مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » جراحی زیبایی » مزایای هایفو و لیفت صورت

مزایای هایفومزایای هایفو (HIFU) :

۱- بدون جراحی می باشد در نتیجه عوارض جراحی مثل کبودی و خونریزی و … را ندارد
۲- فقط در یک جلسه انجام می شود
۳- نتایج ماندگار دارد
۴- درد ندارد (چون درد غیر تحملی ندارد پس حتی نیاز به بی حسی موضعی هم ندارد)
۵- نیاز به بستری ندارد (بصورت سرپایی انجام می شود)
۶- روشی بی خطر و ایمن برای انسان می باشد چون هیچ نوع اشعه ای ندارد یعنی هایفو (HIFU) دقیقا مثل سونوگرافی با امواج صوتی اولتراسوند عمل می کند که کاملا بی خطر است
۷- هیچ نوع عارضه پوستی مثل لک و زخم و … روی پوست ایجاد نمی کند

نتایج و اثرات هایفوتراپی :

۱- لیفت (بالا کشیدن ابروها)
۲- رفع افتادگی پلک بالا
۳- رفع چروک های کناره های خارجی چشم ها (چین های پنجه کلاغی)
۴- لیفت گونه ها
۵- کم شدن عمق خطوط خنده و گریه (رفع افتادگی گوشه های لب ها)
۶- رفع افتادگی های زیر چانه (رفع افتادگی پایین صورت )
۷- رفع غبغب
۸- رفع چین و چروک های صورت و بالا گردن
۹- سفت و محکم شدن پوست صورت

نکته طلایی
حتما حتما باید هایفوتراپی توسط پزشک با تجربه انجام شود چون:
۱- آگاهی از محل آناتومیک عروق و اعصاب و عضلات صورت و گردن در هایفوتراپی اهمیت ویژه ای دارد .
۲- پارامترهای دستگاه، حتما باید خیلی دقیق تنظیم شود و درجه و میزان انرژی دستگاه را باید برحسب ضخامت پوست در هر منطقه از صورت تنظیم شود بطوریکه به عنوان مثال در مناطقی با ضخامت پوست کم مثل پیشانی و دور چشم به نسبت از انرژی کمتر استفاده می شود .

چرا تکنولوژی هایفو (HIFU) مورد استقبال فراوان مردم قرار گرفته است؟

هایفو (HIFU) موثرترین و مدرن ترین تکنیک لیفت صورت به روش غیر جراحی می باشد که مکانیسم عملکردش با امواج صوتی اولتراسوند ساده (دقیقا مثل دستگاه سونوگرافی معمولی) می باشد بنابراین کاملا ایمن و بی ضرر می باشد (یعنی هایفو هیچ نوع اشعه ای ندارد) و فقط در یک جلسه کوتاه مدت (حدودا ۴۵ دقیقه ای) بدون هیچ نوع درد غیر قابل تحملی بطور رضایت بخشی باعث کشیدن (لیفت) صورت آن هم با نتیجه ای ماندگار می شود ، پس خیلی واضح است که چون بدون جراحی (بدون هیچ نوع خونریزی) و آن هم فقط در یک جلسه بتوانیم صورت شخص را بطور واضح و محسوس آن هم با اثر ماندگار با استفاده از تکنولوژی جدید (HIFU) لیفت کنیم پس بی شک استقبال فراوان و افزایش اقبال عمومی برای استفاده از این تکنیک بی نظیر قرن حاضر کاملا انتظار می رود استفاده گردند

چرا تکنولوژی هایفو (HIFU) اهمیت خاص و ارزشمندی بی نظیری نسبت به سایر روشها دارد؟

در ابتدا باید بگوئیم چون پوست یک فرد بالغ حدود ۲ متر مربع وسعت دارد. پوست ها، بزرگترین ارگان بدنمان می باشد. ضمنا چون پوست ما ارگان سطحی و در معرض دیدی می باشد ،بنابراین کاملا بدیهی است که زیبایی پوست نقش مهم واساسی در زیبایی ما دارد پس پوستی سالم، بدون چین و چروک، با قوام سفت و مستحکم، بدون شلی و افتادگی و … یک عامل بسیار مهم برای داشتن زیبایی و جوانی و افزایش حس اعتماد به نفس می باشد و بر عکس پوست شل و افتاده و دارای چروک نشانه پیری و باعث کاهش اعتماد به نفس می شود.
آنقدر این موضوع در طب پوست و زیبایی دارای اهمیت است که از سالیان گذشته محققین و پزشکان پژوهشگر در تمام دنیا همواره به دنبال کشف و ابداع روشهای متفاوت و موثرتر در جهت رفع افتادگی پوست و از بین بردن چروکهای ناخوشایند پوست بوده و هستند و در نهایت آخرین و جدیدترین تکنولوژی قرن حاضر که لیفتینگ صورت و با تکنولوژی فوق پیشرفته هایفو (HIFU) ابداع و موجب توجه فراوان پزشکان و عموم علاقمندان به طب زیبایی شد.

جهت یادآوری و بطور خلاصه باید بگوییم پوست انسان از سطح به عمق دارای ۳ لایه می باشد:
۱- لایه سطحی – اپیدرم (Epidermis)
۲- لایه میانی – درم (Derm)
۳- لایه عمقی – هیپودرم یا (sub cutaneus fat)

درون لایه میانی پوست یعنی لایه درم (Derm) یک شبکه توری مانند حاوی رشته های پروتئینی خاصی بنام کلاژن و الاستین وجود دارد بطوریکه این رشته ها (فیبرها) مانند داربستی مستحکم، همانند ستونهای قوی باعث قوام و سفتی بنای پوست انسان می شوند.
اما متاسفانه این الیاف کلاژن و الاستین توسط ۲ دسته عوامل داخلی و خارجی مورد آسیب و تخریب قرار می گیرند
۱ – عوامل داخلی مثل (ژنیتک، نژاد، جنس فرد و …)
۲ – عوامل خارجی مثل (اشعه UV خورشید، مصرف سیگار، الکل و …)
آسیب به این داربست شبکه ای شکل حاوی رشته های کلاژن و الاستین است که باعث بروز شلی پوست و افتادگی آن و ایجاد چین و چروک و … در پوست می گردد.
ما می توانیم از بعضی از عوامل آسیب رسان پوستی پیشگیری کنیم بعنوان مثال می توانیم با استفاده از کرمهای ضد آفتاب از اثرات مضر اشعه UV نور خورشید جلوگیری کنیم و ولیکن عواملی مثل ژنتیک، اثرات نیروی جاذبه و … غیر قابل پیشگیری می باشند .

از سالهای گذشته تا به امروز بتدریج روشهای مختلف و فراوانی برای درمان چین و چروک های پوست و رفع شلی و افتادگی آن بوده اند که به چندین مورد آنها در ذیل اشاره می کنیم:
۱- لیفتینگ صورت به روش جراحی(phytidectomy ) :
با توجه به تهاجمی بودن و عوارض جراحی و بیهوشی این روش خوشایند و مورد استقبال همگان نمی باشد و تنها در موارد خاص مثل افتادگی های بسیار شدید صورت مورد استفاده می باشد.

۲- استفاده از نخ های سیلوهت جهت لیفت صورت:
با یک برش کوچک در پوست ناحیه سر، تعدادی از این نخ ها را در عمق خاصی در زیر پوست صورت کار گذاشته می شود. اما در این روش هم، چون یک برش کوچک در پوست سر ایجاد می شود یک روش نیمه تهاجمی می باشد و در تایید میزان اثربخشی یا عدماثربخشی آن اختلاف زیادی بین پزشکان وجود دارد .
۳-استفاده از لیزر co2 و RF (رادیوفرکوئنسی) و FMR (فرکشنال میکرونیدلیگ رادیو فرکوئنسی )
در سال های اخیر روش هایی مثل لیزر co2 و RF (رادیوفرکوئنسی) و اخیرا روش FMR وارد عرصه پوست و زیبایی شدند. که مکانیسم عملکرد همگی این روش های ذکر شده یکسان می باشد و آن عبارت است از ایجاد گرما در ناحیه مورد نظر، بدین گونه که با استفاده از انرژی گرمایی از یک طرف رشته ای قدیمی کلاژن را تخریب کرده و از طرف دیگر باعث تحریک کلاژن سازی جدید می شود و در نتیجه قوام و تونیسته پوست افزایش پیدا می کند و پوست جوانسازی می شود
ولیکن اشکال مهمی که در این روشها وجود دارد این است که از یک طرف چون رشته های کلاژن همانطور که گفتیم از نظر موقعیت مکانی در لایه های پایینی پوست هستند پس واضح است که برای رسیدن به این الیاف کلاژنی اجبارا باید از لایه های سطحی پوست مثل اپیدرم (Epiderm) عبور کنیم و از طرف دیگر برای تخریب کلاژن ها بوسلیه گرما، درجه حرارت راباید آنقدر بالا ببریم (حدود ۷۰-۶۰ درجه سانتیگراد) به این دلیل که رشته های کلاژن ها در درجه حرارت ۷۰-۶۰ درجه سانتیگراد شروع به تخریب شدن می کند و این درجه حرارت به لایه های سطحی پوست آسیب های می رساند بطوریکه بعنوان مثال با لیزر co2 ممکن است عوارضی مثل سوختگی – زخم – لک و… در سطح پوست ایجاد شود. با ابداع تکنولوژی فوق پیشرفته و جدید هایفو (HIFU) که بوسیله امواج صوتی اولتراسوند (ultraso…) عمل می کند ما قادریم بدون اینکه هیچ نوع آسیبی به سطح پوست بزنیم انرژی امواج صوتی اولتراسوند را بطور دقیق و حساب شده به رشته های که در لایه های زیرین پوست هستند برسانیم یعنی بدون اینکه اصلا به سطح پوست آسیب برسانیم (که این امتیاز ارزشمند روش هایفو می باشد) می توانیم به عمق دلخواه و تعیین شده ای در زیر پوست انرژی صوتی را برسانیم.

مکانیسم عملکرد تکنولوژی هایفو (HIFU ) چیست؟

HIFU مخفف High Intesity Focused Ultra Sound بدین معنی که با این تکنولوژی فوق مدرن می توانیم بطور کاملا دقیق و محاسبه شده ای انرژی امواج صوتی را در عمق دلخواهی در لایه های زیرین پوست متمرکز (Focuse ) کنیم بدون اینکه هیچ گونه آسیبی به سطح پوست بزنیم. مثالی برای درک بهتر این مطلب می توان گفت همان مثال مشهور قدیمی توسط یک ذره بین روی یک برگه کاغذ ما می توانیم با حرکت دادن ذره بین (عدسی) در جلوی نور خورشید قرار گرفته شده با جلو و عقب حرکت دادن ذره بین انرژی حرارتی نورخورشید را در یک نقطه دلخواهی از ورق کاغذ که انتخاب می کنیم متمرکز و فوکوس کنیم .

سوالات متداول در مورد لیفت صورت و گردن با روش هایفو (HIFU)؟
۱- یک جلسه هایفوتراپی چه قدرت زمانی طول می کشد؟
یک جلسه هایفوتراپی بسته به میران افتادگی صورت بطور تقریبی ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد .

۲- طریقه انجام هایفوتراپی چگونه است؟
شخص به آرامی روی صندلی می نشیند و پزشک حدود ۴۵ دقیقه دسته دستگاه (پروپ) هایفو (HIFU) را درست مثل سونوگرافی معمولی به آرامی روی پوست صورت در جهت های خاص روی صورت بیمار حرکت می دهد چون این تکنیک درد غیر قابل تحملی ندارد هیچ نیازی به بیهوشی و بی حسی ندارد و حتی نیاز به مالیدن کرم های موضعی بی حسی نمی باشد.

۳- چه موقع اثراتو نتایج هایفوتراپی را می بینیم؟
نکته قابل توجه اینجاست که بلافاصله بعد از اتمام هایفوتراپی شخص بطور واضح لیفت صورت خود را حس می کند که به این نتایج، نتایج سریع الاثر هایفو (HIFU) می گوییم.
با توجه به اینکه نتایج لیفتینگ هایفو (HIFU) دو دسته می باشد: ۱- نتایج سریع الاثر و ۲- نتایج تاخیری و تدریجی باید بگوییم نتایج تاخیری لیفتینگ هایفو (HIFU) تا حدود سه ماه بعد از انجام هایفو (HIFU) ادامه دارد و تا ۶ ماه بعد نتایج کامل می شود.

۴- آیا قبل از انجام هایفو تراپی شخص باید کار خاصی انجام دهد؟
خیر، هیچ کار خاصی لازم نیست انجام شود

۵- آیا بعد از انجام هایفوتراپی نیاز به استراحت یا بستری می باشد؟
خیر، هایفوتراپی یک کار سرپایی می باشد و بلافاصله بعد از اتمام جلسه هایفوتراپی شخص می تواند به سر کار خود رفته و سایر فعالیت های روزانه خود را انجام دهد و نیاز به هیچ نوع استراحت یا بستری نمی باشد.

۶- آیا بعد از هایفوتراپی عوارض مثل لک یا زخم روی سطح پوست ایجاد می شود؟
خیر، بزرگترین افتخار تکنولوژی هایفو (HIFU) این است که بدون اینکه هیچ آسیبی و عارضه ای مثل لک و زخم و … در سطح پوست ایجاد کند تنها روی لایه های زیرین پوست تاثیر می گذارد و باعث لیفت صورت و جوانسازی و افزایش قوام پوست می شود.

۷- آیا برای انجام هایفو (HIFU) سن خاصی لازم است؟
خیر، برای استفادهاز هایفو (HIFU) اصلا نیاز به سن خاصی نیست بلکه با نظر پزشک بسته به نیاز شخص در جوانان و در افراد مسن هم می توان از هایفوتراپی استفاده کرد .

۸- آیا روش هایفو (HIFU) ماندگار است؟
بله، اما میزان ماندگاری آن بسته به ۱- سن شخص ۲- جنسیت فرد ۳- میزان افتادگی و شلی پوست فرد متفاوت است.
البته بطور تقریبی می توان گفت نتایج هایفو حدودا تا ۲ سال ماندگار است ولی اگر شخص بخواهد نتایج و اثرات ماندگار تری و دائمی تری از آن بگیرید با توجه به درجه افتادگی پوست که توسط پزشک شخص تعیین می شود با فواصل زمانی خاص تکرار شود .

۹- هایفوتراپی در چه کسانی نباید انجام شود؟
۱- وجود زخم باز یا آکنه کستیک در محل
۲- وجود استنت فلزی یا وسایل الکتریکی در نواحی صورت و گردن
۳- در افراد مبتلا به بیماریهای صرع و …

نکات مهم:
برای رضایت مندی مطلوب از انجام هایفو (HIFU) توجه به نکات زیر بسیار حایز اهمیت است:
۱- توقعات واقع گرایانه شخص ازنتیجه هایفوتراپی
۲- توجه به درجه افتادگی پوست و میزان چین و چروک آن
۳- با توجه به میزان افتادگی پوست صورت و سن شخص و عمق چین و چروک های پوست حتما حتما پزشک با تجربه ، باید با معاینه ی دقیق و کامل شخص و توجه به علل افتادگی و شلی پوست شخص برای وی توضیح دهد که :
* آیا کاندید مناسبی برای هایفودرمانی هست یا خیر ؟
* آیا هایفودرمانی به تنهایی مشکل فرد را برطرف می کند ؟
چون گاها لازم است هایفودرمانی در کنار سایر اقدامات درمانی و زیبایی مثل تزریق چربی یا ژل های هیالورونیک قابل جذب و … به صورت ترکیبی (درمان ترکیبی ) برای شخص انجام شود تا نتیجه قابل قبولی حاصل شود .

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت