square310_spicy_chocolate_mousse_with_hazelnuts_0211

مواد لازم:

•تخم مرغ ۴ عدد

•پودر قند ۱۵۰ گرم (۱۰۰ گرم و ۵۰ گرم جدا کنید)

•وانیل نصف قاشق مرباخوری

•پودر کاکائو ۲ قاشق مرباخوری (در صورت نیاز ۲ قاشق دیگر نیز اضافه نمایید)

•آب جوش یک سوم پیمانه

•خامه قنادی ۲۰۰ گرم

•پودر ژلاتین ۲ قاشق مرباخوری سرپر

•آب سرد یک سوم پیمانه

•شکلات تخته ای تلخ ۵۰ گرم (شکلات را به روش بن ماری ذوب کنید)

دستور تهیه

۱.زرده و سفیده های تخم مرغ را از هم جدا کنید و در دو کاسه ی جداگانه بریزید. زرده ها را با ۱۰۰ گرم از شکر نرم (شکر شیرینی پزی) و نیمی از وانیل با همزن بزنید. آنقدر به زدن ادامه دهید تا شکر حل شود. در لیوانی پودر کاکائو را با آب جوش مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. چنانچه نیاز بود ۲ قاشق دیگر نیز می توانید اضافه کنید. این دو ظرف را کناری بگذارید.

۲.پودر ژلاتین را با آب سرد مخلوط کرده و روی بخار آب به روش بن ماری حل نمایید (می توانید از کتری یا قابلمه ی کوچک حاوی آب جوش استفاده نمایید. وقتی آب جوش آمد و بخار کرد حرارت را کمی کم کرده و ظرف حاوی ژلاتین را روی بخار گذاشته تا کاملا” ذرات ژلاتین حل شوند). سپس آنرا در جای گرمی قرار دهید تا سفت نشود. (به عنوان مثال کنار گاز) چنانچه سفت شد نگران نباشید با کمی حرارت دادن دومرتبه به حالت اول درمیاد.

۳.سفیده ها را در کاسه ی بزرگ دیگری با همزن که سر آن را تمیز شسته و خشک کرده اید هم بزنید. با درجه ی تند همزن هم بزنید. باقی مانده ی وانیل را اضافه کنید. به همزن ادامه دهید تا حدی که سفیده ها سفت و محکم شوند و حسابی پف کنند و زمانی که ظرف را وارونه می کنید سفیده ها نریزند. آن گاه باقی مانده ی ۵۰ گرم شکر را کم کم به صورت پره ای یا رگه ای بریزید و به همزدن ادامه دهید. چنانچه یکباره بریزید سفیده ها را خفه می کند و پف آن ها می خوابد.

۴.در ظرف بزرگی خامه ی قنادی را با همزن بزنید (برای زدن خامه همواره کاسه ی حاوی خامه را در ظرف یخ قرار دهید و با همزن هم بزنید و یا قبل از شروع به کار خامه را درون فریزر قرار دهید تا حسابی خنک شود. کاسه های عایق مخصوص زدن خامه هست که از تماس دست با ظرف خامه جلوگیری کرده و هنگام زدن دمای خامه بالا نمی رود و سبب آب شدن خامه نمی شود) تا فرم بگیرد. سپس سفیده زده شده را به خامه اضافه کنید. همواره سفیده ی زده شده را به مواد اضافه نمایید زیرا سفیده سبک است و اگر مواد یا خامه را روی آن بریزید پف آن می خوابد. سپس سفیده را به آرامی با لیسک به صورت دورانی هم بزنید و دقت کنید تا پف سفیده نخوابد.

۵.کاکائوی حل شده در آب جوش را که کمی نیز خنک شده به زرده ها اضافه کنید و با همزن هم بزنید. ژلاتین بن ماری شده را هم اضافه کنید (زیاد داغ نباشد. کمی از حرارت افتاده باشد). زمانی که ژلاتین را به دسرها اضافه می کنید همواره باید همزن کار کنید تا ژلاتین نبندد. با همزن هم زده و شکلات تخته ای ذوب شده را هم بیفزایید و با همزن مواد را صاف و یکنواخت کنید. سس شکلات آماده شده را یکنواخت نموده و هیچ گلوله ای در آن نباشد.

۶.در آخرین مرحله نیز سس شکلاتی آماده شده در قسمت قبل را درون سفیده ها که با خامه زده اید ریخته و به آرامی با لیسک مواد را هم بزنید تا رنگ موس شکلات شما یکنواخت شود. چنانچه رنگ آن کمی روشن بود می توانید شکلات ذوب شده ی بیشتری اضافه نمایید. موس شکلات را درون ظرف پیرکس یا گیلاس های تزیینی ریخته و روی آن را روکش پلاستیکی (سلفون) بکشید و در یخچال به مدت حداقل ۴ ساعت قرار دهید. بهتر است از شب تا صبح در یخچال بماند تا حسابی خودش را بگیرد. موس شکلات را از یخچال خارج کرده و با شکلات رنده شده یا توت فرنگی تزیین نمایید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت