مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » ورزش » سایر ورزش ها » کشتی » عضو هیات رئیسه فیلا: “ژاک روگ” بدقولی کرد

214-31

عضو مجاری هیات رئیسه فیلا با انتقاد از تصمیم IOC؛ حذف کشتی از المپیک را بی‌توجهی “ژاک روگ” و مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک نسبت به قول‌های قبلی‌شان دانست.

 

“ژابا هه‌گه دوس” در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ورزش ایسنا، در حاشیه ضیافت شام فدراسیون کشتی مصاحبه‌ای انجام داد که در ادامه می‌آید.

 

رقابت‌های فرنگی به پایان رسید. میزبانی ایران را چطور دیدید و همچنین سطح رقابت‌ها و تیم‌های شرکت کننده؟

 

– به تیم‌های روسیه و ایران تبریک می‌گویم که مدال‌های طلا و نقره را به خود اختصاص دادند. میزبانی ایران خوب بود. رقابت‌های آزاد هم شروع می‌شود و فکر می‌کنم هیجان بیشتری داشته باشد.

 

سخنرانی پرشوری در نشست چهارشنبه شب داشتید، شاید از مجارستان که سهم کمی از مدال‌های کشتی المپیک را به خود اختصاص می‌دهد انتظار نمی‌رفت که تا این اندازه نسبت به حذف کشتی از المپیک واکنش نشان دهد.

 

– مهم نیست چه کشوری در المپیک مدال می‌گیرد. کشتی برای ما اهمیت دارد، همچنان که برای همه افرادی که اینجا هستند اهمیت دارد و مهم است. نگاهی به مجلس امشب بیندازید. همه کسانی که اینجا هستند نه فقط گوش خود بلکه تمام زندگی خود را برای کشتی داده‌اند. اینها ارزش است. کدام رشته از المپیک باستان را سراغ دارید که این اندازه حامی داشته باشد. کشتی نمی‌تواند و نباید حذف شود. اگر قرار باشد فقط کشورهایی که مدال می‌گیرند از یک رشته حمایت کنند؛ چند سال دیگر بقیه کشورها هم از رشته‌هایی که ما در آن قوی هستیم حمایت نمی‌کنند. وقتی یک رشته قدمت و پیشینه تاریخی دارد چرا باید حذف شود.

 

نشست‌هایی از این دست را برای نشان دادن اتحاد بین کشورهای صاحب کشتی چه اندازه مفید می‌دانید؟

 

– این که کشورهای صاحب کشتی نشان دهند که تمام رقابت‌شان فقط روی تشک است و بیرون تشک برای حفظ چیزی که زبان مشترک همه ماست تلاش می‌کنیم بسیار ارزشمند است. ما همه پشت‌مان را به تشک کشتی می‌زنیم تا نشان دهیم که چه اندازه متحد هستیم. هر اندازه اختلافاتی بین کشورها وجود داشته باشد، این اختلافات درون گروهی است و زمانی که کار به رقابت بین کشتی و یک رشته دیگر کشیده شود همه با هم هستیم. فرقی نمی‌کند به کشتی چه می‌گوییم و با چه زبانی صحبت می‌کنیم. فرقی نمی‌کند با کدام فرهنگ و تمدن در رقابت‌ها حاضر می‌شویم. هر کسی که دوبنده می‌پوشد و روی تشک می‌رود کشتی‌گیر است و جز خانواده ما و مورد حمایت ما. ما با این اقدامات به IOC اثبات می‌کنیم که تصمیمش اشتباه بوده است.

 

به نظر می‌رسد حتی در کشتی آزاد اتحاد بیشتری وجود داشته باشد. همچنان‌که اعتراض نمادین به حذف کشتی فقط در رقابت‌های آزاد انجام شد.

 

– کشتی آزاد قدمت بسیار بیشتری نسبت به فرنگی دارد. کشتی آزاد قدمت، غنا و پیشینه قوی‌تری دارد. کشتی فرنگی شاید در برخی کشورها مورد توجه قرار نگیرد اما کشتی آزاد قطعا بیشتر در دید است و حمایت بیشتری را جلب می‌کند هر چند به هر حال آزاد و فرنگی از هم جدا نیستند و هر دو خطر را حس می‌کنند.

 

برخی معتقدند که کشتی با تصمیمات اشتباه داخلی موجبات حذف خود را فراهم آورد. با این مساله موافق هستید؟

 

– نه موافق نیستم. البته قبول دارم که کشتی برخی مشکلات را داشت، اما این دلیل نمی‌شد که چنین تصمیمی گرفته شود. من از IOC و تصمیم آنها بسیار ناراحت و عصبانی هستم. حتی اگر قرار بود تلنگری به کشتی بزنند این راهش نبود. در سال ۲۰۰۴ و پس از المپیک آتن ایرادهایی به کشتی گرفته شد و ما در هیات رئیسه فیلا اعتراض‌ها را شنیدیم. برخی حرف‌ها منطقی بود و ما به آن عمل کردیم. نتیجه این شد که تغییراتی در قوانین به وجود آوردیم. در سال ۲۰۰۵ ما در بوداپست میزبان رقابت‌های جهانی کشتی بودیم . “ژاک روگ” را دعوت کردیم و او میهمان ما بود. تغییرات را دید و استقبال کرد و به ما اطمینان داد که اگر به همین ترتیب مشکلات کشتی حل شود و جامعه کشتی به فکر باشد خطر حذف کشتی را تهدید نمی‌کند.

 

پس این تصمیم عجیب از کجا آمد؟

 

همین مساله است که مرا ناراحت کرده است. در آن جلسه که این صحبت‌ها بین من و “ژاک روگ” ردوبدل شد، “سامارانش” هم حضور داشت. خیال همه راحت شده بود که کشتی در المپیک می‌ماند. حالا بدون این که تذکری به ما داده باشند این تصمیم را گرفته‌اند. به نظر من این نوعی بدقولی است.

 

دوپینگ، مشکلات داوری و محدود بودن کشورهای مدال آور هم ایرادهای دیگری بود که به کشتی گرفته شد.

 

– ببینید من گفتم قبول دارم که کشتی مشکلاتی دارد و این درست نیست که چشم‌مان را ببندیم و بگوییم نه هیچ مشکلی نیست. اما همه چیز باید نسبی باشد. در المپیک ۲۶ کشور در کشتی مدال گرفتند. ۲۶ کشور عدد کمی است؟ درباره دوپینگ هم رشته‌های دیگری هستند که به مراتب آمار دوپینگ‌شان بالاتر است که اگر تصمیم به این بود باید سال‌ها پیش حذف می‌شدند.

 

با این وضعیت چه اندازه به آینده کشتی خوش‌بین هستید؟

 

– نمی‌دانم از چه کلمه‌ای استفاده کنم. چیزی فراتر از خوش‌بینی. شک ندارم که کشتی به المپیک باز می‌گردد. با قدرت‌تر از گذشته.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت