نایت ملودی » ورزش » سایر ورزش ها » بهترین ورزش برای آسم

بهترین ورزش برای آسم

بهترین ورزش برای آسم
فعالیت ورزشی در بیماری آسم بسیار ضروری و ارزشمند است. در واقع با فعالیت های منظم ورزشی، توانایی های جسمی بهبود یافته و میزان تنگی نفس نیز کاهش می یابد. افرادی که بیماری خفیف تا متوسط دارند می توانند همانند افراد سالم در تمامی فعالیت های ورزشی شرکت نمایند.

تمرین های ورزشی باید شامل ورزش های آئروبیک، کششی و انعطاف پذیری باشد. یکی از بهترین روش ها در کسانی که بر اثر فعالیت ورزشی دچار تنگی نفس می گردند استفاده از اسپری های دارویی (بتادوآگونیست) گشادکننده برونش و اسپری کرومولین سدیم ۲۰-۱۰ دقیقه قبل از شروع ورزش می باشد، همچنین کسانی که طبق نظر پزشک خویش از اسپری های استروئیدی استفاده می کنند با مصرف منظم آن نیز تا حد زیادی می توانند بر تنگی نفس حاصل از فعالیت غلبه کنند.

تاثیر فعالیت های ورزشی بر آسم
۱- تاثیر سریع:
تمرین های آئروبیک یا هوازی سبب بهبود و افزایش ظرفیت سیستم قلب و عروقی و همچنین سبب افزایش برداشت اکسیژن توسط ریه ها می گردد. در مطالعات انجام شده نشان داده شده است که ورزش منظم سبب کاهش علائم آسم به هنگام فعالیت های روزمره می گردد. همچنین سبب کاهش حملات آسم و مراجعه بیماران به بیمارستان می گردد.

۲- تاثیر طولانی مدت:
تمرین های ورزشی در دراز مدت سبب حفظ و بهبود شرایط جسمی گردیده و حتی در صورت انجام منظم فعالیت های ورزشی میزان مصرف و نیاز به اسپری های تنفسی استروئیدی کاهش می یابد. همچنین تعداد حملات آسم و نیاز به مراجعه به بیمارستان هم کاهش می یابد.

نسخه ورزشی
۱-تمرین های آئروبیک (هوازی)
تمامی فعالیت هایی که عضلات بزرگ را در گیر می کند و در نهایت نیاز اعضای بدن را به اکسیژن بیشتر می کند تمرین های مفیدی هستند. از جمله ورزش های مناسب می توان شنا، بازی های توپی (والیبال، بسکتبال و …) دوچرخه سواری، پیاده روی سریع و ژیمناستیک در آب را نام برد.
در صورت انجام تمرین ها در فواصل منظم و با شدت بالا بهتر است که ۳-۲ دقیقه استراحت بین تمرین ها داشته باشید. تاثیر این فعالیت ها معمولا بعد از ۱۰-۶ هفته اشکار می گردد.

۲-تمرین های کششی
تمرین های دینامیکی هستند که برای بازوها، شانه ها، کتف و عضلات شکمی طراحی شده اند. هر تمرین شامل ۱۲-۸ بار و تکرار ۳-۲ بار است. بین هرتمرین ۳-۱ دقیقه استراحت نمائید. اگر با شدت بالا تمرین کنید ( %۸۰-۶۰ ضربان قلب بیشتر از ضربان عادی ) باید ۲ تا ۳ بار در هفته انجام پذیرد و اگر با شدت کمتر (%۵۰-۴۰ ضربان قلب بیشتر از ضربان عادی ) بهتر است که هرروز تمرینات انجام پذیرد.

۳-تمرینات انعطاف پذیری
شامل حرکات ورزشی برای گردن، شانه ها، قفسه سینه، ران ها و عضلات ساق پا می باشد.
جدول ذیل به طور خلاصه میزان و شدت تمرین های ورزشی را بیان می نماید:

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت