نایت ملودی » سفر وگردشگری » دانستنی های سفر » اینگونه برای سفرهای نوروزی آماده شوید

اینگونه برای سفرهای نوروزی آماده شوید

پیش از سفر، انجام یکسری از کارها، ضروری است. فرقی نمی‌کند که به سفری یک روزه می‌روید یا چند هفته‌ای قرار است از خانه دور باشید؛ باید پیش از سفر برای برخی کارها تدارک دید.

بستن باروبنه سفر شاید مهم‌ترین این تدارکات باشد. کاری که برای بسیاری زمانبر، پیچیده و گاه سخت و طاقت‌فرسا است؛ اما باید توجه داشت که کمی دقت و نظم در این مرحله می‌تواند به راحت‌تر شدن سفر شما کمک کرده و کمترین میزان ناراحتی را برایتان در طول سفر ایجاد کند. بهتر است متناسب با نوع سفر خود، وسیله بار و بنه‌تان را انتخاب کنید. گاه نوع سفر، طول مدت اقامت، نوع وسیله حمل و نقل، اهداف سفر و… ایجاب می‌کنند که شما از برداشتن چمدان صرفنظر کرده به یک کوله‌پشتی و یا یک ساک دستی بسنده کنید.

گاه نیز این امکان را خواهید داشت که چند چمدان بزرگ به همراه ببرید. آنچه اهمیت دارد، توجه به این نکته است که چمدانتان را متناسب با سفرتان انتخاب کنید. اگر برای سفری مشخص، قصد خرید چمدان دارید، بسته به میزان جابه‌جایی و همچنین نوع وسیله نقلیه، چمدانتان را انتخاب کنید، معمولا چمدان‌های کوچک‌تر دو چرخ و یک ضامن دارد؛ اما اگر به سفری طولانی و پرمخاطره می‌روید، سعی کنید با صرف کمی هزینه بیشتر چمدانی چهار چرخ بخرید تا هم آسیب کمتری به وسایلتان وارد شود و هم جابه‌جایی بار و بنه برایتان آسان‌تر گردد.
برخی سازندگان با زیباسازی ظاهر چمدان بویژه با طراحی زیپ‌های متعدد بیرونی قصد فریفتن خریدار را دارند؛ چرا که این زیپ‌های متعدد بدون قفل هستند؛ در نتیجه امنیت زیادی ندارند. از طرف دیگر به میزان زیادی از فضای داخلی چمدان (که امکان قفل کردنش هست) می‌کاهند. هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید که یک چمدان با ظاهری ساده، بسیار کاراتر از چمدان‌های پرزرق و برق است.

با توجه به این‌که در بیشتر سفرها بویژه سفرهای هوایی محدودیت وزنی برای وسایل مسافرین در نظر گرفته می‌شود؛ امروزه تهیه و ساخت چمدان‌هایی سبک‌تر، کوچک تر، ولی در عین حال جادارتر از فاکتورهای اصلی رقابت در بازار چمدان محسوب می‌شود. پس به هنگام خرید چمدان به وزن خالی آن نیز توجه کنید.

داشتن یک یا چند چمدان مناسب در خانه به‌نوعی یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت است؛ چرا که چمدانی مرغوب و متناسب علاوه بر آن‌که از وسایل شما در طول سفر بخوبی مراقبت می‌کند به میزان قابل توجهی از استرس‌های پیش از سفر که بخش عمده‌ای از مربوط به بستن بار و بنه می‌شود، می‌کاهد. پس سعی کنید در زمان فراغت و با آسودگی پیرامون خرید چمدان با خانواده به تحقیق و مشورت بپردازید.

اگر به هر دلیلی به جای چمدان از کوله‌پشتی یا ساک دستی استفاده می‌کنید، بهتر است آنها را از جنس محکم انتخاب کنید تا کمترین آسیب احتمالی به وسایلتان وارد شود. استفاده از قفل‌های کوچک جهت امنیت بیشتر توصیه می‌شود.

 نکات ایمنی قبل از سفر
سفر با انتخاب و پر کردن چمدان شروع می شود اما موارد دیگری هم هست که باید قبل از سفر به آنها فکر کنید و برای داشتن سفری بهتر، آنها را رعایت کنید. برخی کارهایی که پس از خروج از خانه و سوار شدن در ماشین باید انجام شوند، به این شرح هستند.

* قفل‌های درها کنترل شوند، بویژه درهای عقب که بچه‌ها کنارشان می‌نشینند.

* آب و روغن ماشین دیده و کنترل شوند.

* باد چرخ‌ها تنظیم شود.

* سیستم ترمز امتحان شود.

* کمربندهای ایمنی بررسی و در صورت داشتن مشکل، رفع نقص شوند.

* شیشه‌شوی خودرو کنترل شود.

* بخاری و سیستم گرمایی ماشین را کنترل کنید.

* چرخ زاپاس، جک و آچارهای مورد نیاز برای رفع مشکلات مقطعی را بررسی کنید.

* یک یا دو پتوی نـــازک و کم حجــم داخل ماشیــن داشته باشید.

* آب و کمی مواد خوراکی بخصوص آنچه مورد علاقه بچه‌هاست، همراه ببرید.

* کمی پول خرد دم دستتان باشد تا مثلا برای پرداخت عوارض جاده‌ای معطل نشوید.

* تلفن همراه‌تان به مقدار کافی شارژ داشته باشد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت