نایت ملودی » ورزش » سایر ورزش ها » پرورش اندام » چگونه از ضعف ماهیچه‌ها در پیری جلوگیری کنیم

5-702

با بالا رفتن سن به تدریج جرم و قدرت ماهیچه‌ها کاهش می یابد و باعث مشکلات حرکتی می‌شود. محققان با انجام آزمایش‌هایی دریافتند که افرادی که فعالیت و ورزش متداوم انجام می‌دهند، کمتر دچار این ضعف ماهیچه‌ای می‌شوند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بالا رفتن سن، قدرت بدنی به طور اجتناب ناپذیری کاهش می یابد. این کاهش قدرت، تحرک را در افراد مسن محدود می‌کند، اما این کاهش در همه افراد یکسان نیست، زیرا بعضی افراد فعال می‌مانند. با فشردن دست یک فرد مسن می‌توان از قدرت بدنی او مطلع شد.

 

ماهیچه‌های بدن دو نوع بافت دارند؛ بافت‌های کند که بافت‌های استقامتی هستند و هنگام ورزش‌های استقامتی مانند دوچرخه‌سواری استفاده می‌شوند و بافت‌های سریع که هنگام ضربان کوتاه قلب، قدرت تولید می‌کنند و بافت‌های بزرگ‌تری هستند.

 

دوندگان دوی سرعت سعی می‌کنند تا بافت‌هایی که حجم ماهیچه ها را بیشتر می‌کنند، را افزایش دهند. پیری باعث کاهش حجم بافت‌های کند می‌شود. اگر پیری و از دست دادن ماهیچه‌ها همراه با هم باشد، کاهش حجم ماهیچه‌ای سریع‌تر رخ می‌دهد. از سن ۳۰ سالگی به بعد، مقداری از ماهیچه‌ها تحلیل می‌رود تا تقریبا هر هفت – هشت سال یک درصد و از سن پنجاه سالگی به بعد هر سه سال ۱۰ درصد ماهیچه‌ها تحلیل می‌رود.

 

میلن اوبرتین لهودر، محقق بخش حرکت شناسی دانشگاه کبک در مونترال می‌گوید: شرایط همه با هم یکسان نیست. یائسگی در زنان باعث سرعت بخشیدن به ظهور علائم پیری می‌شود و کاهش تولید استروژن باعث از دست دادن ماهیچه‌ها می‌شود. بهترین نشانه سلامت فیزیکی ، کیفیت ماهیچه‌هاست، محققان این کیفیت را قدرت ماهیچه‌ها و حجم آنها ، تعریف می‌کنند. آنها به مساله از دست دادن قدرت ماهیچه در دوران پیری، علاقه مندند، زیرا کاهش جرم ماهیچه‌ها که وابسته به سن است، همه چیز را توجیه نمی‌کند. کاهش قدرت ماهیچه‌ها، مساله‌ای پیچیده است و با کاهش واکنش بافت‌های ماهیچه‌ای در ارتباط است. کاهش قدرت ماهیچه‌ها هنگامی اتفاق می‌افتد که علائم سیستم‌ عصبی برای قابلیت انقباض بافت‌ها کار نمی‌کند.

 

لهودر می‌گوید: برای نگه داری این قدرت باید ماهیچه‌ها را تحریک کرد و فعال ماند. به عبارت دیگر باید ورزش متناسب با سن انجام داد، یوگا و تایچی بهترین ورزش‌ها هستند و هر روز باید فعالیت کرد. گروه محققان آزمایش‌هایی را طراحی کردند تا به پزشکان و متخصصان امراض دوران پیری برای ارزیابی سلامت فیزیکی بیماران مسن خود، کمک کنند.

 

محققان درباره سلامت افراد مسن و فعال نیز تحقیق کرده‌اند، مطالعات در این باره است که چرا بعضی از افراد مسن می‌توانند قدرت و توانایی‌شان را حفظ کنند. با افزایش سن بیشتر وزنی که به بدن اضافه می‌شود چربی است و ماهیچه نیست به همین دلیل باید با حرکت و فعالیت از کاهش ماهیچه‌ها جلوگیری کرد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت