نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » مراقبت های بارداری » مراقبت های بهداشتی از پوست و مو در دوران بارداری

در دوران بارداری بدن یک خانم باردار دچار تحولات زیادی می شود در این میان پوست و مو هم بی نصیب نمی مانند. بنابراین درمقایسه با شرایط عادی به مراقبت بیشتری نیاز دارند.اگر باردارید پوست بدن شما نسبت به دیگران حرارت بیشتری دارد و پر خون تر است. ممکن است روی بعضی از قسمت های پوستتان هم رگه قرمز رنگی ایجاد شود.

 

دوران بارداری

دوران بارداری

ولی نگران نباشید چون تمام این علائم به خاطر تغییرات هورمونی در زمان بارداری و باز شدن عروق سطحی پوست است و نیاز به درمان ندارد. اما گاهی همین تغییرات عروقی ضایعات برجسته و خونریزی دهنده ای روی پوست ایجاد میکندکه ممکن است خونریزی هم داشته باشد. این ضایعات را باید به پزشک متخصص نشان دهید، اگر نیاز به درمان باشد پزشکتان اقدام می کند.

با این حال فراموش نکنید چون این رگه های قرمز رنگ درقسمت هائی از پوست که در معرض نور آفتابند هم دیده می شود توصیه می کنیم در این دوران کرم های ضد آفتاب مناسب بارداری تهیه کنید. این کرم ها باید عطر و مواد افزودنی کمتری داشته باشند، بنابراین بهتر است از کرم ضد آفتاب مخصوص بچه ها استفاده کنید. حتی اگر هوا آفتابی نباشد باید ضد آفتاب بزنید، در صورتیکه به مدت طولانی بیرون از خانه هستید هر ۲تا ۳ ساعت یک بار آن را تجدید کنید. توصیه می کنیم حتی اگر بیرون نمی روید مالیدن ضد آفتاب راجزء برنامه هر روز صبحتان قرار دهید.

بهتر است خارج از منزل ،علاوه بر ضد آفتاب ازکلاه لبه دار هم استفاده کنید. همچنین سعی کنید بین ساعت ۱۰ صبح و ۲ بعد از ظهر کمتر از خانه بیرون بروید. در این دوران ممکن است پوست صورت پر رنگ تر شود که به آن ماسک حاملگی گفته می شود. این تغییر رنگ بیشتر در قسمت هائی مثل بینی ، گونه ها و پیشانی ظاهر می شود و معمولا چند ماه بعد از زایمان از بین می رود ولی گاهی تا سالها باقی می ماند.

برای اینکه این علائم پر رنگ تر نشوند می توانید کرم ضد آفتاب استفاده کنید اما کرم های ضد لک را در دوران بارداری توصیه نمی کنیم اما می توانید بعد از زایمان در صورتیکه لک ها ازبین نرفت زیر نظرپزشک متخصص از کرم ضد لک یا لایه بردار استفاده کنید. در دوران بارداری مناطقی مثل خال ها، دور نوک سینه ، اطراف ناف و ناحیه تناسلی پر رنگ تر می شوند، این علائم هم طبیعی است . با این حال حتما با پزشکتان مطرح کنید .

احتمال دارد به علت کشش پوست شکم نوارهای قرمزرنگی روی شکم و سینه های شما ایجاد شود. این ضایعات هم ممکن است تا بعد از زایمان روی پوست دیده شودو یا به رنگ پوست در بیایند و برای همیشه باقی بماند. برای پیشگیری یا کاهش شدت این ضایعات میتوانید از کرم های معتبری که پزشکتان به شما توصیه می کند استفاده کنید. روش هائی مثل لیزر هم کمک کننده است .

البته تشخیص به کار گیری این روشها به عهده پزشک شماست. در این دوران ممکن است زیاد عرق کنید، ولی نگران نباشید چون با زایمان ، این مشکل شما برطرف می شود. بعضی از بیماری های پوستی در این دوران کمی بهتر می شوند. مثل جوش و آکنه. از طرفی مو ها در این دوران کمتر می ریزند، البته چند ماه بعد از زایمان جبران می شود وموها به شدت شروع به ریزش می کنند که می تواند به دلایل متعددی از جمله استرس و خونریزی باشد. بنابراین لطفا در دوران بارداری مو هایتان را با مواد آرایشی و شیمیائی مثل مواد فر و رنگ مو و سشوار کشیدن ، تحریک نکنید. از علائم دیگر پوستی دانه های ریزی است که حالتی شبیه به کهیر دارد و با خارش شدیدی همراه است.

این علامت معمولا در ماههای آخر بارداری خودش را نشان می دهد و به دلیل بزرگی شکم ایجاد می شود و در دوقلو زائی یا درشتی جنین مشخص تر است. خارش این ضایعات گاهی آنقدرزیاد است که ایجاد کندگی هائی روی پوست می کند و ممکن است شما یا اطرافیانتان را نگران کند ولی نگران نباشید چون اغلب این علائم بعد از زایمان از بین می رود. با این حال برای کاهش علائم می توانید از پزشکتان بخواهید تا دارو یا کرم موضعی مناسبی برایتان تجویز کند.

ولی با توجه به ضرری که ممکن است مصرف دارو برای جنینتان داشته باشدتوصیه می کنیم تا آنجا که می توانید تحمل کنید و به سراغ دارو نروید. گاهی این ضایعات در حاملگی های بعدی هم دیده می شود ولی شدت آن کمتر است. در دوران بارداری خارش علامت شایعی است. در بیشتر خانم های باردار، ناحیه شکم ، سینه ها و کف دست و پاها دچار خارش می شوند. این هم به خاطر تغییرات هورمون هاست و بعد از زایمان از بین می رود. در صورتیکه هر کدام از این علائم پس از زایمان برطرف نشد در اولین فرصت با پزشک خود مشورت کنید. اگر دچار خارش شده اید باید از عواملی که ممکن است آن را تشدید کند، دوری کنید. برای اینکه بدانید چطور می توانید خارشتان را تسکین دهید.

۱٫ اگر می خواهید کاری کنید که خارش پوستتان در دوران بارداری بهتر شود از دوش گرفتن با آب داغ اجتناب کنید. چون آب داغ و حرارت پوستتان را خشک ترو خارش را بیشتر می کند، انواعی از کرم های مرطوب کننده که عطری نیستند را انتخاب کنید چون ترکیبات معطر می توانند در پوست شما ایجاد حساسیت کنند، غذاهای تحریک کننده و حساسیت زا نخورید، از غذاهائی که طبع گرمی دارند کمتر استفاده کنید ،با کرم های مناسبی که پزشک به شماپیشنهاد می کند پوستتان را چرب کنید، برای شستشو صابونهای ملایم را انتخاب کنیدو بعد از شستشو به آرامی پوستتان را خشک کنید، حرارت و گرما خارش را شدت می دهد، بنابراین سعی کنید در هوای گرم کمتر از خانه خارج شوید،لباسهای نخی وگشادبا الیاف طبیعی بپوشید و از زیور آلاتی که به آنها حساسیت دارید استفاده نکنید.

تاریخ: 12 دسامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت