مرتبط با این مطلب

مسجد جامع عقدااین مسجد که در ۷۴ کیلومتری نائین قرار دارد دارای گرمخانه و ایوان تابستانی است. قسمت تابستانی آن در دهه اخیر ساخته شده است. بالای سر محراب بر دیواری گچی ،یک کاشی ستاره ای شکل از نوع کاشی‌های قرن هشتم ، با نقوش گل در وسط و اشعاری در اطراف آن دیده می‌شود .

masjed-aghda-d

 

روی سر در ورودی اصلی مسجد ، این بیت به خط کوفی گچبری شده است: غرض نقشی است کز ما بازماند/ که هستی رانمی بینم بقایی این مسجد دارای گرمخانه و ایوان تابستانی است و قسمت تابستانی که جدیدتر ساخته شده در سقف گنبدش از داخل یک کاسه آبی (به جای شمسه) با رسم های سیاه مغول نما نصب است. بالای سر محراب آن هم یک کاشی ستاره ای شکل با نقوش گل در وسط و اشعار در اطراف از نوع کاشیهای ساخت قرن هشتم در دیوار گچی دیده شده است. بر سر در مدخل اصلی بیتی به خط کوفی گچ بری شده است. غرض نقشی است کز ما باز ماند که هستی را نمی بینم بقایی در این مسجد یک لوح کاشی که از سر مثلثی شکل است به اندازه ۳۵×۳۶ سانتیمتر وجود دارد و لعاب چند جای آن پریده است.

masjed-aghda-c

بر آن این عبارت به خط نسخ دیده می شود: الله اکبر. این مسجد بنا کرد آسیه بی بی بنت محمد اغدائی در تاریخ سنه اربعین [و] ثمانمائه (۸۴۰) گنبد این مسجد مانند گنبد مسجد هفتادر نسبتاً کوچک و با آجر فرش شده و بر بالای گنبد برخلاف گنبدهای موجود در منطقه اردکان (نظیر قسمت فوقانی گلدسته) محلی برای استقرار مؤذن ساخته شده که بوسیله پله به پشت بام وصل می گردد و در محل، به آن گلدسته می گویند. شبستان این مسجد نسبتاً کوچک اما عریض است که نزدیک به دو متر از قسمت تابستانی مسجد گودتر است و دارای یک راهرو تنگ و تاریک می باشد که شبستان را به حسینیه وصل می کند.

masjed-aghda-b

 

منبع تصاویر : آرتاکاوا

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت