نایت ملودی » سلامت » درمان های خانگی جهت آفتاب سوختگی
293366_997
تمام کسانی که در فصل تابستان از منزل خارج شده و در مجاورت نور شدید آفتاب قرار می گیرند دچار آفتاب سوختگی می شوند و معمولا یک چیز اجتناب ناپذیر است ساده ترین راه برای درمان آفتاب سوختگی اجتناب از آن است از ضد آفتاب مناسب مانند ( کرم های ضد آفتاب برای نوزادان، کرم ضد آفتاب برای بچه ها، ضد افتاب برای پوست سخت و غیره ) برای پوست خودتان استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که برخی از افراد مانند کسانی که مبتلا به لوپوس هستند بیشتر در معرض ابتلا به آفتاب سوختگی هستند. اغلب موارد آفتاب سوختگی را می توان در خانه با توصیه های زیر درمان کرد.

آب سرد

آفتاب سوختگی، اساسا، التهاب پوست است یکی از ساده ترین راه ها برای درمان التهاب، خنک کردن منطقه آسیب دیده است یک راه موثر این است که فوراً در آب یک اقیانوس یا دریاچه فرو روید زیرا آفتاب سوختگی از بدتر شدن حفظ می کند توجه داشته باشید آب استخر به علت آب کلر ممکن است پوست شما را تحریک کند

بعد از آفتاب سوختگی استفاده از یک حوله سرد و مرطوب بر روی پوست خوب است این کار را برای ۱۰ یا ۱۵ دقیقه چند بار هر روز انجام دهید این کمک خواهد کرد که مقداری از حرارت از پوست شما خارج شود شما همچنین می توانید مکرر از دوش گرفت یا حمام سرد برای کمک به تسکین درد استفاده کنید بعد از دوش گرفتن به آرامی خود را خشک کنید و سپس از مرطوب کننده در پوست استفاده نماید این به کاهش خشکی کمک خواهد کرد.

جوش شیرین و بلغور جو دوسر

چند قاشق غذاخوری از جوش شیرین را در یک وان حمام پر از آب سرد ریخته و برای مدت ۱۰ دقیقه داخل آن خیس بخورید آسیب ناشی از نور خورشید را به حداقل می رساند اضافه کردن یک فنجان بلغور جو دوسر به وان حمام نیز رطوبت طبیعی پوست را حفظ و به آرام کردن تحریک کمک می کند.

آلوئه ورا گیاهی

اگر شما یک گیاه آلوئه ورا را در خانه خود ندارید شما باید تهیه کنید. ژل داخل این گیاه شاداب کننده و قرن ها برای تمام انواع بیماری، از شکم ناراحت تا عفونت کلیه استفاده شده است.

شکستن یک تکه از گیاه آلوئه ورا و یا استفاده از ژل به طور مستقیم سبب تسکین فوری پوست از آفتاب سوختگی جزئی می شود.

293367_630

چای بابونه

چای بابونه تسکین دهنده روح است اما همچنین می تواند پوست آفتاب سوخته خود را تسکین دهد چای را به طور معمول دم نمایید و اجازه دهید سرد شود بعد از سرد شدن یک لیف حمام برداشته و در چای زده و به منطقه آفتاب سوختگی بمالید.

سرکه

نظرات در مورد استفاده از سرکه برای تسکین آفتاب سوختگی متفاوت است. برخی می گویند اضافه کردن نصف فنجان سرکه را در آب حمام سرد می تواند به درمان آفتاب سوختگی کمک کند در حالی که دیگران می گویند که اسیدیته بالا در سرکه باعث می شود همه چیز بدتر شود. بهتر است در آفتاب سوختگی سبک تر استفاده شود و برای آفتاب سوختگی بزرگتر استفاده نشود.

لباس شل بپوشید

لباس های تنگ نپوشید پوست بزرگترین عضو بدن است و بعد از افتاب سوختگی الیاف طبیعی مانند پنبه و یا بامبو، بهترین پوشش ها هستند.

مقدار زیادی آب بنوشید

پوست شما با آسیب اشعه های خورشید مبارزه می کند و به آب نیاز دارد رطوبت است که در طول زمان قرار گرفتن در مقابل نور خورشید از دست می رود .لذا روزانه هشت لیوان آب مصرف نمایید.

مرطوب کننده را فراموش نکنید

پس از شروع درمان، پوست شما هنوز هم نیاز به برخی از مراقبت ها دارد یکی از مهم ترین مراقبت هایی که شما برای جلوگیری از لایه برداری پوست یا به حداقل رساندن آن می توانید انجام دهید استفاده منظم از مرطوب کننده ها است.

داروهای بدون نسخه از بین برنده درد

این دارو ها به تسکین درد و کاهش التهاب ناشی از آفتاب سوختگی کمک می کند.
پاراستامول را می توان برای درمان تب و کنترل درد استفاده کرد.
ایبوپروفن یک نوع داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است که می تواند به تسکین درد، کاهش التهاب و کاهش درجه حرارت بالا کمک نماید.
آسپرین را به کودکانی زیر ۱۶سال ندهید.
کرم موضعی هیدروکورتیزون ۱٪ ممکن است به تسکین درد آفتاب سوختگی، خارش و تورم کمک کند.
ویتامین E یک آنتی اکسیدان است و می تواند به کاهش التهاب ناشی از آفتاب سوختگی کمک کند از روغن ویتامین E بر روی پوست استفاده کنید و یا یک دوز منظم از مکمل این ویتامین را مصرف کنید.
خیار دارای آنتی اکسیدان طبیعی و خواص ضد درد است

توجه: بهترین راه چاره، پیشگیری است همیشه کرم ضد آفتاب استفاده کنید لباس های محافظ بپوشید و از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید اجتناب نمایید.

تاریخ: 25 دسامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت