مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » موفقیت » انتخاب هدف و راههای رسیدن به اهداف عالی

انتخاب هدف و راههای رسیدن به اهداف عالی

انتخاب هدف و راههای رسیدن به اهداف عالی

اهداف هر شخص نمایانگر شخصیت درونی او هستند
هدف، موضوعى است که توجه انسان را به خود جلب مى کند به گونه اى که سرنوشت حیات و شخصیت و منش انسان را جهت مى دهد و انسان را وادار مى کند تا آن هدف را که در واقع مى تواند جزء جدایى ناپذیر انسان باشد، بشناسد و براى رسیدن به آن هدف از هیچ کوششى دریغ نکند.
اهداف هر شخص نمایانگر شخصیت درونی او هستند. شخصیتی که حالات بیرونی او را شکل می‏دهند. دستیابی به اهداف هر چند کوچک، باعث ایجاد تفکری مثبت نسبت به خود و در نتیجه بالا بردن ضریب اعتماد به نفس و در نهایت آسان جلوه نمودن همۀ امور می‏ شود. اما بی مقدمه، چگونه هدفی دست یافتنی است ؟ یا به زبانی دیگر اهداف چگونه باید انتخاب شوند تا سریعتر به آنها نائل شده و نتیجۀ بهتری بگیریم ؟

شناخت و اهمیت انتخاب هدف
یکى از مسائلى که در موفقیت هر فرد اهمیت فوق العاده دارد، بلکه پایه و اساس موفقیت است، شناخت و انتخاب هدف است، زیرا انسان، آزاد و خود مختار است و هدف خود را براساس عقل و منطق برمى گزیند، اما هدفِ حیوان را غریزه معیّن مى کند. بنابراین در هر حرکتى باید بدانیم چه مى خواهیم، به کجا باید برویم و از چه ابزارهایى براى رسیدن به مقصد بهره ببریم تا بتوانیم بهترین راه رسیدن به آن را برگزینیم. تا مقصد و مقصود براى ما مشخص نباشد، انتخاب راه و رسیدن به آن هم مقدور نخواهد بود. رسیدن به مقصد با هدفِ نامعلوم و راه نامشخص و در زمان غیر معیّن، امرى ناممکن است. زندگیِ بدون هدف و مقصد، زندگى واقعى نیست. بى هدفى، انسان را به پوچى و نیهلیسم مى کشاند. تحقیقات نشان مى دهد بعضى از کسانى که خودکشى کرده اند در زندگى هدفى نداشته اند.

اولین و عمده ترین دلیلِ آن که عده اى از مردم موفق نمى شوند، آن است که نمى دانند چه مى خواهند و در این بین سر در گم شده اند… آن ها بدون هدف به دور خود مى چرخند و در پایان به همان نقطه آغازین برمى گردند و به دنبال هدفى نامعلوم و عبث با سرعت به بیراهه مى روند و تصور مى کنند که به جلو مى روند.شاید بعضى بپندارند که شناخت هدف، کار آسانى است و در بدو امر هم چنین مى نماید، لکن با کمى دقت در مى یابیم که چنین نیست، زیرا در یک نگاه کلى هدف ها بر دو قسم اند: یک قسم هدف هایى هستند که شناخت آن ها با اندک معلومات و تجربه ممکن است; این هدف ها هدف هاى معمولى و مقطعى است. اما یک سلسله هدف هاى عالى و چند بعدى نیز هست که شناخت آن ها به دانش و تجربه و اندیشه بسیار نیاز دارد.

انتخاب هدف و راههای رسیدن به اهداف عالی

هدف باید قابل دسترسی و در دسترس باشد

معیار تعیین اهداف چیست ؟
ابتدا باید هدفی را که می‏خواهیم انتخاب کنیم ببینیم آیا ارزش رسیدن دارد یا نه. منظور اینکه ببینیم آیا این هدفی که من انتخاب می‏کنم مرا به ارزشهایم خواهد رساند یا خیر. گزینش این هدف ضرورت دارد؟ آیا من به رسیدن به این هدف نیاز دارم؟ آیا این هدف واقعا ارزشمند است؟ روشنتر عرض کنم، محاسبه کنیم که انتخاب این هدف آب در هاون کوبیدن است یا کار نیکو کردن است که پرش کنیم (کار نیکو کردن از پر کردن است) به این معنا که شدیدا در راه رسیدن به هدفمان تلاش کنیم.

– هدف باید مشخص و معین باشد. (یک عدد اتومبیل پژو)

– قابل اندازه گیری باشد. یعنی حتی مختصات آنرا هم بتوان از همین حالا تعیین کرد. (اتومبیل پژو سفید مدل ۸۷) – در خیال و توهم نگنجد و مربوط به زمان آینده و قدیم نیز نباشد.

– هدف قابل دسترسی و در دسترس باشد. (یک عدد اتومبیل فورد مدل ۲۰۰۹ تقریبا در ایران در دسترس نیست پس پژو سفید انتخابی بهتر است) – خیلی زیاد من هدفم را دوست دارمبزرگ و عجیب نباشد -> رسیدن به اهداف بسیار بزرگ نیازمند کسب موفقیت‏های پی در پی کوچک و در نهایت آمادگی برای رسیدن به اهداف بزرگ و در نتیجه کسب موفقیت‏های بزرگ است.

– هدف مطابق با علاقه و خواست ما باشد. (من به اتومبیل سفید بیشتر علاقه دارم، از نوع پژو) – البته علاقه به موارد بیهوده زیاد است مثلا تزیین بیخودی اتومبیل و یا علاقه به داشتن یک عتیقۀ گرانقیمت و بی مصرف. در نقطۀ مقابل، در مواردی که علاقه نداریم اما می‏دانیم هدفی موثر و مفید است، باید با کسب اطلاعات ایجاد علاقه کنیم.

– در بازۀ زمانی مشخصی تعیین شود و دستیابی به آن محدود به زمان باشد. (می خواهم یک اتومبیل پژو مدل ۸۷ تا ۳ ماه دیگر داشته باشم) – در بازۀ زمانی یک ماه تا حداکثر یک یا دو سال باشد و همچنین کمتر یا بیشتر نباشد. مثلا ترک سیگار که شاید به یک روز بتوان این کار را انجام داد اما سه روز دیگر دوباره تکرار می‏شود ولی اگر در بازۀ زمانی یک ماهه باشد با کم کردن روزی یک نخ، می‏توان تا حدودی این هدف را عملی کرد.
که نتیجۀ این نوع انتخاب همان انتخاب هوشمندانه است.

انتخاب هدف و راههای رسیدن به اهداف عالی

اهداف مهمتر و لازمتر در اولویت دستیابی قرار دارند

نقش هدف در کسب موفقیت
افراد عادى در مسیر تند باد حوادث و عوامل جبرى جامعه و محیط و تاریخ، خود را مى بازند و تسلیم شرایط موجود مى شوند و منتظر مى مانند تا آن عوامل آنان را به سمت و سویى بکشاند. چنین افرادى در این اندیشه نیستند که با هدف گیرى هاى صحیح و عاقلانه بتوانند خود را در مسیر تکامل قرار دهند، ترقى و انحطاط براى آنان مطرح نیست، بلکه مانند حیوان براساس غریزه حرکت مى کنند و جز به لذت هاى حیوانى به چیزى دیگر نمى اندیشند. اما انسان هاى بلند همت حتى زمانى که موفقیتى هم به دست مى آورند، کوشش مى کنند با انتخاب هدف هاى عالى تر و کوشش هاى جدى تر آن را وسیله تکامل بیشتر قرار داده و از آن عبور کرده به موقعیت بهترى دست بیابند. در واقع هر هدف عالى براى آنان بسان آب زلالى مى شود که به ریشه درخت شخصیت انسانى آنان نفوذ کرده و آن را شکوفا و بارور مى سازد. پس براى رسیدن به موفقیت، در اولین گام باید بدانیم چه هدفى را دنبال کنیم و چه مى خواهیم تا بتوانیم براى رسیدن به آن برنامه ریزى کنیم.

یک نوجوان و جوان باید در نظر بگیرد در آینده مى خواهد چه نقشى را در جامعه ایفا کند؟ چه کاره شود؟ به کدام سو برود و از چه راهى زندگى اش را تأمین کند؟ چه شغلى در آینده شایسته است برگزیند؟ در کدام شهر زندگى کند و چگونه براى خود و جامعه اش مفید باشد؟ باید اهداف مقطعى و دراز مدت خویش را در آغاز راه با فکر و اندیشه و مشورت با دیگران مشخص کند تا در تصمیم گیرى دچار تردید و خطا نشود.

چه کنیم تا بهتر و مثمر ثمر هدف انتخاب کنیم ؟
– بدانیم چه کسی هستیم و چه خصوصیاتی داریم مثلا نقاط قوتی داریم که در رسیدن به این هدف به ما کمک می‏کند پس با قوای بیشتری هدف را دنبال می‏کنیم و یا اینکه نقاط ضعفی داریم که شاید در رسیدن به این هدف ما را خسته کند، پس باید در رفع آنها کوشید. مثلا تنبلی یکی از نقاط ضعف بسیاری از انسانهاست و همچنین ناامیدی.

– با اعتماد به نفس و اطمینان به رسیدن به هدف شروع کنیم و بدانیم که وقتی شروع کردیم، هیچ چیز جلودار ما نیست و هیچ مانعی وجود ندارد که بتواند جلوی ما را بگیرد.

– افرادی را برای خود نمونه و الگو قرار دهیم. نه اینکه مثلا آقای … که صاحب کارخانه … است و یا استاد … که صاحب سبک است. همین عباس آقای سرکوچه هم که به هدفی مانند هدف ما رسیده می‏تواند نمونه باشد.

– وسایل لازم برای مسیر را وصلۀ خود کنیم مانند امیدواری، پشتکار، کوشش، تفکر مثبت، جذب.

– قبل از انتخاب هدف در مورد آن تحقیق کرده و سختی‏ها و چالش‏های آنرا بدانیم تا عزم خود را بیشتر جزم کرده و با امید بیشتری شروع بکار کنیم.

– اهداف مهمتر و لازمتر در اولویت دستیابی قرار دارند.
– هدف را دستیافته ببینیم و حال بررسی کنیم که این راه به رفتنش می‏ارزد یا خیر.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت