مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » تغذیه » راهکارهای عملی برای کاهش مصرف نمک

راهکارهای عملی برای کاهش مصرف نمک

راهکارهای عملی برای کاهش مصرف نمک

اگر دوست دارید که سلامتی شما همیشه حفظ شود سعی کنید که از نمک کمتر استفاده کنید. نمک ماده مفیدی برای سلامت بدن نیست و نباید در مصرف این ماده خوراکی افراط بعمل اورد. سماتک در اینجا راهکارهای عملی برای کاهش مصرف نمک به شما پیشنهاد می دهد:

۱-حجم وعده غذایی خود را کاهش دهید: وقتی بیرون از منزل شام می‌خورید، غذایتان را با همراهتان تقسیم کنید. به این ترتیب هم می‌توانید نمک کمتری دریافت کنید، هم دور کمرتان را کاهش دهید.

۲-بشقابتان را با میوه‌ها و سبزی‌های تازه پر کنید: بدن‌ ما به پتاسیم بیش از سدیم نیاز دارد، اما خیلی وقت‌ها در رژیم غذایی ما این نسبت معکوس است. میوه‌ها و سبزی‌ها به‌طور طبیعی میزان کمی سدیم دارند و منابع خوبی برای پتاسیم هستند. پر کردن بشقابتان با آنها نسبت سدیم به پتاسیم را در رژیم غذایی‌تان متعادل می‌کند.

۳-غذاهای تازه بخورید، نه فراوری‌شده: غذاهای آماده فراوری‌شده مقدار زیادی نمک یا سدیم دارند، با انتخاب غذاهای تازه می‌توانید خودتان تصمیم بگیرید که چه اندازه نمک به آنها اضافه کنید.

۴-از روغن‌های سالم استفاده کنید: بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی هم چربی‌های خوب و هم چربی‌های بد را حذف می‌کنند، اما برای اینکه پذیرش مصرف‌کنندگان را به‌دست آورند، مجبور می‌شوند که میزان قند و سدیم آنها را بالا ببرند. با کنار گذاشتن اغلب سس‌های سالاد به اصطلاح عاری از چربی و فراورده‌های مشابه، می‌توانید سدیم دریافتی‌تان را کم کنید.

۵-حس چشایی خود را اصلاح کنید: به جای اینکه ناگهانی مقدار زیادی از نمک غذایتان را کاهش دهید، این تغییرات را به مقدار کم و تدریجی، اما به‌صورت مرتب و مداوم انجام دهید.

۶-منابع غذایی پرنمک را شناسایی کنید: اجزای غذایی و مواد غذایی‌ای که بالاترین میزان سدیم را دارند، شناسایی کنید و کمتر آنها را بخورید. رده‌های غذایی را که با مصرف مکرر روزانه یا هفتگی بیشترین میزان سدیم را در رژیم غذایی‌تان فراهم می‌کنند، بیابید.

تاریخ: 21 جولای 2015
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت