نایت ملودی » فرهنگ و هنر » سینما ، تئاتر ، تلویزیون » سینما و تلویزیون » جشنواره ها » دست‌بوسی مریلا زارعی، تقدیر از جمشید مشایخی

جشنواره فیلم فجر

آیین آغازین سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور هنرمندان، مسئولان سینمایی و اهالی رسانه چهارشنبه ۱۱ بهمن در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم همایون ارشادی، نیکی کریمی، علی معلم، حسین ترابی، رامتین لبافی، بهروز شعیبی، حسین ترابی، هنگامه قاضیانی،  هادی کریمی، پوران درخشنده، مهدی صباغ‌زاده، مصطفی شایسته، پویا امینی، جمشید مشایخی، الهام حمیدی، پرویز شهبازی، جهانگیر الماسی، حسینعلی لیالستانی، مازیار میری، منوچهر محمدی، هادی مقدم‌دوست، بهرام توکلی، سعید ملکان، فرشته طائرپور، ابراهیم اصغری، سید هادی محقق، علیرضا داوودنژاد، کبری حسن‌زاده، احترام سادات حبیبیان، مریلا زارعی، علی عطشانی، طناز طباطبایی، امین حیایی، نیلوفر خوش خلق، رضا ناجی و… با عبور از «کوچه انقلاب» به محل برگزاری مراسم راهنمایی شدند.

در میان صندلی‌های تالار وحدت به یاد مسعود بهنام روی یک صندلی دسته گل و عکس وی گذاشته شده بود.

افتتاحیه جشنواره فیلم فجر با نیم ساعت تاخیر و با اجرای محمد سلوکی آغاز شد. پس از صحبت‌های جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی و سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برندگان بخش مواد تبلیغی اعلام شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدرضا عباسیان، سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم را به امید صالحی برای مجموعه عکس‌های فیلم «روزهای زندگی» اهدا کردند. همچنین سیمرغ بلورین بهترین طراحی به فرشته طائرپور برای طراحی پوستر فیلم «آیینه‌های روبه‌رو» رسید.

وی بعد از گرفتن جایزه خود گفت: «امروز اینجا جای خیلی‌ها خالی است. کسانی چون مسعود بهنام که دیگر در کنار ما نیستند و همچنان رخشان بنی اعتماد عزیر که می‌توانست در این مراسم حضور داشته باشد و نیست. من سیمرغ خود را در این بخش به آقای قالیباف شهردار تهران تقدیم می‌کنم نه به خاطر خدمات او در حوزه شهری بلکه به خاطر بالا بردن دقت و توجه‌اش به سینما و تبلیغات شهری.

جشنواره فیلم فجر

او ادامه داد: «در تهران سهم سینما در کنار اقلام خوراکی و گلکاری صفر است. بد نیست به وجه سینمایی شهرمان برسیم و به آن افتخار کنیم. ما باید به سینمای ایران که با همه مشکلاتش عوارض پرداخت می‌کند توجه کنیم.»

در ادامه نگار آذربایجانی و فرشته طائرپور برای ساخت آنونس فیلم «آیینه‌های روبه‌رو» سیمرغ این بخش را هم گرفتند.

در ادامه از علی عطشانی به خاطر ساخت اولین فیلم سه بعدی ایرانی تقدیر شد. او پس از دریافت لوح تقدیرش گفت: «خیلی خوشحالم که آقای شمقدری را امروز از نزدیک دیدم. چون حدود ۱۰ بار درخواست کردم که ایشان پنج دقیقه به من وقت بدهند اما نشد.»

همچنین محمدرضا عباسیان با همراهی علی عطشانی و جواد شمقدری از سیروس شقایقی، منوچهر قاضی‌زاده و شیرافکن طراحان قدیمی سردر سینماهای ایران تقدیر کردند.

تقدیر یوسفعلی میرشکاک از نادر طالب‌زاده
در بخش تقدیر از هنرمندان یوسفعلی میرشکاک شاعر و نویسنده از نادر طالب‌زاده کارگردان تقدیر کرد.

میرشکاک درباره طالب‌زاده گفت: «من حاج نادر طالب‌زاده را در کنار مرتضی آوینی شناختم؛ روزی که به دعوت او قرار بود فیلمی را ببینیم و گویی آن روز دو فرشته از آسمان فرود آمده بودند تا تقدیر من را به نوعی رقم بزنند که در وطن بمانم و سنگی که بر دوشم نهاده شده را زمین نگذارم. آن دوست در فکه به آسمانیان پیوست و این یک در نزد من کمترین، خدمت و فعالیتش ساختن فیلم مستند است. به نظرم آسمانیان سایهٔ این بزرگوار را بر سر ما نگه داشتند تا ما نسبتمان را با آسمان نگه داریم.»

نادر طالب‌زاده نیز پس از گرفتن لوح تقدیر خود عنوان کرد: «چقدر امروز جای مرتضی آوینی خالی است. کاش از او در زمان حیاتش تقدیر می‌شد، خوشحالم که پنج، شش سال قبل از شهادت مرتضی آوینی در خدمت او بودم. امیدوارم تمام بزرگانی که گمنام خدمت می‌کنند، خداوند درجه‌شان را بالا‌تر ببرد.»

تقدیر فرامرز قریبیان از جهانگیر الماسی

اما دومین بزرگداشت به جهانگیر الماسی اختصاص داشت. فرامرز قریبیان نیز به همراه جهانگیر الماسی روی سن آمد و از او تقدیر کرد.

الماسی ضمن سپاسگزاری از سینما و مردم ایران گفت: «از مردم ایران، سینمای ایران و از اساتیدی مانند استاد جمشید مشایخی و استاد فرامرز قریبیان و همهٔ کسانی که در طی این سال‌ها با عنایتشان نکته‌ای به من آموختند، سپاسگزارم.»

او خاطره‌ای از اولین حضور سینمایی‌اش در کنار فرامرز قریبیان پرداخت و به خاطر اعتمادی که قریبیان به او کرده بود، تشکر کرد.

قریبیان نیز در پاسخ به الماسی گفت: «واقعا فکر نمی‌کنم که کار خاصی انجام داده باشم؛ چرا که وقتی جهانگیر الماسی به عنوان یک جوان پیش من آمد از او استقبال کردم و فکر می‌کنم این وظیفه‌ من بود.»

بوسه مریلا زارعی بر دستان مهری شیرازی
بخش دیگر بزرگداشت‌ها به تقدیر مریلا زارعی از مهری شیرازی چهره‌پرداز سینمای ایران اختصاص داشت.

مریلا زارعی درباره‌ مهری شیرازی گفت: «هیچ وقت موقع حرف زدن در چنین جمعی تا این حد قلبم این‌قدر تند نمی‌تپید. فکر می‌کنم من بازیگری هستم که دلیل حضورم در صحنهٔ بازیگری، حضور طراحان چهره‌پرداز چیره‌دستی بوده که در سینما حضور داشتند. من به واسطهٔ مهین نویدی به عرصه‌ بازیگری وارد شدم. من با دستان پرمهر مهری شیرازی تمام این سال‌ها را سپری کردم. دستان پرمهر او در پشت صحنه به ما انرژی می‌داد، اما شاید وقتی جایزه‌ای می‌گرفتیم یادمان می‌رفت دست چیره‌دست فردی به نام مهری شیرازی به دنبال ما بوده و آن‌طور که باید یادشان نکردیم. برای من امشب شب ارزشمندی است و در مقابل این جمع از شما می‌خواهم که اجازه دهید در مقابل خانم شیرازی زانو بزنم و دستش را ببوسم.»

سپس مریلا زارعی روبه‌روی مهری شیرازی زانو زد و دست او را بوسید.

تقدیر جمعی از جمشید مشایخی
آخرین بخش مراسم افتتاحیه به تقدیر از جمشید مشایخی اختصاص داشت.

در این بخش و در میان تشویق پرشور حاضران که ایستاده مشایخی را همراهی می کردند، او روی سن آمد و به دعوت مجری هر یک از هنرمندان و مسئولان سینمایی که مایل بودند برای تقدیر از مشایخی روی سن رفتند.

امین حیایی،، رضا ناجی، کوروش تهامی، محمد متوسلانی، پویا امینی، جواد شمقدری، سید احمد میرعلایی، محمدرضا عباسیان، روی سن آمدند و جمشید مشایخی با همه آن‌ها روبوسی کرد.

دو نفر از حاضران در سالن که هنرمند نبودند نیز برای تقدیر از جمشید مشایخی همراه هنرمندان روی سن رفتند که محمد سلوکی هر دو را به پایین هدایت کرد.

جمشید مشایخی پس از گرفتن لوح تقدیر گفت: «این اولین بار است که یک شاگرد مورد تشویق بزرگان قرار می‌گیرد. افتخار می‌کنم همیشه شاگرد هستم.»

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت