نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » آشپزی » طرز تهیه خاگینه خرما ویژه شب یلدا

288928_710

خاگینه خرما یکی از غذاهای سنتی شهر زنجان برای شب یلداست. این غذای شیرین و خوشمزه جزو غذاهاییه که زنجانیها سالی یکبار و فقط برای این شب درست می کنن. غذای پر انرژی و مقویه که اگه زنجانی ها دلیل قانع کننده ای برای پخت اون فقط برای یکبار در سال نداشته باشن، می شه همیشه یا اقلا تو ماه های سرد سال درست ش کرد.

طرز تهیه این غذا راحته و فقط کمی حوصله می خواد چون مرحله به مرحله مواد رو سرخ می کنن و روی هم می چینن.

اولین قدم سرخ کردن مقدار زیادی پیاز خلال شده است. هر چقدر مقدار پیازتون زیاد باشه، بهتره. پس اگه امشب مهمون دارید حدود یک کیلو پیاز رو باید به ظرافت خرد و تا مرحله طلایی شدن سرخ کنید. بعد از اینکه پیازها طلایی شد، کمی زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین و نمک بهش بزنید و کنار بذارید.

تو همون تابه نیم کیلو خرما زاهدی خشک رو که هسته گرفتید سرخ کنید. خرما نیاز زیادی به پختن نداره و یه تفت چند دقیقه ای براش کافیه. اینم تو یه ظرف دیگه کنار بذارید.

حالا نوبت نیم کیلو کشمش پلویی، و مقداری خلال پسته و بادومه که باید به سرعت تفت بدید و کنار بذاریدش.حالا به ترتیب پیاز، خرما، مخلوط کشمش و آجیل رو توی ظرف شیشه ای بچینید و روی ظرف دو تا تخم مرغ بشکنید، و کمی ادویه و نمک و زعفرون روی تخم مرغ بپاشید و در ظرف رو بذارید. ده دقیقه بعد خاگینه خرما آماده است.

تاریخ: 15 دسامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت