نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » پیشگیری و بیماری ها » چه عواملی در بروز سینوس ها تاثیر دارد

در صورت انسان فضاهایی به نام سینوس‌ها وجود دارد که نقش تهویه هوا و فیلتر را ایفا می‌کنند. این سینوس‌ها شامل ۲ سینوس پیشانی، ۲ سینوس فکی، ۴ سینوس در اطراف چشم و ۲ سینوس در کف مغز بوده که وجود آنها فوق‌العاده برای بدن مفید است.

سینوس

سینوس

*التهاب و تورم سینوس‌ها سینوزیت است

وی افزود: وقتی این سینوس‌ها عفونت کند به آن سینوزیت می‌گویند. در واقع التهاب و تورم سینوس‌ها سینوزیت است که در کودکان ۴ ساله به بالا بیشتر در سینوس‌های فکی است چرا که این سینوس‌ها در آنها تکامل بیشتری یافته است.

این فوق تخصص عفونی اطفال گفت: سینوس‌های اطراف چشم از بدو تولد تشکیل می‌شود و سینوس‌های پیشانی نیز از ۸ سالگی به بعد به وجود می‌آید بنابراین افراد بالغ ممکن است دچار سینوزیت فکی یا پیشانی شوند و شیرخواران بیشتر با سینوزیت اطراف چشم مواجه می‌شوند.

* سرماخوردگی موجب عفونت سینوسی می‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: عاملی که موجب عفونت سینوسی می‌شود سرماخوردگی است بنابراین ویروس‌ها و بعد از آنها میکروب‌ها عامل عفونت‌های سینوسی هستند.

وی افزود: حدود ۷۰ درصد افرادی که سرما می‌خورند دچار التهاب سینوسی می‌شوند.

* سرماخوردگی طولانی، آلرژی، دیابت و سرطان موجب سینوزیت می‌شود

این فوق تخصص عفونی اطفال گفت: عواملی که موجب می‌شود فرد به سینوزیت مبتلا شود سرماخوردگی طولانی‌مدت، آلرژی، وجود جسم خارجی در بینی، برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، سرطان، نقص ایمنی و آلرژی است که در این میان آلرژی و سرماخوردگی‌های طولانی‌مدت و تکرار شونده از همه شایع‌تر هستند.

* علائم سینوزیت شیرخواران

بلورساز اظهار داشت: تورم و قرمزی چشم، تب، تهوع، بی‌قراری و گهگاهی سرگیجه جزو و علائم سینوزیت در شیرخواران بوده که مربوط به عفونت سینوس‌های اطراف چشم است.

وی افزود: این بیماری فوق‌العاده خطرناک است زیرا در آن ناحیه استخوانی است که ممکن است درگیر شده، سیاه شود و چشم را مبتلا کند که در نهایت ابتلا به عفونت شدید چشمی را همراه دارد.

* علائم عفونت شدید چشمی ناشی از سینوزیت

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: علائم عفونت شدید چشمی که به دنبال سینوزیت اتموئیدیت ایجاد می‌شود قرمزی، بیرون‌زدگی کره چشم، ایجاد حرکات در این ناحیه، تب بالا، استفراغ و در صورت عدم درمان نابینایی است.

وی افزود: کودکی که دچار سینوزیت فکی می‌شود علائمی مانند ترشح بینی چرکی، سردرد شدید، گرفتگی بینی، تب و بی‌اشتهایی دارد و ترشحات چرکی از پشت حلق کودک داخل گلوی او می‌ریزد.

این فوق تخصص عفونی اطفال ادامه داد: سینوزیت پیشانی که در دوران نوجوانی و بزرگسالی دیده می‌شود با سردرد فوق‌العاده شدید، تب، لرز، گرفتگی بینی و ترشح از بینی همراه است.

* تفاوت سینوزیت حاد و مزمن

بلورساز گفت: تفاوت سینوزیت حاد و  مزمن این است که نوع مزمن به درمان پاسخ نمی‌دهد یا عود می‌کند، همچنین بهترین تشخیص معاینه بالینی کودک رادیوگرافی سینوس ها و در نهایت سی‌تی‌اسکن است و بهترین تشخیص نیز درمان آنتی‌بیوتیکی است.

* برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های سینوسی چه کنیم

این فوق تخصصی عفونی اطفال اظهار داشت: بهتر است کودکان در زمستان‌ از سرما محافظت شوند، از تماس با باد سرد محفوظ بمانند، واکسن‌های لازم را تزریق کنند و به محض ورود به منزل دست‌های خود را بشویند.

وی خاطر نشان کرد: توصیه می‌شود چنانچه کودکی  مشکوک به علائم سینوزیت بود به پزشک مراجعه کرده، توصیه‌های درمانی را جدی بگیرد و برای کنترل مجدد نیز به پزشک مراجعه کند چرا که اگر سینوزیت مخصوصا سینوس‌های پیشانی درمان نشود خطر ابتلا به مننژیت را همراه دارد.

تاریخ: 13 ژانویه 2015
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت