نایت ملودی » ورزش » فوتبال » شکاف بین علم و بدنه فوتبال

46-79

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معتقد است در برهه کنونی فاصله زیادی بین کار علمی و بدنه اجرایی فوتبال وجود دارد و در این باره تلاش جدی صورت نگرفته تا این فاصله کمتر شود.

 

دکتر حمید آقا علی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره علمی کردن فوتبال و این که چقدر در این زمینه عملکرد موفقی داشتیم، معقتد است. در دنیای کنونی موفقیت در ورزش بدون کار علمی امکانپذیر نیست، اگر کشوری را می‌بینیم که در ورزش عملکرد موفقی دارد، به خاطر این است که زیر بنای کار علمی در آن کشور بنا شده و در حال تداوم است. در کشور ما نیز با راه‌ا‌ندازی آکادمی ملی فوتبال و جذب افراد متخصص تلاش‌هایی در این باره صورت گرفته، اما هنوز بین کار علمی و بدنه اجرایی فوتبال فاصله زیادی وجود دارد.

 

وی افزود: اگر ۱۸ تیم لیگ برتری فوتبال را بررسی کنیم می بینیم درصد کمی از مربیان از کارهای علمی بهره می‌گیرند و هنوز روال سنتی را پیش می‌برند. در حقیقت این بینش و تفکر سبب شده کمتر شاهد انجام کارهای علمی در بدنه اجرایی فوتبال باشیم. اگر چه فدراسیون‌ها و آکادمی ملی فوتبال طی سال‌های اخیر با برگزاری کلاس‌های آموزشی، پژوهشی و استعدادیابی در مسیر علمی شدن گام‌های موثری برداشته اند،‌ اما کافی نیست.

 

آقا علی‌نژاد در پاسخ به این سوال که چرا به رغم افزایش تعداد تحصیلکرده‌های تربیت بدنی در بدنه اجرایی ورزش چرا همواره شاهد افزایش فاصله هستیم؟ گفت: شاید عامل اصلی این شکاف بین بخش اجرایی فوتبال و بخش علمی مقاومتی است که مدیران و مسئولان اجرایی در سطح باشگاه‌ها انجام می‌دهند و تصورشان بر این است با ورود افراد علمی عرصه برای آنها تنگ‌تر می‌شود. در صورتی که اگر به فوتبال اروپا نگاه کنید می‌بینید مسافتی که یک بازیکن فوتبال در اروپا طی می‌کند ۱۲ کیلومتر است، اما این مسافت را فوتبالیست‌ها طی شش تا هفت کیلومتر می‌دود؛ این اختلاف فاحش نشان می‌دهد که هنوز در فوتبال ما کار علمی به معنای واقعی انجام نشده است.

 

این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: اگر طی سال‌های اخیر میزان آسیب‌های ورزشی به ویژه پارگی رباط صلیبی و ACL در بین فوتبالیست‌های ما بالاست، به خاطر این مساله است که کارهای علمی و زیربنایی از جمله بدنسازی، بحث پیشگیری از آسیب‌ها ، درمان و توانبخشی بازیکنان پس از آسیب به درستی انجام نمی‌شود و این امر نشات گرفته از شکافی است که بین بخش اجرایی فوتبال و بخش علمی ایجاد شده و تفکر ضعیفی که مسئولان و مدیران ورزشی نسبت به استفاده از مباحث علمی دارند.

 

 

انتهای پیام

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت