نایت ملودی » سفر وگردشگری » گردشگری ایران » یک کتیبه تاریخی در شیراز کشف شد

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در خصوص کشف این کتیبه گفت: قسمتی از این کتیبه سنگ نوشته از بین رفته و تنها قسمتی از آن در یکی از کوه های اطراف شیراز دیده می شود.  عبدالرضا نصیری با بیان اینکه به احتمال این کتیبه مربوط به قرن هشتم هجری باشد، افزود: در این خصوص باید بررسی و پژوهش های باستان شناسی صورت گیرد تا قدمت این کتیبه مشخص شود.

وی گفت: به دنبال بازدیدها و پژوهش هایی که از آثار تاریخی و فرهنگی استان انجام می شود چندی قبل در یکی از کوه های شیراز این سنگ نوشته رویت شد.

635538126943095166

نصیری با تاکید بر اینکه این اثر تاکنون شناسایی نشده بود، افزود: با تهیه چند عکس از این اثر و ارسال آن به اداره کل میراث فرهنگی فارس مشخص شد این اثر تاریخی است.

وی گفت: بخشی از این سنگ نوشته توسط افراد سودجو به بهانه یافتن گنج ویران شده و بخشی از آن نیز از بین رفته است.

635538126916244062

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه قدمت کتیبه به سده هشتم هجری می رسد، گفت: تا زمانی که بررسی و پژوهش های تخصصی برروی این اثر انجام نشود نمی توان به درستی درباره قدمت و حتی نوع خطوط حک شده آن اظهار نظر کرد.

نصیری افزود: طبق شواهد موجود، خطوط این کتیبه به خط رقاع نگاشته شده و واژگانی مانند خادم و مقام در آن به وضوح دیده می شود.

635538126882640926

وی گفتد: در محلی که این کتیبه کشف شده، چند اثر تاریخی مربوط به دوره تیموریان تا سده های کنونی اسلامی وجود دارد که همگی در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده اند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: با توجه به اینکه عمده سنگ نوشته های دوره اسلامی متعلق به سنگ های قبر است به دلیل آنکه کتیبه یادشده در دل کوه جای گرفته، می توان آن را تنهاترین کتیبه سنگی دوره اسلامی شیراز دانست.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت