نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » پیشگیری و بیماری ها » دانستنی هایی در مورد فشار خون

برای به گردش درآمدن خون در رگ های بدن نیاز به فشاری می باشد که همه بدن از جریان و گردش خون بهره مند شوند.این فشار توسط تلمبه قلب و فشار سرخرگ ها و انقباضات ماهیچه ای تامین می شود.اگر این فشار از میزان معمول کمتر یا بیشتر شود فرد مبتلا به بیماری فشار خون می شود.

فشار خون

فشار خون

فشار خون چیست؟
خون جهت عمل گردش در رگهای بدن احتیاج به فشاری دارد که تلمبه قلب این فشار را تامین می کند و دیواره رگ‌ها در هماهنگی و نظم آن نقش دارند . سرخرگ‌ها خون بدن را از قلب به سایر بخش‌های بدن می‌رسانند. جهت به گردش درآمدن خون به سایر بخش ها به فشار متعادل احتیاج دارد. فشاری که به واسطه جریان خون در سرخرگهای بدن به گردش و حرکت در می آید، یعنی فشاری که در هر انقباض عضله قلب در اثر برخورد خون به دیواره سرخرگ وارد می‌شود، فشار خون نام دارد. زمانی که توانایی و استحکام سرخرگ‌های بزرگ، کم می شود و یا از بین می رود و عروق کوچک در اثر این اتفاق باریکتر شوند، فشار خون بالا می رود. قلب هر موجود زنده مانند یک پمپ با انقباض و استراحت خود، خون را داخل عروق به گردش در می‌آورد. در زمان‌های مختلف سلسله مراتب حرکت این پمپاژ، فشار خون در سرخرگ‌ها تغییر می‌کند. فشار خون در موقع انقباض قلب بیشتر و در زمان انبساط آن کمتر است . در این راستا آ‌نرا در هر دو حالت اندازه گیری می کنند و به ترتیب آنها را فشار خون بالایی یا بیشین و فشار خون پایینی یا کمینه می نامند.
بیماری فشار خون بالا یکی از مهمترین عوامل خطر قلبی عروقی است و هر چه میزان فشار خون بالاتر باشد، خطر سکته های مغزی و بیماری های قلب بیشتر می شود. فشار خون بالا سطحی از فشار خون است که موجب ایجاد مشکل در افراد می شود و برای کنترل آن اقدامات درمانی صورت می‌گیرد.
برای اندازه گیری فشار خون بالا در منزل یا مطب با بکارگیری روش‌های استاندارد می توان به نتیجه مطلوب رسید. بعضی بیمارانی که فشار خون بالا دارند احتیاج به دارو درمانی ندارند و با رژیم غذایی می توان این معضل را کاهش داد. البته در برخی افراد حتما رژیم دارویی توصیه می شود. افراد مسن تر بیشتر در معرض فشار خون بالا هستند تا جوانان.
فشار خون در زمان خواب و استراحت کمتر و در زمان هیجان و فعالیت بیشتر است.
فشار خون بالا در مدت زمان طولانی عوارض متعددی در قلب، کلیه ها و مغز دارد. غیر از آن مواردی که فشارخون بالا مربوط به یک عامل با بیماری های زمینه‌ای خاص است که با درمان آن فشار خون به حد طبیعی بر می گردد، در بیشتر موارد در افرادی که فشار خون بالا دارند، علت معینی برای فشار خون بالا حاصل نمی شود.
معمولا برای اکثر بیماری های فشار خون بالا علت خاصی یافت نمی شود و درمان این بیماری باید در طی طول عمر فرد صورت گیرد. تقریباً بیش از ۱۷ درصد زنان و ۲۶ درصد مردان در سن میانی و بیش از ۶۰ درصد افراد بالای ۶۵ ساله فشار خون بالا دارند.

بالاترین میزان فشار خون را اصطلاحاً “فشار سیستولیک” نام می نهند که فشاری است که زمان انقباض ماهیچه قلب باعث رسیدن خون از سمت قلب به سایر نقاط می شود. کمترین میزان فشار خون را اصطلاحاً “فشار دیاستولیک” نام می‌نهند که فشار بین ضربانهای قلب به حساب می آید و به زمانی اطلاق می شود که قلب در حالت استراحت می‌باشد. واحد اندازه گیری فشارخون میلیمتر جیوه (mmhg) می باشد. اندازه فشار خون بر پایه ۲ عدد به نمایش در می آید. اولین عدد مربوط به فشار بالا (سیستولیک یا ماکزیمم) می باشد و عدد دوم مربوط به فشار پایین (دیاستولیک یا مینیمم) است. عموما یک فشار خون متعادل مقداری زیرmmhg 85/130 می باشد. (۱۳۰ فشار سیستولیک و ۸۵ فشار دیاستولیک). در افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند فشاری باید کمتر از mmhg 80/125 دیده شود. زمانی که مقدار فشارخون با سرعت زیاد بالا رود و حدوداً ١٣/٢٠٠ باشد، به آن فشار خون بدخیم می گویند که موجب آسیب رسیدن به فرد می شود و حتی گاهاً موجب مرگ و میر می شود. زمانی فشار خون طبیعی است که فشار افراد ماکزیمم ۱۲۰ میلی‌متر جیوه یا پایین‌تر و فشار مینیمم ۸۰ میلی‌متر جیوه یا پایین‌تر باشد. زمانی که فشار ماکزیمم فرد بین ۱۲۰ تا ۱۳۹ میلی‌متر جیوه و فشار مینیمم بین ۸۰ تا ۸۹ باشد؛ می توان گفت فرد به “پیش-فشار خون بالا” یا “پیش-پرفشاری خون” مبتلا شده است.
فشار خون بالا زمانی رخ می دهد که فشاری که از جریان خون به دیواره رگ های خونی وارد می شود افزایش پیدا کند. فشار خون بالا در بعضی اوقات «کشنده بی سر و صدا» نامیده‌ می‌شود چرا که تا مراحل‌ انتهایی‌ اکثراً بدون علامت است. این نکته حائز اهمیت است که فشار خون‌ عموما در اثر فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما افرادی که فشار خون بالا دارند در زمان استراحت نیز فشار خونش بالاتر از حد نرمال است.
تقریباً از هر چهار نفر، یک نفر به بیماری فشار خون بالا مبتلا است و از عوارض فشار خون بالا درد می کشد. عموماً علامت این بیماری بعد از گذشت مدتهای طولانی ظاهر می شود. سالانه، ۹۰۰ هزار نفر در تمام دنیا، به علت مبتلا شدن به این بیماری، فوت می کنند. فشار خون با مقدار خونی که توسط قلب پمپ می‌شود و مقدار مقاومت ایجاد شده در برابر جریان خون توسط شریان‌ها مرتبط است. هرمقدار خون بیشتری توسط قلب پمپ شود و هرچه شریان‌ها باریکتر و تنگتر باشند فشارخون بالاتر خواهد بود. عموماً فشار خون بالا پس از مدت زمان طولانی زندگی ظاهر می شود نهایتاً اکثر افراد به آن مبتلا خواهند شد. فشار خون بالا را می توان به آسانی تشخیص داد و پس از اینکه افراد متوجه شدند که به فشار خون بالا مبتلا هستند باید به پزشک مراجعه کرده و تحت مراقبت قرار گیرند. زمانی که قلب می تپد باعث تلمبه شدن خون در درون رگ ها و شریان ها می شود. در این زمان فشار خون شما در بالاترین حد خود است و فشار سیستولی یا ماکزیمم خوانده می‌شود. و هنگامی که قلب -در فاصله بین دو ضربان- در حال استراحت قرار می‌گیرد، فشار خون شما پایین می‌آید که به آن فشار دیاستولی یا مینیممی‌ گویند. آن دسته از افرادی که در این گروه جا می گیرند، بیشتر از افراد دیگر به بیماری فشار خون بالا مبتلا می شوند مگر در مواردی که پیشگیری های لازم در مورد این دسته از افراد صورت پذیرد. این دسته از افراد مجبورند در تمام طول عمر خود با رعایت رژیم غذایی و یا مصرف دارو فشار خون خود را طبیعی نگه دارند.
نکته حائز اهمیتی که حتما به آن توجه داشته باشید این است که اگر مبتلا به پرفشاری خون هستید، با رعایت نکات ایمنی و اقدامات درمانی فشار خون شما به حد طبیعی بازگشته است، شما به درمان کامل و سلامت کافی نرسیده اید و بیماری شما تنها تحت کنترل است. در نتیجه نباید تحت هیچ عنوان درمان خود را قطع کنید.
فشار خون بالا به دو مرحله یک و دو تقسیم می‌شود:
طبقه‌‌بندی فشار خون در بزرگسالان (بر حسب میلی متر جیوه)
رده فشارخون فشار خون ماکزیمم (سیستولی) فشار خون مینیمم (دیاستولی)
طبیعی کمتر از ۱۲۰ کمتر از ۸۰
پیش-پرفشاری خون ۱۲۰ تا ۱۳۹ ۸۰ تا ۸۹
پرفشاری خون
مرحله یک ۱۴۰ تا ۱۵۹ ۹۰ تا ۹۹
مرحله دو ۱۶۰ یا بالاتر ۱۰۰ یا بالاتر

نکاتی در مورد این طبقه بندی:
– این نوع از طبقه‌بندی تنها درخصوص افراد ۱۸ ساله یا بزرگتر است که هیچگونه دارویی جهت فشار خون بالا مصرف نمی‌کنند و همچنین به بیماری وخیم کوتاه‌مدتی مبتلا نمی باشند و حتی بیماری‌هایی مانند دیابت یا بیماری کلیوی ندارند.
– زمانی که فشار خون سیستولی و دیاستولی افراد در دو رده مختلف قرار می‌گیرد، برای طبقه‌بندی باید از رده بالاتر استفاده کنند، مثلاً اگر فشار خون ۱۶۰ روی ۸۰ است، در مرحله دوی فشار خون بالا قرار می‌گیرد.
– در مورد افرادی که به بیماری دیابت یا بیماری کلیوی مبتلا هستند، اگر فشارخون ۱۳۰ روی۸۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر باشد، استثنائا در طبقه فشار خون بالا قرار می‌گیرند.
فشار خون چگونه اندازه گیری می شود؟
فشار خون بوسیله تست با یک دستگاه ساده و بدون درد و با استفاده از یک کاف فشار خون که به آن فشار سنج گویند اندازه گیری میشود. این دستگاه یک فشار سنج کوچک می باشد( از جنس جیوه که از بقیه دقیقتر بوده و یا عقربه ای و در آخر دیژیتالی که از بقیه کم دقت تر است ) که متصل به یک کاف یا همان پارچه باد شونده میشود.
تورم کاف با باد کردن کاف است که در اطراف بازو پیچیده می شود.
هنگام گرفتن فشار خون ، پزشک شما بوسیله گوشی پزشکی به حرکت و تلاطم خون از طریق عروق گوش میدهد.
کاف بوسیله تلمبه که به کاف متصل است، تا فشار بالاتر از فشار سیستولیک فرد باد می شود. سپس با کمک ضامن تلمبه به تدریج باد کاف خالی میشود، با اولین صدای شنیده شده از طریق گوشی پزشکی درجه ثبت شده روی دستگاه در آن لحظه فشار خون سیستولیک نشان داده میشود و با ادامهء خالی کردن باد کاف هرگاه صدا قطع شد درجه ثبت شده روی دستگاه در آن لحظه فشار خون دیاستولیک است. فشار خون سیستولیک همیشه اول گفته شده ، و سپس عدد فشار خون دیاستولیک گفته می شود. به عنوان مثال ، ممکن است فشار خون خود را به عنوان “۱۲۰ روی ۸۰″ خوانده شود( و یا نوشته شده است ۱۲۰ / ۸۰).
فشار خون را با معیار” میلی متر جیوه” اندازه گیری می گیرند. با این حال ، معمولا “میلی متر جیوه”را در آخر عدد گفته شده ذکر نمیکنند.

علایم‌ شایع‌ فشار خون بالا
اکثر افرادی که مبتلا به فشارخون بالا هستند، هیچگونه احساس بیماری ندارند و حالت نرمال دارند. ۱۵ درصد از افراد در سنین بالا مبتلا به فشارخون بالا هستند و خودشان بی خبرند. تنها راه تشخیص فشار خون بالا ، اندازه گیری میزان آن است.
– احساس سردرد و سرگیجه شدید و گیجی
– احساس تنگی نفس
– خونریزی از بینی
– سرفه خونی
– خواب آلودگی، کرختی و مور مور شدن در ناحیه دست و پا
– حملات گرگرفتگی
– نبض تند
– عدم تحمل به گرما
– سطح پایین پتاسیم درخون
– صدای همهمه بلند در شکم
– سابقه خانوادگی بیماری کلیوی
– صدمه به چشمها، کلیه ها؛ یا قلب
– سطوح خیلی بالای فشار خون بالاتر از ۱۲۰/۱۸۰ mmHg
– آغاز بیماری فشار خون بالا قبل از ۲۰ سالگی یا بعد از سن ۵۰ سالگی

انواع فشار خون بالا:
۱- فشار خون بالای اولیه یا اصلی (اساسی): حدود ۹۰ درصد از فشار خون های بالا علت نامشخص دارند و به صورت تدریجی پس از چندین سال بوجود می آید، که به این حالت فشار خون بالای اولیه یا اصلی گویند.
۲- فشار خون بالای ثانویه: عده معدودی (حدود ۱۰ درصد) از افراد به این نوع فشار خون مبتلا هستند که ناگهانی شکل می گیرد و در مقایسه با نوع اولیه، باعث ایجاد فشار خون شدیدتری می شود. شرایط گوناگون و مصرف داروهای مختلف می توانند منتهی به فشار خون بالا شوند که عبارت هستند از:
– اشکال در سیستم عصبی خودکار و یا سیستم هورمونی کلیه (رنین آنژیوتانسین).
– مقاومت به انسولین
– پارانشیم کلیه (مانند گلومرولونفریت مزمن، پیلونفریت، بیماری‌های بافت همبندی، بیماری کلیه پلی کیستیکو اوروپاتی‌های انسدادی)
– بیماریهای عروق کلیوی
– فئوکروموسیتوما
– نشانگان کوشینگ
– آلدسترونیسم اولیه
– هیپرپلازی مادرزادی آدرنال
– هیپرتیروییدی
– کوارتاسیون آئورت
– داروهایی همانند داروهای جلوگیری از بارداری، داروهای ضد احتقان، داروهای مُسکنی که به صورت آزاد فروخته می شوند و بعضی دیگر از داروها
– داروهایی که به صورت غیرقانونی وجود دارند مانند کوکایین و آمفتامین.

طبقه بندی فشارخون بالا در افراد بالغ
فشار خون در بالغین بیشتر از ۱۸ سال به صورت زیر تقسیم بندی می شود
۱. طبیعی :
• فشار خون سیستولی کمتراز ۱۲۰ میلیمتر جیوه و دیاستولی کمتر از ۸۰ میلیمتر جیوه
۲. مرحله قبل از پرفشاری خون
• فشار خون سیستولی بین ۱۲۰ تا ۱۳۹ میلیمتر جیوه و دیاستولی بین ۸۰ تا ۸۹ میلیمتر جیوه
۳. زیادی فشار خون مرحله اول
• فشار خون سیستولی بین ۱۴۰ تا ۱۵۹ میلیمتر جیوه و دیاستولی بین ۹۰ تا ۹۹ میلیمتر جیوه

۴. مرحله دوم
• فشار خون سیستولی بیشتر یا مساوی ۱۶۰ میلیمتر جیوه و دیاستولی بینشتر یا مساوی ۱۰۰ میلیمتر جیوه

علل ایجاد فشار خون بالا
علل ایجاد بیماری فشار خون بالا هنوز کاملا شناخته شده نیست ولی در اکثر موارد، بیشتر شدن مقاومت محیطی عروق، باعث ایجاد فشار خون بالا می باشد که خود علل متفاوتی دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– رژیم‌های نادرست غذایی که برخی افراد از آنها به صورت معمول استفاده می کنند.
– استفاده بیش از حد از غذاهای چرب و پرنمک و چربی خون بالا
– عدم ‌تحرک و زندگی امروزه که بیشتر ماشینی شده است: کسانی که تحرک و فعالیت ندارند ضربان قلب بیشتری دارند. هر اندازه ضربان قلب بیشتر باشد، به این معنی که در هر عمل انقباض قلب افراد سخت تر کار می کند و فشار قوی تر بر شریان ها وارد می شود.
– سن: سیر پیشرونده افزایش فشار خون با افزایش سن ارتباط دارد.
– ژنتیک: عوامل ژنتیکی که به صورت ارثی انتقال پیدا می‌کنند با افزایش فشار خون مرتبط هستند.
– نژاد: فشار خون بالا در افراد سیاه پوست معمول تر است و در این افراد در سنین پایین تری از سفید پوستان و نژاد هند و اروپایی گسترش می یابد. عوارض جدی فشار خون بالا همانند سکته و حمله قلبی در سیاه پوستان رایج تر است.
– عوامل محیطی: مانند چاقی، الکل، نمک زیاد و استرس نیز موثر هستند.
– جنس مذکر (مردان بیشتر از زنان به فشار خون بالا مبتلا می شوند، در زنان نیز پس از یائسگی این بیماری نمایان می شود)
– مصرف سیگار: مصرف دخانیات فوراً به صورت موقتی فشار خون را بالا می‌برد، همچنین مواد شیمیایی که در دخانیات وجود دارد، به سطوح دیواره شریانی آسیب می‌رسانند و منجر به باریک‌شدن شریان‌ها و افزایش فشارخون می‌شوند.
– افزایش وزن و چاقی: هر اندازه افراد وزن بیشتری داشته باشند برای رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به بافت های بدن به خون بیشتری احتیاج دارند. زمانی مه حجم خون گردشی در رگ‌های افراد افزایش می‌یابد فشار وارد شده بر دیواره های عروقی نیز بیشتر می شود.
– وجود نمک (سدیم) فراوان در غذاها: استفاده بیش از حد از سدیم باعث نگه‌داری مایعات در بدن می‌شود که باعث افزایش فشارخون می‌گردد.
– وجود پتاسیم کم در غذاها: پتاسیم برای حفظ تعادل سدیم در سلول‌های بدن مفید است. اگر بدن انسان پتاسیم کافی دریافت نکند، سدیم بالایی در خون انباشته می‌شود که باعث غوارض و بیماری فشار خون می شود.
– مصرف بسیار پایین ویتامینD: مصرف کم ویتامین D در رژیم غذایی منجر به فشارخون بالا می شود. ویتامین D در تولید آنزیمی که در قسمت کلیه باعث تاثیر در فشارخون می‌شود نقش دارد.
– مصرف الکل: نوشیدن الکل به صورت پی در پی به قلب آسیب جدی می‌رساند. مصرف غیر مداوم الکل نیز به صورت موقتی فشار خون را افزایش می دهد. زیرا باعث ایجاد ترشح هورمن هایی می شود که باعث افزایش جریان خون و ضربان قلب می شود.
– استرس: سطح بالای استرس می‌تواند به صورت ناگهانی و موقتی فشار خون را افزایش دهد. اگر در نظر دارید با اعمالی چون پُرخوری، مصرف الکل و یا استعمال دخانیات میزان استرس خود را کاهش دهید، تنها مشکلات خود را با فشار خون بالا افزایش خواهید داد.
– بیماری‌ها و شرایط خاص: بعضی شرایط مزمن نیز موجب افزایش خطر فشار خون بالا می‌شود مانند کلسترول بالا، دیابت، بیماری کلیه و تنگی نفس هنگام خواب.
– بعضی اوقات بارداری نیز منجر به فشار خون بالا می شود.
– فشار خون بالا بیشتر در بین بزرگسالان رایج است اما کودکان نیز در معرض این بیماری قرار دارند. در بعضی کودکان فشار خون بالا نیز به دلیل مشکلاتی مانند بیماری قلبی و یا بیماری های کلیوی به وجود می آید. در تعداد رو به افزایشی از کودکان، شیوه زندگی غلط مانند رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت بدنی منجر به فشار خون بالا می شود.

عوارض‌ فشار خون بالا
از جمله عوارض بیماری فشار خون بالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– بروز سکته مغزی
– احتمال حمله قلبی
– نارسایی احتقانی قلب و ورم‌ ریه
– نارسایی‌ کلیه
– آسیب چشمی و مشکل بینایی
این نکته قابل اهمیت است که هرچه فشار خون بالاتر باشد، میزان امید به زندگی پایین‌تر خواهد بود. در مورد آن دسته از افرادی که از بیماری فشار خون بالا رنج می برند، میزان ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی بسیار بالا خواهد رفت. در صورتی که این بیماری به مدت طولانی بدون درمان باقی بماند، احتمال دارد نارسایی کلیوی ایجاد شود و یا حتی به بینایی آسیب وارد شود. در ضمن امکان دارد که قلب بطور غیر طبیعی بزرگ شده و کارایی آن کم شود که چنین وضعیتی می تواند منجر به نارسایی قلبی و اختلال در پمپاژ خون توسط قلب شود.
در دنیا از هر ده مرد، چهار نفر و از هر ده زن، سه زن مبتلا به فشار خون بالا هستند و در حدود یک سوم از افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، تحت درمان نمی‌باشند و سلامت آنان در معرض خطر است. فشار خون بالا از ابتدایی‌ترین فاکتورهای خطرناک برای بروز بیماریهای قلبی و سکته است. طبق آمارهای جهانی، از هر ۵ مورد نارسایی قلبی در زنان، ۳ مورد به‌دلیل کنترل نکردن پرفشاری خون ایجاد می‌شود.

تشخیص
جهت تشخیص بیماری فشار خون بالا می توان از راه های مختلف بهره مند شد که از آن دسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:
اندازه گیری میزان فشار خون : فشار خون در چندین نوبت و در شرایط استاندارد اندازه گیری می‌شود.
عکس از قفسه سینه : احتمال دارد علائم نارسایی قلبی و بزرگ شدن قلب نمایان شود.
نوار قلب : احتمال دارد بزرگی بطن چپ و یا کم خونی موضعی را نشان دهد.
آزمایش خون : اوره و الکترولیتها برای بررسی عملکرد کلیه و همچنین چربی و قند خون.
آزمایش ادرار : برای یافتن بیماری کلیوی.
در بررسی‌های اولیه که بر روی بیمار انجام می‌شود ۳ هدف اصلی دنبال می‌شود.
• اثبات و تعیین مرحله پرفشاری خون
• رد علت‌های ثانویه در ایجاد پرفشاری خون
• بررسی میزان خطر بیماری‌های قلبی- عروقی و جستجو جهت یافتن ریسک فاکتورها و صدمه به اعضای حیاتی بدن

تست‌های آزمایشگاهی جهت تشخیص
۱. تست‌های معمول و روتین: این دسته از آزمایشات در تمام بیماران انجام می‌شود و عبارتند از:
• سطح قند ناشتای سرم
• کلسترول توتال
• کلسترول LDL
• کلسترول HDL
• سطح تری گلسیریدناشتا
• پتاسیم سرم
• اوریک اسیدسرم
• کراتینین سرم
• کلیرانس کراتینین
• هموگلوبین و هماتوکریت
• آزمایش ادرار برای تعیین میکروآلبومینوری از طریق نوار ادراری

۲. تست‌های انتخابی: که معمولا این دسته از تست‌ها در مواقع لزوم و به صلاحدید پزشک انجام می‌شود و عبارتند از
• اکوکاردیوگرافی
• سونوگرافی شریان کاروتید
• بررسی کمی پروتیین ادراری (Quantitative proteinuria) در صورت مثبت شدن پروتیین در نوار ادراری
• تعیین اندکس فشارخون مچ پا-براکیال (Ankle-brachial BP Index)
• فوندوسکوپی
• تست تحمل گلوکزاگر سطح گلوکز پلاسما بیش از ۱۰۰ میلیگرم در دسی لیتر باشد
• مونیتورینگ ۲۴ ساعته فشار خون در منزل
• اندازه گیری Pulse wave velocity

۳. تست‌های تکمیلی
– بررسی جهت یافتن صدمات مغزی، قلبی و عروقی در فشار خون‌های عارضه دار
• جستجو جهت یافتن علت‌های ثانویه فشار خون وقتی که در شرح حال و معاینه فیزیکی و تست‌های روتین نکته‌های غیر معمول یافت شده باشد. این دسته از تست‌ها عبارتند از
• سطح رنین در سرم یا ادرار
• سطح آلدوسترون در سرم یا ادرار
• سطح کورتیکواسترویید‌هادر سرم یا ادرار
• سطح کاتکول آمین‌هادر سرم یا ادرار
• آرتریوگرافی
• سونوگرافی کلیه و آدرنال
• سی تی اسکن
• ام آر آی

درمان
• بررسی هایی که به منظور تشخیص بکار برده می‌شود شامل‌ آزمایش‌ خون‌، نوار قلب، آنژیوگرافی، عکسبرداری‌ از عروق‌ با کمک‌ تزریق‌ ماده‌ حاجب‌ و تاباندن‌ اشعه ایکس) و نیز سایر عکسبرداری‌ها باشد.
• هدف‌های درمان برای اهداف‌ درمان‌ با توجه‌ به‌ ویژگی‌های‌ هر فرد تعیین‌ خواهند شد و ممکن‌ است‌ شامل‌ کم‌کردن‌ وزن‌، ترک‌ دخانیات‌، برنامه‌ ورزش‌ مناسب‌ و تغییر شیوه‌ زندگی‌ برای‌ کاهش‌ استرس باشند.
• گرفتن‌ فشار خون‌ خودتان‌ را یاد بگیرید و روزانه‌ فشار خون‌ را اندازه‌گیری‌ کنید.
• در صورتی‌ که‌ اقدامات‌ محافظه‌کارانه‌ اثر نداشته‌ باشند، با استفاده‌ از داروهای‌ ضد فشارخون‌ می‌توان‌ فشارخون‌ را پایین‌ آورد.
• از مصرف‌ داروهای‌ سرماخوردگی و سینوزیت خودداری‌ کنید. این‌ داروها حاوی‌ افدرین و پسودوافدرین هستند که‌ باعث‌ افزایش‌ فشارخون‌ می‌شوند.
بیماری فشار خون بالا یک عامل خطر مهم در ایجاد نارسایی قلبی است. همچنین می‌تواند موجب نارسایی کلیه، مشکلات عروق محیطی، تخریب و یا ایجاد مشکل در عروق شبکیه چشم، سکته مغزی و حمله قلبی شود به همین دلیل پیشگیری و درمان آن بسیار مهم است.
زمانی که میزان فشار خون با سرعت زیاد بالا رود و به حدود ١٣/٢٠٠ برسد به آن فشار خون بدخیم گفته می شود که آسیب زیادی ایجاد می کند و موجب مرگ و میر می شود.
از جمله هدف های درمان این بیماری رساندن فشار خون به کمتر از ٩٠/١۴٠ در افراد عادی و کمتر از ٨۵/١٣٠ در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی یا دیابت است. این درمان به امید کاهش عوارض وخیم در طولانی مدت صورت می پذیرد.
جهت کمک رسانی در راستای کاهش این عوارض میتوان نکاتی را اجرایی کرد که از آن جمله به موارد زیر می توان اشاره کرد:
– کم کردن وزن با تنظیم رژیم غذایی
– کم کردن مصرف نمک و دوری از مصرف غذاهایی که شور تهیه می شوند.
– افزایش فعالیت بدنی و ورزش منظم و روزانه (انجام ورزش های هوازی در بیشتر روزهای هفته)
– کاهش استرس
– قطع و یا کاهش میزان مصرف الکل
– انجام ورزش ها
– استفاده به اندازه از پتاسیم (حدود ۹۰ میلی مول در روز)
– ترک دخانیات
– کم کردن میزان مصرف چربی‌های اشباع شده و کلسترول
– استفاده از مقدار کافی میوه و سبزی در رژیم غذایی
– کاهش مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای، قهوه و نوشابه های کولادار
ممکن است برای کنترل فشار خون پزشک داروهای گوناگونی تجویز کند که مکانیسم‌های مختلفی دارند. عموماً یک نوع دارو همراه تغییر شیوه زندگی به صورتی که گفته شد به کار می‌رود. زمانی که آن دارو به اندازه کافی موثر نباشد داروهای دیگری نیز تجویز می‌شوند. انتخاب دارو توسط پزشک به عوامل متعددی مثل شرایط جسمانی فرد بستگی دارد.
از داروهای گروه”مسدودکننده گیرنده بتا”مثل پروپرانولول(ایندرال) به عنوان داروی خط اول برای درمان فشارخون بالا استفاده نمی شود. سیاه‌پوستان و همه افراد بالای ۵۵ سال مبتلا به این بیماری با داروهای گروه مسدود کننده کانال کلسیم مثل نیفدیپین(آدالات) یا داروهای مدرو افراد زیر ۵۵ سال با فشارخون بالا با گروه دارویی مهارکننده‌های ACE مانند کاپتوپریل درمان می شوند.
اگرچه داروهای مسدودکننده گیرنده بتا در کاهش سکته مغزی و بیماری قلبی ناشی از فشارخون بالا موثرند اما تاثیر آنها اندکی کمتر از سایر گروه‌های دارویی است.
درمانی که برای مقابله با افزایش فشار خون صورت می گیرد، به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند:
۱. دیورتیک‌ها مانند تیازیدها، تریامترن اچ و فورزماید
۲. فلج کننده‌های سمپاتیک مانند داروهای بلوک کننده بتا (آتنولول) یا آلفابلوکرها (پرازوسین)
۳. شل کننده‌های عروق مانند بلوک کننده کانال کلسیم (نیفدیپین)
۴. مهار کننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین(ACE) یا بلوک کننده‌های آنژیوتانسین مانند انالاپریل، کاپتوپریل و لوزارتان

مشکلات، درمانی برای فشار خون بالا
از هر ۱۰ نفری که به این بیماری مبتلا هستند ۱ نفر وجود دارد که نمی تواند با استفاده از دارو این وضعیت را تحت کنترل خود درآورد. تا جایی که برخی حتی با مصرف دارو در وضعیت بدتری قرار می‌گیرند. عموماً همه مردم در طول زندگی برای اجتناب از بیماری‌های قلبی و نارسای‌های کلیوی، از دارو استفاده می‌کنند.
خوردن یک تکه شکلات در روز می‌تواند همانند یک ساعت ورزش بر کاهش فشار خون موثر باشد. شکلات ـ مخصوصاً شکلات تلخ‌ـ از موادی به نام فلاونوئید تشکیل شده که باعث بازشدن منظم رگ‌های خونی می شود به این معنی که خون به راحتی جریان پیدا می‌کند و فشار خون کاهش پیدا می‌کند. محققان به نتیجه رسیده اند، همیشه برای کاهش فشار خون نیاز به مصرف دارو نیست و مواد غذایی هستند که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند.
محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف شکلات برای سلامتی مفید است و مثلاً افرادی که هر هفته یک تکه شکلات می‌خورند، ۲۲ درصد کمتر از دیگران به سکته قلبی دچار می‌شوند. با این حال مصرف شکلات در مقابل زیان‌هایی مانند چاقی را نیز در پی دارد.

روش جدید مقابله فوری با فشار خون بالا
پژوهشگران در آزمایش‌های خود به روش جدید با اعمال جراحی بر روی اعصاب کلیه به کاهش فشار خون کمک می کنند. می توان گفت این موفقیت پزشکی، بزرگترین پیشرفت در درمان فشار خون در نیم قرن گذشته به شمار می رود. در این جراحی، یک سیم را از طریق رگ پای فرد بیمار وارد کلیه او می کنند. به این واسطه، یکی از اعصاب درون کلیه سوزانده می‌شود که پیام آن به مغز سبب می‌شود مغز فشار خون بدن را بالا ببرد.
این جراحی تنها ۴۰ دقیقه به طول می انجامد و بلافاصله پس از آن، فشار خون فرد بیمار به شدت کاهش می‌یابد.
با کاهش فشار خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی از قبیل حملات قلبی یا ایست قلبی تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.
حملات قلبی ناشی از فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جوامع امروزی به حساب می‌آید.

پیشگیری:
– تغذیه صحیح: داشتن یک برنامه غذایی منظم و مناسب از بروز انواع بیماری های فشار خون جلوگیری به عمل می‌آورد. از رژیم غذایی که دارای میوه و سبزیجات فراوان، لبنیات کم‌چرب و غذاهای حاوی پتاسیم نظیر دانه‌های سبوس‌دار و خشکبار استفاده کنید. به ‌نظر می‌رسد پتاسیم از پرفشاری خون جلوگیری می‌کند. مصرف ۳۵۰۰ میلی‌گرم پتاسیم در روز توصیه می‌شود.
– کاهش وزن: اگر دچار اضافه وزن هستید، برای جلوگیری و حتی درمان بیماری فشار خون باید رژیم بگیرید. کم کردن وزن حتی ۱ کیلوگرم هم مفید است.
– ورزش منظم: ورزش منظم و روزانه حداقل ۲۰ دقیقه را در برنامه خود قرار دهید.
– از مصرف نمک جلوگیری کنید. استفاده از مقدار کمی نمک هم مضر است چرا که غیر از خود نمک بسیاری از مواد غذایی و مصرفی روزانه ما نمک دارند مانند: نوشابه‌های گازدار ، جوش شیرین و بعضی شربت معده‌ها. برای آگاهی پیدا کردن از مقدار سدیم بکار رفته در مواد غذایی برچسب آنها را قبل از مصرف به ‌دقت مطالعه کنید. اگر می‌خواهید از مواد جایگزین سدیم استفاده کنید، حتماً با پزشک مشورت کنید؛ چرا که بعضی از این مواد برای همه افراد مناسب نیستند.
– عدم استفاده از مشروبات الکلی
– تست فشار خون را در برنامه تست‌های ۶ ماهه خود قرار دهید. در صورتی که سابقه‌ خانوادگی‌ فشار خون‌ بالا وجود داشته‌ باشد، فشار خون‌ باید مرتباً کنترل‌ شود.
– در صورت باردار بودن، برای معاینه قبل از زایمان به مراکز درمانی مراجعه کنید تا مراقب بهداشت بتواند به پرفشاری احتمالی خون پی ببرد و به ‌موقع کنترل کند.
– در صورت استفاده از قرص های ضدبارداری حاوی استروژن و یا اگر تحت هورمون ‌درمانی هستید، فشار خونتان را مرتب کنترل کنید.
– در صورت بروز فشار خون‌ بالا زود تشخیص‌ داده‌ شود، تغییر رژیم‌ غذایی‌، ورزش‌، کنترل‌ استرس، ترک‌ دخانیات‌، ننوشیدن‌ الکل و دارو معمولاً باعث‌ پیشگیری‌ از بروز عوارض‌ می‌شود.

تغذیه
آن دسته از رژیم های غذایی که دارای مقدار زیادی مواد گیاهی و لبنیات هستند می توانند بدون کاهش وزن، باعث کاهش فشار خون بالا شوند. این رژیم غذایی DASH نام دارد. حدود ۷۰ درصد از افرادی که از این نوع رژیم استفاده کرده اند، پس از گذشت ۸ هفته به فشار خون متعادل دست پیدا کرده اند. در حالیکه آن دسته از افرادی که از رژیم میوه و سبزیجات استفاده کرده اند، حدود ۴۵ درصد بهبود پیدا کرده اند و ۲۳ درصد افراد هم با رژیم معمولی به افت فشار خون بالا میسر شده اند. پژوهشگران به نتیجه رسیده اند که املاحی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم موجب کم شدن فشار خون می شود. ممکن است این کاهش فشار به علت جلوگیریاز جریان هورمون های کلسیمی که سبب بسته شدن رگ ها می شوند باشد.
محدود کردن مصرف نمک در اکثر افرادی که به این بیماری دچار هستند نتیجه بخش است. فشار خون بالا را با مصرف مقادیر زیادی سبزیجات، میوه جات، غلات سبوس دار، حبوبات و آجیل و دیگر دانه های خوراکی و لبنیات کم چرب از بین برد و از دیگر مواد غذایی کمتر استفاده کرد.
رژیم DASH
– ۸ واحد غلات
– ۵ واحد سبزیجات
– ۵ واحد میوه
– ۳ واحد شیر، پنیر و ماست کم چرب و یا بدون چربی
– ۱ تا ۲ واحد گوشت قرمز، مرغ یا ماهی
– ۵ واحد در هفته آجیل و دانه های خوراکی و حبوبات
– محدود کردن مصرف شیرینی و چربی ها
نکته: منظور از واحد در این رژیم غذایی مثلا ۵ واحد سبزیجات: ۵ لیوان سبزیجان خام یا ۵/۲ لیوان سبزیجات پخته است. ضمنا باید حداقل از این رژیم به مدت ۱۰ سال استفاده کرد تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید.
عموماً چاقی و اضافه وزن با فشارخون بالا مرتبط است. شیوع فشار خون بالا در افراد جوان و چاق دو برابر و در افراد مسن و چاق ۵۰ درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است. در مردان به ازای هر ۱۰ درصد افزایش وزن، فشارخون ۶/۶ میلیمتر جیوه بالاتر می‌رود.
اکثر افراد مبتلا به پرفشاری علایمی ‌ندارند، اما این مشکل می‌تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش‌های مختلف بدن شود. در مغز این مشکل به مویرگ‌های خونی آسیب می‌رساند، در نتیجه سکته مغزی بروز می‌کند. در چشم‌ها، پرفشاری سبب آسیب به مویرگ‌های خونی و بروز اختلال بینایی و در کلیه‌ها نیز سبب نارسایی کلیه می‌شود. ممکن است علایمی‌‌ از قبیل سردرد، دردهای قفسه سینه و تنگی نفس نیز بروز کند.
مواردی از پُرفشاری که در حد مرزی هستند، اغلب بدون درمان باقی می‌مانند. درمان غیردارویی شامل: ‌کاهش نمک در رژیم غذایی، ترک سیگار، انجام ورزش منظم و استفاده از روش‌های شل‌کردن عضلات است. داروهای ضد فشارخون نیز ممکن است تجویز شوند.

غذاهای مفید:
استفاده از مواد غذایی که دارای مقادیر قابل توجهی پتاسیم، منیزیم و کلسیم هستند، در بهبود فشار خون بسیار موثر است و همچنین استفاده کم‌تر از مواد غذایی حاوی سدیم و چربی‌های اشباع موجب کاهش فشار خون می شود. انواع مواد غذایی حاوی پتاسیم شامل موز، زردآلو، پرتقال، انجیر، گریپ‌فروت، هلو، انگور، آلو، سیب‌زمینی، سیر، کلم بروکلی، کدو سبز، قارچ، گوجه فرنگی، حبوبات و انواع سبزی‌ها می باشند. در مقایسه‌ای که میان گیاه‌خواران با افراد غیرگیاهخوار انجام شده است، مشاهده می‌شود که متوسط فشارخون گیاهخواران کمتر است. یکی از علل این تفاوت را دریافت بیشتر پتاسیم در گیاهخواران دانسته‌اند. مواد غذایی دارای منیزیم نیز شامل جوانه گندم برشته، بادام‌زمینی، سیب‌زمینی، اسفناج، شیر، نان‌ سبوس‌دار و مرغ است. منابع غذایی کلسیم شامل شیر و لبنیات و ماهی است. میوه‌ها و سبزی‌ها دارای مقدار کم ‌سدیم هستند و باید بسیار مصرف شوند. استفاده از مواد غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم در بهبود فشارخون بسیار موثر است و مصرف کم مواد غذایی حاوی سدیم و چربی‌های اشباع موجب کاهش فشار خون می شود. مرکبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، ‌منابع بسیار زیاد از ویتامین C هستند. دریافت کم این ویتامین باعث پرفشاری می شود. مصرف مکمل ویتامین C در افراد دچار فشار خون بالا و همچنین افراد سالم سبب کاهش فشارخون می‌شود. گوشت و مرغ پخته شده بدون نمک برای افراد با فشار خون بالا مفید است. برای عطر دار کردن گوشت می‌توان از سبزی های معطر، ادویه‌ها و میوه‌ها بهره جست. مثلاً برای گوشت گوسفند از مرزنگوش و مریم گلی، برای مرغ از شوید و ترخون و برای جگر از پرتقال می‌توان استفاده کرد. همچنین ماهی تازه، ‌منجمد یا کنسروشده که آب نمک ندارند، مفید هستند. می‌توان ماهی را با برگ‌بو، شوید، فلفل قرمز و سیاه، ادویه‌ها، مرکبات، سس‌های خانگی بدون نمک و سایر سبزی‌ها معطر کرد. ماهی‌های حاوی اسیدهای چرب مفید از قبیل حلوا، قزل‌آلا و قباد چندین بار در هفته توصیه می‌شوند. سبزی‌های ریشه‌ای از قبیل سیب‌زمینی، همچنین برنج، ماکارونی، رشته‌ها و حلیم‌ بدون نمک و همچنین مواد نشاسته‌ای دارای سدیم کم هستند و می‌توان به عنوان پایه‌ای برای وعده غذایی از آنها استفاده کرد. دانه کنجد سبزی‌های برگ سبز، منابع کم سدیم و تامین کننده کلسیم هستند. سیر نیز به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

غذاهای مضر:
بعضی مواد غذایی دارای مقادیر بسیار زیادی از سدیم هستند که افرادی که فشار خون بالا دارند باید از مصرف این مواد پرهیز کنند. از جمله این مواد : سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی می باشد. سبزی‌های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شوند و همچنین سس‌ها، ‌سوپ‌ها، قرص‌های گوشت، کنسرو لوبیا و سایر غذاهای آماده مصرف می‌تواند سبب تشدید فشار خون بالا می شود. مصرف الکل با فشار خون بالا ارتباط داشته و می‌تواند سبب تشدید بیماری شود. ـ مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه ، چای ، نوشابه‌های کولا و شکلات، سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

چند نکته :
 کم شدن وزن و حفظ وزن طبیعی از مهمترین برنامه‌های طراحی شده جهت مقابله با فشار خون بالا هستند.
 هر فرد عادی نیازمند است در طول شبانه روز یک دهم قاشق چایخوری از نمک استفاده کند. استفاده بیش ت از این مقدار تنها در شرایط آب و هوایی گرم و یا در طول شیردهی مفید است. در این موارد یک قاشق چای خوری نمک کافی خواهد بود.
 جهت کم کردن فشارخون پیاده روی سریع ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در روز و ۳ تا ۵ بار در هفته توصیه می‌شود.
 استعمال دخانیات باعث تشدید فشار خون بالا می شود.
 رژیم غذایی کم سدیم و کم نمک را فراموش نکنید و به جای آن مصرف میزان کافی از املاح پتاسیم ، کلسیم و منیزیم را که در گوجه فرنگی ، اسفناج ، موز ، لبنیات و انواع آجیل ها و دانه غلات بی نمک وجود دارد در رژیم خود داشته باشید.
 مصرف ترشیجات مانند لیموترش، آبغوره و سیرترشی و همچنین انواع روغنهای غیر اشباع مانند روغن ماهی ، روغن زیتون و روغن غلات در کاهش فشارخون و کم کردن عوارض ناشی از فشار موثر هستند. مصرف انواع ماهی و همچنین سیر تازه را هم حتما در رژیم غذایی هفتگی خود بگنجانید.
 تا آنجا که میتوانید در وزن ایده آل خود باشید و اضافه وزن خود را کاهش دهید، مصرف میوه جات و سبزیجات قبل و حین وعده های اصلی غذا به شما در این امر کمک میکنند.
 تا میتوانید استرس و پریشانی افکار را از خود دور کنید زیرا میتوانند در بالا رفتن حاد فشارخون و در کنار آن تپش قلب و ترشح بیش از حد هورمون آدرنالین و در نهایت سفتی عروق و بالا رفتن مزمن و دائمی فشارخون نقش برجسته ای را داشته باشند.
 مصرف سیگار و الکل را به حداقل و در نهایت به صفر برسانید، زیرا بیشترین آسیب را به قلب ، کلیه و کبد افراد فشارخونی میرسانند.
 و نکته آخر اینکه حداقل هفته ای ۲ مرتبه و هر بار حداقل به مدت یک ساعت ورزش سبک و فعالیت منظم بدنی داشته باشید. پیاده روی ، شنا ، دوچرخه سواری و سایر ورزشهای هوازی در تعدیل فشارخون شما موثرند.

فشار خون بالا و فعالیت‌های جنسی
فشارخون بالا بر فعالیت جنسی مبتلایان اثر می گذارد. فشار خون بالا معمولا بدون نشانه و علامت است. اما تاثیری که بر روی فعالیت های جنسی می گذارد قابل مشاهده است و بر روی رضایت جنسی فرد تاثیرگذار است. عامل فشار خون بالا بیشتر در فعالیت جنسی مردان تاثیرگذار است و هنوز زنان در مسائل جنسی به واسطه فشار خون بالا دچار مشکل نشده اند. و در میان زنان اگر مشکلی وجود داشته به دلایلی غیر از فشار خون بوده. با مرور زمان، فشار خون بالا به دیواره رگ های خونی آسیب وارد کرده و باعث باریک و سخت شدن شریانها می شود و در نتیجه جریان خون محدودتر شده و خون کمتری در آلت تناسلی مردان جریان پیدا می کند. همین مسئله باعث کاهش قابلیت نعوظ در بسیاری از مردان می شود. این مشکل، شایع ترین مشکل در مردانی است که فشار خون آنها هنوز کنترل نشده است. وقفه ای کوتاه در توانایی نعوظ نیز سبب بروز اضطراب و نگرانی می‌شود و این نگرانی‌های پی‌درپی باعث می شود که فرد از آمیزش جنسی به طور کلی دوری کند. این مسئله سبب اختلال در ارتباط فرد با شریک جنسی اش می شود. فشار خون بالا انزال و میل جنسی را متأثر می‌کند. در بعضی مواقع داروهای درمانی برای فشار خون بالا چنین تاثیراتی را به دنبال دارد. زمانی که فشار خون بالا فعالیت جنسی زنان را نیز متأثر کند می توان گفت خون به منطقه واژن کمتر وارد می شود و در نتیجه خشکی واژن و عدم توانایی به اوج لذت را به دنبال خواهد داشت.
از جمله داروهای درمانی برای فشار خون بالا که معمولا توانایی جنسی را تحت تاثیر قرار می دهد عبارتند از:
۱- داروهای دیورتیک یا مدر: این داروها روند جریان خون را به آلت تناسلی کاهش داده و در نتیجه امکان نعوظ از بین می رود. این داروها ماده معدنی روی را نیز در بدن کم می‌کند. درحالیکه این ماده برای تولید هورمون جنسی تستسترون ضروری می‌باشد.
۲- داروهای بتابلوکر: این داروها عکس‌العمل سیستم عصبی که مسئول نعوظ است را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این داروها همچنین مانع اتساع رگ های خونی آلت تناسلی شده و در نتیجه نعوظ امکان پذیر نخواهد شد.

با در نظر گرفتن همه جوانب بهتر است برای مصرف این داروها و کاهش تاثیرات سوء این داروها ، دقیقا مطابق با تجویز پزشک دارو را مصرف کنید. از جمله داروهای فشار خون که کمتر به فعالیت های جنسی فرد اثر می گذارد عبارتند از:
– بازدارنده آنزیم مبدل آنژیوتانسین
– بلوکرهای کانال کلسیم
– بلوکر های دریافت کننده آنژیوتانسین ۲
– بلوکر های آلفا
همچنین برای کمک بیشتر به پزشک ، لیست کامل داروهایی که مصرف می کنید را ارائه دهید. شاید بعضی از تداخلات دارویی باعث بروز این مشکل شده است.
استفاده از بعضی داروها از جمله ویاگرا، لویترا، تادالافیل برای افزایش قابلیت نعوظ در صورت تجویز پزشک بلامانع است. اما این داروها را نباید با داروهای نیتراتی که برای درد قفسه سینه تجویز می‌شود، همزمان مصرف کنید، چراکه باعث می شود فشار خونتان افت شدید پیدا کند. حتما با پزشک خود مشورت کنید. بالا بودن فشار خون شما سبب نمی شود به طور کلی فعالیت جنسی را قطع کنید. هر چه قدر پزشک راجع به شما بیشتر بداند، بهتر می تواند تجویز کند. سلامت عمومی خود را نیز ارتقا دهید. عدم مصرف دخانیات، رژیم غذایی سالم، تمرینات بدنی منظم و کاهش وزن باعث کاهش فشار خون می شود و به طبع فعالیت جنسی شما ارتقا می یابد

پیگیری افراد فشار خون بالا
به صورت منظم در برنامه تان اندازه گیری میزان فشار خون و معاینه قفسه سینه را داشته باشید. چشمها به دستگاه مخصوصی معاینه می‌شود و وضعیت عروق شبکیه چشم نیز بررسی می‌گردد. فشار خون بالا می تواند موجب آسیب عروق شبکیه گردد.
فعالیت الکتریکی و ریتم قلب توسط الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب بررسی می‌شود. آزمایش خون جهت اندازه‌گیری میزان کلسترول و قند خون نیز حائز اهمیت است. میزان بالای کلسترول و قند خون ، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را افزایش می‌دهد. آزمایش ادرار نیز برای بررسی وضعیت کلیه‌ها اهمیت دارد. همچنین فشار خون بالا در فعالیت کلیه‌ها اختلال ایجاد می کند. رادیوگرافی قفسه سینه می‌تواند در بررسی وضعیت بیماری موثر باشد.

در زمان های قدیم بعضی بیماری ها توسط موز درمان می شد مثلاً در طب پزشکی چینی، موز به عنوان نرم کننده دستگاه گوارش و ریه‌ها استفاده می شد. مصرف می شد. همچنین برای درمان یبوست ، زخم ها و سرفه های خشک بکار برده می شد و در آن موقع موز را به صورت سوپ های غلیظ مورد استفاده قرار می دادند.
استفاده روزانه از یک عدد موز باعث برطرف کردن یبوست می شود و مانع از اختلال حواس در دوران پیری نیز می شود. موز کال و نرسیده باعث انقباض و جمع شدن می شود که در درمان اسهال مفید است. همچنین این میوه به عنوان منبع انرژی بدون کلسترول باعث پایین نگه داشتن فشار خون می‌شود. همچنین از بیماری های قلبی جلوگیری می کند و در تنظیم قند خون مؤثر است.
موز کال و نرسیده برای افراد دیابتی که بایستی میزان قند خون خود را ثابت نگه دارند بسیار مفید است؛ زیرا موز کال ۲ گرم قند و ۲۳ گرم نشاسته دارد، برخلاف موز رسیده که دارای نشاسته ای به نام نشاسته مقاوم است که در روده کوچک هضم نمی شود.
موز دارای سدیم پایین و پتاسیم بالایی است. یک موز متوسط ، ۱۱ درصد نیاز روزانه پتاسیم بزرگسالان را تأمین می کند. برای داشتن فشارخون مناسب، مصرف کم نمک (سدیم ) و مصرف زیاد منابع پتاسیم ، کلسیم و منیزیم بسیار مفید است. لذا موز یک ماده غذایی مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون بالا است؛ زیرا پتاسیم، دفع سدیم را از بدن راسرعت می بخشد و باعث گشادشدن رگ‌های خونی و کاهش فشارخون می‌شود.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت