نایت ملودی » خانواده » موفقیت » تست روانشناسی » ۱۰ نکته برای کسانی که عذرخواهی را سخت ترین کار دنیا می دانند
index
تحقیقات اخیر نشان داده است عذرخواهی تأثیری مثبت و قابل توجه بر جسم و روح انسان و به خصوص بر عملکردهای جسمی او می گذارد.
عذرخواهی همیشه کار ساده ای نیست، احتمالاً در طول زندگی بارها با افرادی مواجه شده اید که هرگز این کار را انجام نداده اند و این کار برایشان دشوارترین و عذاب آورترین کارهاست. شاید یکی از دلایل پرهیز از عذرخواهی، ترس از ضعیف به نظر آمدن در نظر دیگران باشد و یا اینکه انجام این عمل به پرداخت هزینه های گزافی در آینده منجر خواهد شد. در حالی که عذرخواهی آن چنان قدرتمند است که می تواند کدورت ها را از بین ببرد، قلب های شکسته را پیوند دهد و سوء برداشت ها را نابود کند. این عمل یکی از آداب مهم اجتماعی و روشی برای نشان دادن همدردی و احترام نسبت به فرد آزرده خاطر است. اگرچه با عذرخواهی نمی توان گذشته را تغییر داد، اما در صورتی که این عمل با صداقت فرد عذرخواه همراه باشد، می تواند نتایج منفی حاصل از اشتباهات گذشته را از بین ببرد.
تحقیقات اخیر نشان داده است عذرخواهی تأثیری مثبت و قابل توجه بر جسم و روح انسان و به خصوص بر عملکردهای جسمی او می گذارد. نتیجه این تحقیقات کاهش فشار در شریان های اصلی بدن، کاهش بیماری های قلبی و ایجاد تنفس بسیار منظم است.
فواید عذرخواهی
_ با این مقدمه به ۳ فایده اصلی عذرخواهی اشاره می کند: فرد با مواجهه با عذرخواهی طرف مقابل دیگر رفتارهای او را تهدیدی برای خود تلقی نمی کند.
_ با عذرخواهی تمام خشم ها در گذشته جا می مانند و دیگر طرفین، درگیر اتفاقات ناخوشایند گذشته نمی شوند.
_ این رفتار دری را به سوی فرد آزرده خاطر می گشاید و بخشودن را برای او آسان تر می کند.
نکاتی مهم که در عذرخواهی کمک تان می کند
اما اگر جزو کسانی هستید که عذرخواهی برایشان دشوار است، این نکات می تواند به شما کمک کند:
انتخاب مناسب ترین زمان
زمانی را انتخاب کنید که تنش های ایجاد شده در شما و طرف مقابلتان فرو نشسته باشد.
نشان دادن پشیمانی
زمانی که متوجه رنجش فردی شدید، به او نشان دهید که از رفتار خود متأسفید. فراموش نکنید زبان بدن، حالت چهره و لحن شما باید به گونه ای باشد که ناراحتی شما را نشان دهد.
خود را جای طرف مقابل گذاشتن
رفتار نادرست خود را در آخرین ملاقات به طرف مقابلتان یادآوری کنید و مسئولیت اشتباهتان را بدون اینکه گردن شخص دیگری بیندازید، بپذیرید. چگونگی برخورد او به هنگام عذرخواهی رابطه ای مستقیم با نوع رفتار شما در انجام این عمل دارد.
رفتار مودبانه و متواضعانه
طرف مقابلتان را مجبور به شنیدن نکنید و به این موضوع توجه داشته باشید که رفتارتان نباید طوری باشد که او فکر کند مورد بازخواست قرار گرفته است؛ در واقع کارهایی مانند تکان دادن انگشت اشاره برای تأکید روی موضوع مورد نظر و نیز دست به سینه ایستادن، برای او تهدیدی از جانب شما محسوب می شود.
به کار نبردن عبارت «من متأسفم اما…»
این عبارت مخرب ترین جمله در روند عذرخواهی است. اینکه چه عملی از سوی شما باعث رنجش او شده است، اصلاً مهم نیست و در حقیقت موضوع قابل بحث، نوع عذرخواهی شما از اوست. اگر در طول عذرخواهی از کلمات تدافعی استفاده کنید، مطمئناً این کار، هیچ تأثیری در او نخواهد گذاشت و حتی او را آزرده تر نیز خواهد کرد.
گفت و گوی ساده، کوتاه، واضح و طبیعی
بهترین روش برای معذرت خواهی این است که به طور غیررسمی و بسیار روشن درخواست خود را بگویید و از او به خاطر اینکه فرصتی را برای شنیدن حرف هایتان اختصاص داده است، تشکر کنید.
درخواست برای بخشش
به این موضوع توجه داشته باشید که گاهی ناراحتی های ناشی از اشتباهتان جبران ناپذیر است و فرد مذکور برای بخشش شما آمادگی لازم را ندارد؛ در حالی که اگر پس از عذرخواهی، شما را بخشید، لزوماً به معنی آن نیست که خواستار ادامه رابطه با شماست؛ چون این دسته از افراد بخشش و آشتی را دو چیز کاملاً متفاوت می دانند.
رو راستی با خود و فرد آزرده خاطر
ممکن است گاهی با موقعیت هایی روبه رو شوید که در آن، اشتباهی رخ داده و طرف مقابلتان از شما رنجیده است، اما شما خودتان را مسئول به وجود آمدن این اشتباه و ناراحتی نمی دانید. در چنین مواقعی ابتدا مطمئن شوید که از قبول این مسئولیت شانه خالی نمی کنید. چنانچه به راستی قصد آزار او را نداشتید باید این موضوع را قبول کنید که رفتار شما علت رنجش او شده است. طی ملاقاتی سعی کنید با کمال صداقت آنچه را که از نظر شما اتفاق افتاده است، شرح دهید و تأکید کنید که قصد شما آزردن او نبوده است.
تجدید نظر در رفتار
اگر رفتار اشتباهتان به عادت تبدیل شده است، باید فکری برای آن بکنید تا بار دیگر در موقعیت های مشابه موجب ناراحتی او نشوید. باید با تلاش اعتماد او را دوباره جلب کنید؛ در حقیقت لازم است به طرف مقابلتان نشان دهید که می خواهید تغییر کنید.
صبوری
به او فرصت دهید تا درباره گفته هایتان فکر کند. ممکن است هضم مسئله مستلزم زمان باشد؛ بنابراین برای اینکه بدانید شما را بخشیده است، عجله نکنید.
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت