مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سفر وگردشگری » موزه های شاخص هنر مدرن و معاصر جهان

موزه های شاخص هنر مدرن و معاصر جهان
قصد داریم شما را با معماری تعدادی از شاخص‌ترین موزه‌های هنر مدرن و معاصر جهان آشنا کنیم؛ فهرستی که با در نظر گرفتن دربرگیری هنر تاریخ معاصر جهان و طراحی مدرن، شناخته‌شده‌ترین این بناها را شامل می‌شود.
این روزها معماری و هنر بیش از پیش در هم ادغام می‌شوند و مرزهای تفکیک رشته‌های هنری را آن‌چنان‌که در سده‌های گذشته شاهد بودیم پشت سر می‌گذارند. حالا روزبه‌روز بر تعداد بناهایی که قبل از هر چیز به‌عنوان یک اثر هنری در مقابل دیدگان ما جلوه گری می‌کنند افزوده می‌شود و بیشتر از هرچیز زیبایی این بناها است که خود را به رخ می‌کشد.

از سوی دیگر در جهان معاصر تناسب معماری با نوع کاربری به چنان سطح بالایی دست پیدا کرده که مواجهه با یک بنا کافی است تا به‌راحتی محتوا و آنچه درون بنا با آن روبه خواهید شد را بشود از پیش دریافت. به‌این‌ترتیب شاید معماری معاصر پیش از هر چیز به وحدتی با عرصه کارکردش دست پیدا می‌کند و محتوای خود را برای مخاطبین نشانه‌گذاری می‌کند.

بدیهی است که شاخص‌ترین شاهدان چنین مدعایی موزه‌ها و مراکز هنری برجسته‌ای است که طی دهه‌های گذشته در اقصی نقاط جهان خلق شده‌اند و امروز به‌عنوان معتبرترین نمایندگان هنر مدرن و معاصر شناخته می‌شوند؛ بناهایی که حالا با قطعیت بیشتری خود به‌عنوان یک اثر هنری باارزش شمرده می‌شوند و پیش از آن‌که شمارا به آثار هنری درونشان دعوت کنند وادار می‌شوید لااقل برای دقایقی نظاره‌گر خلاقیت و هنرمندی طراحانشان شوید.

با این مقدمه قصد داریم شما را با معماری تعدادی از شاخص‌ترین موزه‌های هنر مدرن و معاصر جهان آشنا کنیم؛ واضح است که برای دوست‌داران موزه‌های هنری، لوور، نشنال و تیت لندن اولین نام‌هایی هستند که به ذهن می‌رسد اما با درنظر گرفتن اختصاص داشتن مراکز یاد شده به هنر سده‌های پیشین، فهرستی که در ادامه می‌بینید با در نظر گرفتن دربرگیری هنر تاریخ معاصر جهان و طراحی مدرن، شناخته‌شده‌ترین این بناها را شامل می‌شود.

ژرژ پمپیدو، پاریس

موزه های شاخص هنر مدرن و معاصر جهان

این مرکز هنری که در سال ۱۹۷۷ به‌نام ژرژ پمپیدو رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس برپا شد، بزرگ‌ترین موزۀ هنر مدرن در جهان است که ۱۷۷۰۰ مترمربع سطح زیربنا دارد. ویژگی ظاهری مهم این مرکز معماری بی‌همتا و جنجال‌برانگیز ساختمان آن است. که رنزو پیانو و ریچارد راجرز طراحی کردند. در این طرح تمام لوله‌کشی‌ها و کانال‌های تهویه هوا و سیم‌کشی برق در بیرون ساختمان و در معرض دید قرار دارد. منتقدان آن را به انسانی شبیه دانسته‌اند که دل‌وروده‌اش بیرون از بدن قرار دارد.

موزه گوگنهایم، نیویورک

موزه های شاخص هنر مدرن و معاصر جهان

موزه هنر گوگنهایم در قسمت شرقی منهتن در نیویوک سیتی واقع شده و آثار هنرمندان امپرسیونیست، مدرن و معاصر را نمایش می‌دهد. معماری این بنا اثر معمار برجسته فرانک لوید رایت است.

موزه گوگنهایم بیلبائو

موزه های شاخص هنر مدرن و معاصر جهان

گوگنهایم بیلبائو از معروف‌ترین موزه‌های مدرن جهان و اسپانیا، در شهر بیلبائو واقع است.

این موزه در ۱۹۹۷ تکمیل شد و معمار آن فرانک گری است. این موزه متعلق به بنیاد سالومون. آر. گوگنهایم و یکی از چند موزه متعلق به این بنیاد در نیویورک و شامل آثار هنرمندان اسپانیایی و بین‌المللی است.

موزه هنر مدرن، نیویورک

موزه های شاخص هنر مدرن و معاصر جهان

نمای ظاهری این موزه واقع در منهتن شبیه به یک سری مکعب است که به شکلی نامتقارن روی هم سوار شده‌اند. طراحی آن بر عهده معماران ژاپنی، کازیو سجیما و ریو نیشیزاوا بوده است.

موزه هنر معاصر، شیکاگو

موزه های شاخص هنر مدرن و معاصر جهان

این موزه که درسال ۱۹۶۷ تأسیس شده یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های هنر معاصر را در خود جای داده است. صدها اثر هنری متعلق به دوران پیش از جنگ جهانی دوم در این موزه گردآوری شده‌اند. این بنا توسط جوزف پاول کلی‌هویز طراحی شده است.

موزه مکسی، رم، ایتالیا

موزه های شاخص هنر مدرن و معاصر جهان

ساخت این موزه توسط گروه معماری زاها حدید پس از یک دوره ده‌ساله به پایان رسید و درهای آن اکنون به روی عموم باز است. این خانم معمار انگلیسی- عراقی در سال ۲۰۰۴ موفق به دریافت جایزه معتبر در زمینه معماری شد.

موزه هنر گرز (Graz)، اتریش

موزه های شاخص هنر مدرن و معاصر جهان

این موزه به‌عنوان بخشی از فضای پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۰۳ ساخته شد و اکنون تبدیل به یکی از چشم اندازهای معماری دیدنی این شهر شده است. در این موزه آثار هنری ۴ دهه اخیر نمایش داده می‌شوند.

موزه هنر میلواکی، آمریکا

موزه های شاخص هنر مدرن و معاصر جهان

این موزه که در ماه می ۲۰۱۱ افتتاح شده مجموعه آثار هنرمندان آمریکایی در زمینه‌های گوناگونی همچون نقاشی، طراحی، مجسمه‌سازی، طراحی داخلی و دکوراسیون را عرضه می‌کند و طراح آن سانتیاگو کالاتراوا است.

موزه هنر معاصر نیتروی (Niteroi) ، برزیل

موزه های شاخص هنر مدرن و معاصر جهان

این موزه در ساحل شهر نیتروی در کشور برزیل قرار گرفته و ۱۶ متر ارتفاع، ۵۰ متر قطر دارد و در سه طبقه ساخته شده؛ نمای کلی آن شبیه به یک سفینه فضایی و معمار آن اسکار نیمایر است.

موزه هنر مدرن و معاصر ترنتو (Trento)، ایتالیا

موزه های شاخص هنر مدرن و معاصر جهان

و بالاخره موزه هنر مدرن و معاصر ترنتو که در مرکز ایالت ترنتو قرار گرفته، آثاری از هنرمندان شاخص این کشور را در معرض دید عموم قرار داده است. این بنا توسط رنزو پیانو معمار برجسته ایتالیایی و برنده جوایز متعدد معماری طراحی شده است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت