فیلم«محمد(ص)»

انتظارها برای رونمایی از بزرگترین فیلم تاریخ سینمای ایران به اوج رسیده است. لحظه‌شماری نمایش این فیلم به شمارش معکوس رسیده است و تا ۱۰ روز دیگر یکی از بزرگترین فیلم‌های تاریخ اسلام برای اولین بار به نمایش در می‌آید.

طبق آخرین اطلاعات، مجید مجیدی که در این یکی دو سال در سفر دائمی به آلمان و ایران بوده است احتمالاً در آخرین سفرش به آلمان در شهر مونیخ این کشور است. قرار است با آخرین اصلاحات فنی انجام شده، مجیدی این بار دیگر با نسخه نهایی «محمد(ص)» تا چند روز آینده به تهران برگردد.

پروژه سینمایی «محمد (ص)» مجید مجیدی که اولین مرحله شروع به کار این فیلم از مهرماه سال ۱۳۸۶ با فعالیت گروه تحقیق آغاز شد پس از طی نزدیک به سه سال مراحل مقدماتی و پیش‌تولید، عید قربان سال ۹۰ کلید خورد و فیلم وارد انجام مراحل فنی شد و تا به امروز نیز این کار ادامه داشته است.

فیلم«محمد(ص)»

لوکیشن اصلی فیلم، شهرک سینمایی پیامبر اعظم(ص) در حوالی شهر قم است که ۱۰۰ هکتار مساحت دارد که با ساخت این شهرک سینمایی و ساخت دکورهای مدینه و مکه، گام‌های بزرگی جهت ساخت فیلم‌هایی با موضوع پیامبر(ص) برداشته شده است. این فیلم در کرمان و عسلویه هم فیلم‌برداری شد و در آخرین گام ــ پس از عدم موافقت هندی‌ها ــ این فیلم در آفریقا جلوی دوربین رفت.

این فیلم عظیم سینمایی که درباره زندگی پیامبر اکرم(ص) ساخته شده است یکی از مهمترین و بزرگترین پروژه‌های سینمای ایران محسوب می‌شود که با استانداردهای روز دنیا ساخته شده و یک اثر بین المللی خواهد بود.

فیلم«محمد(ص)»

پرداختن به زندگی پیامبر اعظم اسلام(ص) از جمله مضامین تاریخی مذهبی است که تا کنون در سینمای ایران بدان پرداخته نشده و صدالبته تولید چنین اثری نیاز به یک کارگردان حرفه‌ای همچون مجیدی داشت که پیش از این آثار شاخصی همچون بچه‌های آسمان، رنگ خدا، آواز گنجشک‌ها و … را در کارنامه خود داشت.

مجیدی که طی این سال‌ها درباره ساخت این پروژه عظیم اسلامی سکوت کرده بود بالاخره در یک مراسم بزرگ رسانه‌ای به روزه سکوت خود پایان داد و پس از سال‌ها پاسخگوی سؤالات اصحاب رسانه شد و به بیان ناگفته‌های این چند سال پرداخت.

فیلم«محمد(ص)»

فیلم سینمایی محمد (ص) جدیدترین ساخته‌ی مجید مجیدی که پیش‌بینی می‌شود به دلیل مراحل مختلف پس از تولید به جشنواره‌ی فیلم فجر پیش‌رو نرسد از معدود پروژه‌هایی است که دست‌اندرکارانش ترجیح داده‌اند درباره‌ی آن کمتر اطلاع‌رسانی کنند اما خبرنگار ایسنا برخی عکس‌ها و اطلاعات منتشر نشده‌ی این اثر را که در پیگیری‌های خود به آن دست یافته است را منتشر می‌کند.

فیلم سینمایی «محمد (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی که در آبان ماه سال ۱۳۹۰ فیلمبرداریش آغاز و اوایل امسال به پایان رسید، از آن به عنوان بزرگ‌ترین پروژه سینمای ایران نام می‌برند.

فیلم«محمد(ص)»

«محمد (ص)» – شهر مکه

داستانش این فیلم از دوران جاهلیت و به هنگام تولد آخرین پیامبر خدا حضرت محمد (ص) آغاز شده و با ۱۲ سالگی ایشان که در اولین سفر به همراه عمویشان ابوطالب به شام پس از رسیدن به صومعه بحیرا است، به پایان می‌رسد. بحیرا راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد.

فیلمبردار مطرح ایتالیایی که سه جایزه‌ی اسکار را گرفته است و به‌عنوان فیلمبردار با همراهی حمید خضوعی ابیانه هنرمند ایرانی فیلم محمد (ص) مجید مجیدی را در قاب دوربینش ثبت کرده است، می‌گوید که کتاب نقاشی محمود فرشچیان منبع الهام ایده‌هایش برای فیلمبرداری این فیلم بوده است.

«ویتوریو استورارو» که برای فیلم‌های «اینک آخرالزمان» (۱۹۷۹)، «آخرین امپراتور» (۱۹۸۷) و «قرمزها» (۱۹۸۱) سه جایزه اسکار گرفته و در شاهکار برتولوچی به نام «آخرین تانگو در پاریس» حضور داشته، در گفت‌وگویی با باب فیشر در یک مجله سینمایی آمریکایی (MovieMaker) که در رسانه‌های ایرانی بازنشر داده نشد، خاطره خود از پیوستن به پروژه «محمد (ص)» را اینگونه نقل کرده است: «سال ۲۰۱۰ که با رشید بن هادی (کارگردان) در پروژه‌ای در الجزایر همکاری می‌کردم، برای اینکه اسلام را بهتر بشناسم خواندن کتابی درباره زندگی پیامبر محمد (ص) را شروع کردم. به محض اینکه خواندن آن کتاب را تمام شد، مثل یک رویای جادویی ایمیلی را دریافت کردم با این مضمون که آیا علاقه‌مند هستم در ساخت بخش اول یک سه گانه درباره زندگی محمد (ص) حضور داشته باشم؟»

فیلم«محمد(ص)»

به این ترتیب مجید مجیدی و مهدی حیدریان (تهیه‌کننده) در ژوئن سال ۲۰۱۰ ملاقاتی با استورارو در رم داشتند.

استورارو در ادامه این گفت‌وگو با تاکید بر مخاطب بین‌المللی فیلم «محمد (ص)» درباره این موضوع گفته است: «آن‌ها به من توضیح دادند که هدف‌شان این است فیلم تماشاگران بین‌المللی داشته باشد تا داستان زندگی پیامبر محمد (ص) و معنی قرآن را متوجه شوند. من پرسیدم که آیا قرار است این فیلم مردم جهان را با مذاهب مختلف، با هم متحد کند یا آن‌ها را تقسیم‌بندی کند؟ و آن‌ها نیز پاسخ دادند که هدف‌شان متحد کردن مردم با عقاید و باورهای مختلف است. آن‌ها گفتند “محمد (ص)” داستانی از منزلت بشریت است».

براین اساس پس از صحبت‌های مقدماتی، استورارو، قرآن و یک کتاب دیگر را درباره‌ی زندگی پیامبر مطالعه و از چند موزه از جمله «موزه ملی» در تهران هم دیدن کرد؛ جایی‌که متون‌، نقاشی‌ها و مجسمه‌های زیادی از آن دوران در آنجا یافت می‌شد.

فیلم«محمد(ص)»
«محمد (ص)» – شهر مکه

استورارو در این گفت‌وگو از یک نام خیلی آشنا برای ایرانیان هم اسم می‌برد. او به باب فیشر می‌گوید: «مجیدی یک کتاب شگفت‌انگیز را از نقاشی‌های یک هنرمند بزرگ ایرانی به نام محمود فرشچیان به من نشان داد که این کتاب منبع الهام ایده‌های من برای این فیلم بود.»

«اسکات ای. اندرسون» (برنده اسکار برای طراحی جلوه ویژه «باب» در ۱۹۹۶) طراحی جلوه‌های ویژه این فیلم از جمله حمله سپاه ابرهه را برعهده داشته است. در کارنامه کاری اندرسون طراحی جلوه ویژه فیلم‌های «ماجراهای تن تن»، «ترمیناتور ۲» «دروازه‌ نهم»، «کینگ‌ کنگ»، «استخوان‌های دوست‌داشتنی» و… دیده می‌شود.

«میلژن کرکا کلژاکویچ» برنده جایزه «سزار» و «آکادمی فیلم اروپا» و همچنین نامزد دریافت جایزه «اِمی» (اسکار تلویزینی) به عنوان طراح تولید، صحنه و دکور این فیلم معرفی شده است.

طراحی گریم «محمد (ص)» هم به «جیانتو دِروسی» ایتالیایی سپرده شده که برای دریافت جایزه «بفتا» نامزد شده بود. او همچنین گریم فیلم‌هایی مانند «آخرین لشکر – The Last Legion» (طراح گریم)، «مردی با ماسک آهنی» (گریمور اصلی)، «روزی روزگاری در غرب» (گریمور)، «۱۹۰۰» (اثر ۱۹۷۶ – گریمور) را برعهده داشته است.

فیلم«محمد(ص)»
نمایی از شهر مدینه در فیلم محمد (ص)

«الله رخا رحمان» هندی که او را با نام «ای.آر. رحمان» می‌شناسند، آهنگسازی فیلم را انجام می‌دهد. او تاکنون برنده جوایز بسیاری از جمله ۱۵ جایزه «فیلمفیر»، چهار جایزه ملی فیلم هند، دو جایزه «گِرَمی»، یک جایزه «بفتا»، یک جایزه «گلدن گلوب» و دو جایزه «اسکار» شده و مجله تایم در سال ۲۰۰۹ او را در لیست «تایم ۱۰۰» به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان جای داده است.

«ای.آر. رحمان» که برای ساخت موسیقی فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» دو جایزه اسکار گرفته است، به عنوان آهنگساز با این پروژه همکاری می‌کند و گفته می‌شود، او تاکنون اتودهایی از موسیقی را برای این کارگردان ایرانی فرستاده است.

رحمان البته برای ساخت موسیقی فیلم «۱۲۷ ساعت» هم نامزد دریافت جایزه‌های گلدن گلوب، بفتا و اسکار شد.

فیلم«محمد(ص)»

«مایکل اُ کانر» انگلیسی و برنده اسکار نیز به عنوان طراح لباس «محمد (ص)» فیلم محمد (ص) از او نامبرده می‌شود. در کارنامه کاری اُ کانر، دریافت جایزه‌های اسکار و بفتا برای «دوشِس» و نامزدی جایزه‌های اسکار و بفتا برای «جِین اِیر» دیده می‌شود. او همچنین طراحی لباس «قاضی دِرِد»، «آخرین پادشاه اسکاتلند» و «عقاب» را در کارنامه دارد.

«جیان فرانکو فوماگالی» ایتالیایی طراحی آکسسوار فیلم را برعهده داشته است. او طراحی صحنه‌ی نسخه سوم سه‌گانه مشهور «پدرخوانده» را در کارنامه دارد.

«لوکا لاچین» ایتالیایی هم که دستیار اول کارگردانان تعدادی از پروژه‌های اسم و رسم‌دار سینمای جهان از جمله «۰۰۷: کازینو رویال»، «۰۰۷: ذره‌ای آرامش»، «دار و دسته نیویورکی»، «تعادل» و… بوده، در «محمد (ص)» برنامه‌ریز و دستیار مجید مجیدی است.

البته جمعی از سینماگران ایرانی صاحب نام هم در تیم مجید مجیدی جمع است که از آن جمله می‌توان به محسن شاه‌ابراهیمی، حمید خضوعی‌ابیانه، جواد شریفی‌راد، سیروس حسن‌پور، بیژن میرباقری، اصغر نژادایمانی و… اشاره کرد.

فیلم«محمد(ص)»

خانه آمنه مادر حضرت محمد (ص)

مهدی پاکدل در نقش ابوطالب، علیرضا شجاع‌نوری در نقش عبدالمطلب، محسن تنابنده در نقش ساموئل، داریوش فرهنگ در نفش ابوسفیان، مینا ساداتی در نقش آمنه، ساره بیات در نقش حلیمه و پانته‌آ مهدی‌نیا در نقش فاطمه بنت‌اسد از بازیگران این فیلم هستند.

سیدرضا میرکریمی، کارگردان، مشاور مجید مجیدی در این پروژه بین‌المللی است. فیلمنامه «محمد (ص)» را مجیدی و کامبوزیا پرتوی با همکاری حمید امجد نوشته‌اند.

مجید مجیدی کمتر درباره‌ی فیلم محمد (ص) صحبت کرده است، درباره‌ی دلایل این اتفاق گفته است: «من محافظه‌کار نیستم. در آینده و با آماده شدن فیلم نشست‌هایی را در این خصوص برگزار خواهیم کرد و اطلاعات لازم را به سمع اصحاب رسانه خواهیم رساند.»

فیلم«محمد(ص)»

او با اشاره به برخی هجمه‌ها و کج فهمی‌ها در طول ساخت فیلم محمد (ص) هم مطرح کرده است: «در هنگام شروع ساخت فیلم تقریبا با همه‌ی علمای شیعه و سنی جهان اسلام رایزنی کردیم، اما متاسفانه برخی کج فهمی‌ها باعث به وجود آمدن چالش‌هایی شد که پاسخ آن‌ها را به بعد از آماده شدن و نمایش فیلم واگذار کردیم. هدف اصلی ما از ساخت فیلم «محمد»(ص) ایجاد نوعی اتحاد و وفاق در دنیای اسلام و مقابله با قرائت‌های مختلفی بود که از اسلام در دنیا و غرب وجود داشت. مقطعی که از زندگی پیامبر اکرم (ص) برای نمایش در این فیلم انتخاب شده نیز بر همین اساس صورت گرفته است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت