مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » دکوراسیون و خانه داری » تکنیک های خانه داری » چگونه برای منزلمان بهترین گاز را خریداری کنیم ؟

چگونه برای منزلمان بهترین گاز را خریداری کنیم ؟

چگونه برای منزلمان بهترین گاز را خریداری کنیم ؟

از همان زمان که اجاق‌های نفتی و چوبی و زغالی غذای اهالی خانه را می پختند تا به امروز که اجاق‌گازهای پیشرفته با کلی امکانات راهی آشپزخانه‌ها می‌شوند، اجاق قلب آشپزخانه هر خانه‌ای محسوب می‌شده است.

همین حالا هم اگر سری به بازار بزنید با انواع اجاق گازهای کوچک و بزرگ مبله، رومیزی یا روکار و توکار روبه‌رو خواهید شد. خوشبختانه برندهای ایرانی زیادی هم بین برندهای اجاق گاز پیدا خواهید کرد که نشان از فعالیت خوب تولیدکننده‌های داخلی در این زمینه دارد. این بار به سراغ بازار گازهای توکار رفته‌ایم تا سر از چند و چونشان دربیاوریم.

اجاق، روی میز بازار
تنوع حتی به شکل اجاق گازها هم سرایت کرده و از شکل‌های مستطیل همیشگی، آنها را به سمت اشکال هندسی چندضلعی و حتی دایره و نیم‌دایره سوق داده است. اجاق‌های توکار همانطور که از اسمشان پیداست روی قسمتی از آشپزخانه مثل میزهای مخصوص یا کابینت‌ها نصب می‌شوند و قابل جابه جایی نیستند.

تعداد شعله‌های گازهای توکار از یک شعله شروع می‌شود و به ۶ شعله هم می‌رسد. بیشتر اجاق‌های توکار، گازی هستند ولی چند برند داخلی و خارجی هم وجود دارند که اجاق‌های برقی با صفحه‌های لمسی شیک و زیبا تولید کرده‌اند. رونق این گازها ۲ دلیل دارد؛ یکی کم‌جا و جمع و جور بودن آنها نسبت به گازهای مبله برای آشپزخانه‌های کوچک و دیگری شیک و زیبا بودن‌شان. ‌ کارایی و قدرت این گازها هم با گازهای بزرگ مبله فرقی ندارد و فقط فر ندارند.

پرفروش‌ترین مدل اجاق‌های توکار ۴ و ۵ شعله هستند. اجاق‌گازهای تولید شده در داخل کیفیت بالایی دارند و به‌راحتی با برندهای خارجی رقابت می‌کنند؛ هم در تنوع و کیفیت و هم به‌خاطر خدمات پس از فروش و سرویس کاری قطعات توسط شرکت‌های تولید‌کننده داخلی. سازگاری بیشتر برندهای ایرانی با سیستم گاز شهری هم می‌تواند مزیت مهم دیگری باشد. اخوان، استیل البرز، داتیس، تابان و رزگاز تنها چند نمونه از برندهای ایرانی سازنده گازهای توکار هستند. بقیه برندها هم خارجی‌اند و برای مثال می‌توان لتو، سامسونگ، مکث، کن، ولکر، بوش‌و… را نام برد که محصول کشورهای آمریکا، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و تعدادی از کشورهای آسیایی هستند.

استیل یا شیشه؟ مسئله این است!
گازهای صفحه‌ای را می‌توان به ۲دسته گازی و برقی تقسیم کرد. یک تقسیم‌بندی دیگر هم براساس جنس صفحه گازهاست. از نظر جنس، اجاق گازهای توکار به دسته‌های استیل، شیشه‌ای، سرامیکی و ترکیب شیشه با دیگر جنس‌ها تقسیم می‌شود.

گازهای استیل بین بقیه طرفدار بیشتری دارند چون هم زیبا و مقاومند و هم راحت تمیز می‌شوند و مواد غذایی روی سطح آنها نمی‌چسبد. استیل‌ها خود به ۲ دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شوند. مدل‌های ساده براق و صیقلی‌تر هستند و به‌راحتی تمیز می‌شوند ولی امکان خش برداشتن‌شان هم زیاد است. مدل‌های آجدار سطح خشن‌تری دارند که پاک کردن روغن غذا را سخت می‌کند و بعد از مدتی چرک مرده و کدر می‌شود ولی در عوض ضد‌خش است.

مدل‌های شیشه‌ای هم همانطور که از اسمشان پیداست صفحه شیشه‌ای دارند و زیبایی خاصی به اجاق گاز می‌بخشند. شیشه‌های این مدل‌ها نشکن است و قابلیت تحمل درجه حرارت‌های بالا را دارد. شیشه این اجاق‌ها باید بعد از هر بار پخت‌وپز تمیز شود تا اثرات لکه و چربی غذاها روی آنها نماند. شیشه‌های به‌کار رفته در این مدل‌ها‌ حتی در اثر ریختن آب سرد روی صفحه داغ ترک برنمی‌دارند و به راحتی تمیز می‌شوند.

دسته سوم هم گازهایی با صفحه‌های سرامیکی هستند. سرامیک‌ها از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردارند و حتی با ریختن آب سرد روی صفحه داغ هم ترک برنمی‌دارند و به راحتی تمیز می‌شوند. دربرابر چربی و گردوغبار و سایش مقاومند و طرفداران خاص خودشان را دارند. برخی از مدل‌های سرامیکی با شیشه هم ترکیب می‌شوند.

دسته بعدی اجاق‌های برقی هستند. این مدل‌ها ظاهری شیک‌ دارند و همانطور که از اسمشان پیداست با برق کار می‌کنند‌و به جای پیچ‌های معمول شعله‌های اجاق، صفحه‌های لمسی و دیجیتال دارند. از نظر نشت گاز و این مسائل، ایمنی بیشتری نسبت به گازی‌ها دارند و به خاطر قدرت بالا، زمان پخت را هم کم می‌کنند. عیب آنها هم این است که مبلغ قبض برق خانه‌ها را بالا می‌برند و در زمان قطعی برق کارایی نخواهند داشت.

آتش خرید نگیردتان!
برای خرید اجاق گازهای صفحه‌ای بهتر است نکات زیر را درنظر داشته باشید.
اگر دنبال یک اجاق شیک و جمع و جور می‌گردید، خوب است بدانید که ویژگی دیگر این اجاق‌گازها کم مصرف بودن و داشتن ضخامتی تنها به اندازه ۵تا ۶سانتی‌متر است.
این مدل گازها فر‌ندارند و اگر قصد خریدشان را دارید باید به فکر یک فر جداگانه برای آشپزخانه‌تان باشید. البته این بستگی به نیاز شما دارد. خیلی‌ها از فر استفاده چندانی نمی‌کنند.

اجاق گازهای رومیزی به‌خاطر کارایی و امکانات پایین‌تر، ارزان‌تر ازتوکارها هستند و راحت هم جا‌به‌جا می‌شوند. ولی اکثرا تعداد شعله‌های کم دارند و امکانات و زیبایی توکارها را هم ندارند. برای همین بیشتر به درد مکان‌های اداری و جاهایی که پخت‌وپز کمی دارند می‌خورند. برای خانه بهتر است از گازهای توکار استفاده کنید.

تعداد شعله‌های گاز را براساس فضای آشپزخانه و تعداد افراد خانواده انتخاب کنید. برای خانواده‌های پرجمعیت گازهای ۵ و ۶ شعله و برای کم‌جمعیت‌ها ۳ و ۴ شعله بهترین انتخاب است.
موقع خرید، ایمنی گاز را هم درنظر بگیرید. اجاق گازهای مجهز به فندک و ترموکوپل ایمنی بیشتری دارند. ترموکوپل به محض خاموش شدن شعله به هر دلیل، جریان گاز را قطع می‌کند.

سعی کنید در کل از برندهای معتبر و باکیفیت و آنهایی که خدمات پس از فروش دارند خریداری کنید چون اجاق گاز از پرمصرف‌های خانه است و اگر مرغوب نباشد دائم باید هزینه تعمیرات را تحمل کنید. نصب و راه‌اندازی اجاق را هم به شرکت خودشان بسپارید تا از گارانتی خارج نشود.
اجاق‌های برقی شیک و زیبا هستند و کارایی خوبی دارند ولی در کل به‌خاطر گران‌تر بودن هزینه برق نسبت به گاز مقرون به صرفه نیستند.

اگر سطح میز یا کابینت شما باریک است می‌توانید اجاق‌های توکاری را انتخاب کنید که همه شعله‌های آن در یک ردیف قرار گرفته‌اند و به شکل مستطیل باریکی هستند.
موقع خرید به فاصله بین شعله‌ها دقت کنید. این اندازه باید جوری باشد که بتوانید همزمان چند قابلمه را بدون مزاحمت روی گاز قرار دهید.

تاریخ: 24 می 2015
نویسنده: رضا ایرانی
برچسب ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت