در سال ۱۳۴۹ منتشر شده است. وی در سال ۱۳۵۰ رمان «پر کاه» را نوشت و «بادیه» را در سال ۱۳۵۶ به چاپ رساند؛ رمانی که عباس کیارستمی فیلمنامه‌ای اقتباسی بر اساس آن نوشت.

* منوچهر وصال

منوچهر وصال، پدر آنالیز ریاضی ایران و چهره ماندگار ریاضی، ۲۳ مرداد ۹۱ درگذشت.

دکتر منوچهر وصال در بهمن سال ۱۲۹۱ در تهران متولد شد. دوره دبستان را در شیراز و تحصیلات دبیرستانی را در دارالمعلمین و دبیرستان‌های شرف و رازی تهران به اتمام رساند.

وی سپس یک سال در دانشسرای عالی در رشته فیزیک تحصیل کرد و پس از آن با آخرین دوره‌ای که جهت ادامه تحصیل به اروپا اعزام شدند به فرانسه رفت.

در پاریس پس از یک سال شرکت در کلاس کنکور از تحصیل مهندسی منصرف و وارد دوره لیسانس ریاضی شد. وصال پس از آن، رهسپار سوئیس شد و دکتری ریاضی خود را با راهنمایی استاد «درام» در ژنو اخذ کرد.

استاد در سال ۱۳۲۰ به ایران بازگشت و در دانشکده علوم دانشگاه تهران در رشته ریاضی استخدام شد و همچنین برای یک سال درس ریاضیات دوره ششم دبیرستان را در دانشسرای مقدماتی تدریس کرد و در سال بعد، آموزش ریاضیات به دانشجویان فیزیک را عهده دار شد.

دکتر وصال پس از آن به تدریس آنالیز حقیقی ریاضی پرداخت و تا زمان بازنشستگی تدریس آن را به‌همراه ریاضیات عمومی ادامه داد.

* نادیا دلدار گلچین

نادیا دلدار گلچین بازیگر سینما و تلویزیون روز ۲۵ مرداد پس از چند روز کما در بیمارستان عرفان دارفانی را وداع گفت.

نادیا دلدار گلچین متولد ۱۳۳۹ در تهران است و دیپلم موسیقی از هنرستان عالی موسیقی داشت.

وی فعالیت بازیگری‌اش را از سال ۱۳۶۹ با فیلم ابلیس آغاز کرده و در فیلم‌هایی چون روسری آبی، کمکم کن، مهرمادری، غریبانه، شیدا، دختری با کفش‌های کتانی و… به ایفای نقش پرداخته‌است.

* فتحعلی واشقانی فراهانی

فتحعلی واشقانی فراهانی پیشکسوت خوشنویسی معاصر ۱۳ آبان، پس از یک دوره بیماری از دنیا رفت.

از واشقانی تاکنون آثار نفیسی به چاپ رسیده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ترجمه کامل قرآن کریم، کلک مشکین، دیوان حافظ، چشمه خورشید، آیت مهر، هفت خوان رستم و رسم الخط اشاره کرد. آخرین یادگار استاد «مشق مشکین» نام دارد.

* فهمیه راستکار

فهمیه راستکار دوبلور، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما پنجشنبه دوم آذر پس از یک دوره طولانی بیماری در ۸۰ سالگی در منزل شخصی‌اش درگذشت.

فهیمه راستکار متولد ۱۳۱۱ دوبلور و بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر بود. او لیسانس خود را در رشته زبان فرانسه گرفت و بازی در تئاتر و فعالیت در دوبله را از نیمه دهه ۱۳۳۰ آغاز کرد. همچنین کار در سینما را از سال ۱۳۵۲ با فیلم «مغول‌ها» به کارگردانی پرویز کیمیاوی آغاز کرد.

بازی در فیلم‌هایی چون «گیس‌بریده»، «پابرهنه در بهشت»، «ستاره‌ها ۳: ستاره بود»، »رازها»، «دختری به ‌نام تندر»، «روانی»، «زن شرقی»، «الو!الو! من جوجوام»، «مرغ و همسایه»، «عشق و مرگ»، «جهیزیه‌ای برای رباب»، «محموله»، «ترنج»، «شیر سنگی»، «خط پایان» و «آقای هیروگلیف» از فعالیت‌های سینمایی اوست. احسان‌الله نراقی نویسنده و جامعه‌شناس روز ۱۲ آذرماه سال ۹۱ به علت کهولت سن در منزلش درگذشت.

* احسان نراقی

احسان نراقی زاده‌ی سال ۱۳۰۵، به مدت ۱۶ سال مشاور ویژه‌ی مدیر کل سازمان یونسکو بود.

پایان یک رویا، علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن، آئین جوانمردی (ترجمه از هانری کُربن)، اقبال ناممکن، آزادی، آنچه خود داشت، جامعه، جوانان، دانشگاه، غربت غرب، طمع خام و نظری به تحقیقات اجتماعی در ایراناز جمله کتاب‌های منتشر شده از احسان نراقی در ایران است.

*خلیل عمرانی

خلیل عمرانی، شاعر انقلاب پس از یک دوره بیماری، بامداد روز یکشنبه ۱۹ آذر در ۴۸ سالگی درگذشت.خلیل عمرانی در سال ۱۳۴۳ در بندر دیر متولد شده است.

وی تا اوایل انقلاب به صورت پراکنده به فعالیت شعری خود ادامه داد و در سال ۵۷ به صورت جدی وارد عرصه شعر شد و از همان دوران به عضویت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درآمد.

آثار وی به صورت پراکنده در نشریات و مجلات به ویژه جنگ‌های دفاع مقدس انتشار یافته و در اغلب کنگره‌های شعر به عنوان شاعر، میهمان و داور حضور داشته‌ است.

از آثار عمرانی می‌توان به مروارید فراموش، ساعت به وقت شرعی دریا و در مدار یک اشاره کرد.

* نیما نهاوندیان

نیما نهاوندیان، مجری برنامه‌های ورزشی تلویزیون ایران، روز دوم دی ۹۱ درگذشت.

نیما نهاوندیان از مجریان ورزشی شبکه ۲ سیما بود که در شبکه جام جم نیز به عنوان مجری فعالیت داشت همچنین برنامه های دورخیز، توپ طلایی و ورزش از نگاه دو را اجرا کرده است.

* آیت‌الله مجتبی تهرانی

حضرت آیت‌الله مجتبی تهرانی، بامداد روز ۱۳ دی دار فانی را وداع گفت.

آیت الله آقا مجتبی تهرانی زادهٔ ۱۳۱۲ در تهران و از اساتید مبارز اخلاق و مرجع تقلید ایرانی بود. وی همچنین مدرس حوزه‌ها‌ی علمیهٔ تهران (مانند مدرسه مروی) و عضو مجمع فضلای مجدّ و مستعدّ امّ‌‏القرای انقلاب اسلامی بود.

* محمد عرب

محمد عرب از پیشکسوتان سرشناس کشتی کشور روز یکشنبه ۱۷ دی ماه ۱۳۹۱ و در چهل و پنجمین سالروز درگذشت تختی،دار فانی را وداع گفت.

عرب حدود ۱۴ سال قهرمان ملی کشتی کشور در هر دو رشته آزاد و فرنگی بود و مدال های بی شمار کشوری داشت. عرب در مسابقات جهانی ۱۹۶۶ تولید و نیز به عضویت تیم ملی کشتی فرنگی ایران درآمد.

* محمد بیگلری‌پور

محمد بیگلری‌پور، رهبر ارکسترسمفونیک صدا و سیما در حالی که آخرین سمفونی‌اش را نیمه‌کاره گذاشت،‌ ۲۷ دی درگذشت.

محمد بیگلری‌پور که ۶۷ سال سن داشت، مدرس و تحصیل‌کرده‌ی دانشگاه تهران و رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما بود.

او سازنده اولین سرود جمهوری اسلامی بود و سمفونی‌های «انقلاب»، «ایران»، «حضرت محمد (ص)» و اجرای سمفونی «در ازل» از جمله آثار بیگلری‌پور است.

* همایون خرّم

استاد همایون خرّم، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی شهیر ویلن، شامگاه ۲۸ دی‌ماه ۹۱ بر اثر بیماری سرطان از بین ما رفت.

به جرات می‌توان گفت که تمام ایرانیان با ساخته‌های مهندس خرّم خاطره‌ها دارند، از آن جمله تصانیف جاودانه‌ی «تو ای پری کجایی؟»، «امشب در سر شوری دارم»، «اشک من هویدا شد»، «ساغرم شکست» این نوازنده پیشکسوت ویلن که سال‌ها با سرطان روده دست و پنجه نرم می کرد، در سن ۸۲ سالگی در بیمارستان «دی» دار فانی را وداع گفت.

* فریدون نوین فرح‌بخش

فریدون نوین فرح‌بخش یا پدر تمبر ایران در روز اول بهمن‌ماه سال ۹۱ به دیار باقی شتافت.

فریدون نوین فرح‌بخش بزرگترین مجموعه‌دار تمبر ایران، متولد سال ۱۳۰۹ و نویسنده کتاب‌هایی چون تمبرهای اولیه ایران، راهنمای تمبرهای ایران، راهنمای اسکناس‌های ایران و چندین عنوان کتاب دیگر در زمینه مجموعه‌داری است.

او به علت بیماری کلیوی، جاری، در بیمارستان «تهران‌کلینیک» در گذشت.

* حسن حبیبی

دکتر حسن حبیبی یک چهره ماندگار کشور و عضور شورای عالی انقلاب فرهنگی پنجشنبه ۱۲ بهمن، به علت بیماری طولانی مدت، دار فانی را وداع گفت.

دکتر حسن حبیبی متولد سال ۱۳۱۵ در تهران بود. وی سال‌ها از بیماری رنج می‌برد.

حبیبی رییس بنیاد ایران شناسی بود. وی هم‌چنین وزیر ارشاد دولت بازرگان، وزیر علوم و آموزش عالی و پس از آن وزیر دادگستری دولت میرحسین موسوی و معاون اول اکبر هاشمی رفسنجانی و دولت اولِ سیدمحمد خاتمی در ایران بود.

وی هم چنین ازجمله حقوق‌دانانی بود که پس از انقلاب ایران، پیش‌نویس متن قانون اساسی را با استفاده از قوانین اساسی سایر کشورها تهیه کرد.

مرحوم دکتر حبیبی علاوه بر اینکه سه بار تجربه چهره ماندگار شدن را دارد وزیر فرهنگ و آموزش عالی کشورمان را هم بر عهده داشت.

* آیت‌الله عزیزالله خوشوقت

آیت‌الله خوشوقت که از علمای حوزه علمیه تهران بود، اوایل بهمن ماه به سرزمین وحی سفر کرده بود که پس از اقامت شش روز در مدینه منوره، ۱۴ بهمن ماه جهت انجام اعمال مناسک عمره مفرده به مکه مکرمه عازم شد که پس از انجام اعمال دچار عارضه تنفسی شد و در بیمارستان مکه بستری شدو در روز اول اسفند دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله عزیزالله خوشوقت (زادهٔ ۱۳۰۵) مجتهد و استاد اخلاق، امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی واقع در سه راه طالقانی (پیچ شمیران) در تهران بود، او از بارزترین شاگردان اخلاق و عرفان علامه طباطبایی است. وی در اوایل انقلاب از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

* محمدرضا گرگین‌زاده‌

محمدرضا گرگین‌زاده‌، هنرمند عرصه موسیقی – شامگاه ۱۵ بهمن – بر اثر سکته قلبی در بیمارستان شهید رجایی از دنیا رفت.

زنده‌یاد گرگین‌زاده در سال ۵۲ به رادیو ایران ورود پیدا کرد و مدت دو سال با ارکستر فرهاد فخرالدینی همکاری کرد و سرانجام در رشته آهنگسازی فارغ التحصیل شد.

او از سن ۱۲ سالگی نوازندگی فلوت را نزد عموی خود مصطفی گرگین زاده آغاز کرد و پس از یک سال به کلاس‌های یحیی نیک‌نواز رفت و ساز ویلن را برای خود برگزید.

* عزیزالله جوینی

عزیزالله جوینی نویسنده، پژوهشگر و نسخه‌شناس کشورمان چهارشنبه ۲۵ بهمن به علت خونریزی داخلی درگذشت.

وی تحصیلاتش را تا دوره دکترا ادامه داد و در حوزه ادبیات فارسی و عربی، تلاش‌های بسیاری انجام داد. وی همچنین استاد بازنشسته دانشکده ادبیات دانشگاه تهران می‌باشد.

دکتر جوینی بیش از ۸۰ مقاله در حوزه‌های مختلف ادبیات نقد و منتشر کرده است. وی همچنین ترجمه‌های بسیاری از عربی و انگلیسی به زبان فارسی دارد.

جوینی تصحیح جلد هفتم شاهنامه فردوسی را از روی نسخه موزه فلورانس به سرانجام رساند.

دکتر جوینی در جلد هفتم که شامل داستان بیژن و منیژه است کوشیده بود تا همان شیوه مجلدهای قبلی را دنبال کند و از این رو به شرح واژگان دشوار و برگردان همه ابیات در شاهنامه پرداخت.

* محمود پادگان

محمود پادگان خبرنگار پیشکسوت روزنامه کیهان در شهرستان شهریار روز ۱۳ اسفند در حالی که از بیماری کلیوی رنج می برد، به سوی معبودش شتافت.

وی حدود ۷۵ سال سن داشت و معلم بازنشسته آموزش و پرورش بود که از ۳۰ سال خدمت در آموزش و پرورش، به فعالیت در عرصه خبر پرداخت و به عنوان خبرنگار روزنامه کیهان در شهرستان شهریار به فعالیت پرداخت.

این خبرنگار پیشکسوت حدود یک ماه در بیمارستان لبافی نژاد تهران با بیماری کلیوی دست و پنجه نرم کرد.

* آیت‌الله سید‌مجتبی موسوی‌لاری

آیت‌الله سید‌مجتبی موسوی‌لاری نماینده ولی فقیه در لارستان پس از گذراندن یک دوره طولانی بیماری بامداد روز شنبه، ۱۹ اسفندماه در بیمارستان امام رضا(ع) لار به دیار حق شتافت.

وی از علمای برجسته کشور در زمینه‌های مختلف دینی در بین کشورهای دنیا بود و کتب بسیاری به زبان‌های مختلف منتشر کرده است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت