نایت ملودی » سرگرمی » نایت پلاس » تکنولوژی » نفوذ به قلب زلزله با سامانه مجازی جدید+تصاویر

g93-10-20

ارائه نوعی سامانه سه‌بعدی مجازی به دانشمندان امکان نظارت بر اثرات زلزله یا تفحص در مناطق دورافتاده و غیرقابل‌دسترس جهان را فراهم می‌کند.

مهندسان دانشگاه بریگهام یانگ در یوتای امریکا، با استفاده از صفحات ۱۲ HD، سامانه‌ای موسوم به VuePod را خلق کرده‌اند که به کاربران امکان پرواز، تفحص یا گشت‌زنی در محیط‌های سه‌بعدی غیرقابل‌دسترس را می‌دهد.

تصاویر مطلوب بر روی صفحه نمایشی عظیم به ابعاد ۳۲ متر و با استفاده از فناوری راه دور Wii کنترل می‌شوند. عینک‌های سه بعدی که کاربران به چشمشان می‌گذارند، ابعاد افزوده‌ای را به تصاویر حاصله اضافه می‌کند.

فناوری VuePod که می‌تواند مهندسی زلزله را دستخوش انقلاب کند، با استفاده از داده‌های نقطه‌ای حاصل از هواپیمایی مجهز به لیدار، تصاویرش را خلق می‌کند.

لیدار (رادار لیزرمحور) از چشم‌اندازی خاص اسکن می‌گیرد و میلیون‌ها داده نقطه‌ای‌ را ثبت می‌کند و این داده‌ها در نهایت به عنوان تصویر روی VuePod نمایش داده می‌شوند. می‌توان این داده‌های نقطه‌ای را با ترکیب‌کردن تصاویر گرفته‌شده توسط پهپادهای ارزان نیز خلق کرد.

در حال حاضر، مجموعه‌ای از این داده‌ها از دره‌ای واقع در زیر فلاتی در جنوب ایالت آیداهوی امریکا برای اعمال به سامانه VuePod در دسترس هستند. با استفاده از عینک‌های سه‌بعدی و کنترلر Wii، کاربر می‌تواند به طور مجازی از بالای این دره وارد آن شود و از یک سمت به سمت دیگرش پرواز کند.

با ترکیب‌کردن دو مجموعه از داده‌های حاصل از این دره که در فاصله پنج سال گرفته شده‌اند، فرد می‌تواند تغییراتی در چشم‌انداز طبیعی را مشاهده کند که برای چشم انسان قابل‌رویت نیستند.

علاوه بر شناسایی تغییرات طبیعی، سامانه مجازی جدید پتانسیل رهگیری ظهور ترک در بزرگراه‌ها با گذر زمان و همچنین مشاهده اثر ایجادشده بر روی ساختمان‌ها پس از قرارگرفتن در معرض آب‌و‌هوای شدید یا زلزله‌ها را دارد.

در حالی که VuePod نخستین سامانه از این دست نیست، یکی از فناوری‌های مقرون‌به‌صرفه در این زمینه تا به امروز است. در حالی که حفظ و نگهداری تعدادی از سامانه‌های مجازی مشابه، ۱۰ میلیون دلار هزینه می‌برد، بهای لازم درباره سامانه جدید ۳۰ هزار دلار گزارش شده است.

جزئیات این دستاورد فناورانه در نشریه Journal of Computing in Civil Engineering قابل‌مشاهده است.

تاریخ: 07 ژانویه 2015
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: تکنولوژی , نایت پلاس
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت