مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » ورزش » سایر ورزش ها » ورزش ساواته چیست ؟

ورزش ساواته چیست ؟

ورزش ساواته چیست ؟

رشد ورزش بوکس و کشتی و مبارزات خیابانی در میانه قرن ۱۸ در نتیجه مستقیم تغییرات اقتصادی و اجتماعی بود که انقلاب صنعتی فراهم ساخت.
همزمان در فرانسه روش مبارزات هنرهای رزمی مشابه مشت زنی انگلیسی به وجود آمد. در پاریس نوع خاصی از روش مبارزات خیابانی وجود داشت و به نظر می‌رسد ملوانان نیروی دریایی فرانسه هنر رزمی را با عنوان شوشان Chausson رشد و گسترش دادند.
در شهر پاریس این نوع مبارزه خیابانی با عنوان ساواته که معنی انگلیسی آن کفش کهنه می‌شود وجود داشت. در زمان ناپلئون سربازان فرانسوی با استفاده از ساواته با همتایان انگلیسی خود مبارزه می‌کردند.

در دهه ۱۸۲۰ فعالیت‌های مختلفی انجام شد تا توجه مردم به ساواته بیشتر جلب شود. معروفترین مربی این دوران Cassaux Michel بود (۱۸۶۹ – ۱۷۹۴) بود که در محله بلویل پاریس متولد شد. او نوع روش مبارزات خیابانی را سازماندهی کرد و آنرا هنر ساواته نامید. آموزشهای او به حدی گسترش پیدا کرد که شخصیتهای بزرگی مانند دوک ارلان – کنت لاباتت – لرد هنری سی مور و هنرمند مشهور پائول گاوارنی به ساواته جذب شدند.

Charles Lecour)1894 – ۱۸۰۸) مشهورترین شاگرد کاسوکس بود. شارل یک مبارز تمام عیار بود که در سال ۱۸۳۸ مشت زنی انگلیسی را با مبارزه خیابانی فرانسوی ترکیب و بوکس فرانسوی را ابداع کرد. به تدریج ساواته در اروپا – آفریقا – انگلستان – کانادا و آمریکا گسترش پیدا کرد و در ادامه در نیمه دوم قرن ۱۹ با اجباری شدن تربیت بدنی و ژیمناستیک در ارتش فرانسه، ساواته رشد بیشتری را شاهد شد.

یکی از مشهورترین و مهمترین قهرمانان ساواته (Savateurs) در این دوران Joseph PierreCharlemont بود (۱۹۱۴ – ۱۸۳۰) که در سال ۱۸۹۹ کتاب مشهور بوکس فرانسوی را منتشر کرد. پسر ژوزف، شارل شارمونت (۱۹۴۴ – ۱۸۶۲) در سال ۱۸۹۹ با شکست جری دریسکال بوکسور معروف به شهرت رسید.با شروع قرن ۲۰ ساواته در اروپای غربی شهرت قابل توجهی کسب کرد. چون برای مردم ضروری بود تا نوعی دفاع شخصی ساده را فرا بگیرند. حتی در مسابقات المپیک ۱۹۲۴ پاریس، ساواته به عنوان یک رشته نمایشی حضور داشت.

کنت پیر باروزی (Count Pierre Baruzy) (1994 – ۱۸۹۷) از جمله مربیان سرشناس ساواته است که سهم قابل توجهی در رشد و گسترش این ورزش ایفا کرد. او یکی از شاگردان شارل شارمونت بود که در طول سالهای ۱۹۲۲ تا ۱۹۳۵ به یازده مقام قهرمانی رسید و در مسابقات ۱۹۲۴ المپیک پاریس نیز قهرمان شد. او جزو افرادی است که فدراسیون ساواته فرانسه را تاسیس کرد. امروزه هنر رزمی ساواته یک ورزش بین‌المللی است که مشابه کیک بوکسینگ از شهرت جهانی برخوردار است.

بد نیست بدانید در اوایل قرن ۲۰ بیش از یکصد هزار نفر به ورزش ساواته می‌پرداختند گرچه در پایان جنگ جهانی دوم به دلیل شرایط خاص آن دوران در تمام دنیا تنها پانصد نفر بودند که ساواته کار می‌کردند. اما ۱۹۷۵ به بعد این ورزش در جهان تولدی دوباره یافت.

تاریخچه تشکیل فدراسیون بین‌المللی ساواته (F.I.S)
ازشروع قرن ۱۹ میلادی ساواته کاهای بلژیک، فرانسه و ایتالیا گاهگاهی با یکدیگر مبارزه می‌کردند. در ۱۶ سپتامبر سال ۱۹۷۲ کنت پیر باروزی که فدراسیون ساواته فرانسه را در سال ۱۹۷۵ تاسیس کرد.
از سه کشور دعوت کرد تا فدراسیون بین‌المللی را تاسیس کنند اما تنها دو کشور بلژیک و فرانسه در این جلسه حضور یافتند و ایتالیا غیبت کرد.در دهم ژوئن ۱۹۸۲ پیر سیلویر، نایب رئیس فدراسیون ساواته فرانسه تصمیم گرفت تا اتحادیه بین‌المللی ساواته (U.I.B.F) را تاسیس کند اما مجدداً این پروژه تحقق نیافت. در سال ۱۹۸۵ الکساندر وال میر بلژیکی مسابقات بین‌المللی را سازماندهی کرد که درآن ورزشکارانی از اروپا – افریقا – آمریکا و خاورمیانه حضور داشتند.

در این سال پیر گایراد، رئیس فدارسیون ساواته فرانسه تصمیم گرفت تا با حضور نمایندگان ۱۱ کشور جهان فدراسیون بین‌المللی ساواته را به مرکزیت پاریس تشکیل دهد.
بلژیک – کامرون – فرانسه – انگلستان – هلند – ایتالیا – مراکش – موریتانی – سنگال – تونس و یوگوسلاوی، کشورهای مورد نظر وی بودند که در عین حال ۳ کشور آلمان – اسپانیا و ساحل عاج به دلیل غیبت در این جلسه عذرخواهی کردند.در پایان این اجلاس، ژان ماری روسو به عنوان اولین رئیس فدراسیون بین‌المللی ساواته انتخاب شد و دو زبان فرانسه و انگلیسی به عنوان زبانهای رسمی این فدراسیون معرفی شدند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت