نایت ملودی » سلامت » ورزش های دوران بارداری چگونه باید باشد

دوران بارداری اگر چه یکی از حساس ترین دوران زندگی مادران می باشد و باید مراقبت های ویژه ای از مادر و جنین صورت بگیرد، اما در این میان ورزش کردن مادران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. در دوران بارداری لازم است مادران برای حفظ سلامت خود و جنین تمرینات ورزشی خاصی را انجام دهند تا علاوه بر حفظ سلامت،زایمان راحت تری داشته باشند.

انجام ورزش شدید به هیچ خانم بارداری توصیه نمی شود، اما فعالیت فیزیکی ملایم  برای آنها مناسب است خانم های باردار می توانند ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی در روز داشته باشند و آن را در سه مرحله ۱۰ دقیقه ای انجام دهند.
دوران بارداری
ناهید خداکرمی، متخصصین زنان و مامایی گفت: ورزش در دوران بارداری به طور کلی باید تحت نظر ماما انجام شود، در صورتی که مادر قبل از دوران بارداری خود به فعالیت ورزشی می‌پرداخته، این فعالیت را در دوران بارداری خود نیز ادامه دهد.
وی افزود: خانم‌هایی که در قبل از دوران بارداری خود ورزش نمی‌کردند، در این دوران باید از ورزش‌های مخصوص دوران بارداری استفاده کنند. این ورزش‌ها در تمام مراکز مشاوره و خدمات مامایی به مادران باردار آموزش داده می‌شود.
این متخصص زنان و مامایی ادامه داد: همه مادران باردار تحرک داشته باشند و ورزش‌های خاص این دوران را انجام دهند، تحرک و ورزش‌های خاص دوران بارداری روند بارداری و زایمان فرد را بهبود می‌بخشد. همچنین احساس نشاط بیشتر را برای وی به دنبال دارد.
خداکرمی با اشاره به سودمندی ورزش برای لحظه زایمان فرد باردار عنوان کرد: در صورتی که خانم باردار بخواهد ورزش‌های سنگین یا حرکات خاصی را در دوران بارداری خود انجام دهد، باید سطح فعالیت مادر با توجه به وضعیت بارداری وی سنجیده شود.
وی تصریح کرد: مادرانی که به بیماری‌های قلبی – عروقی خاص همچون بیماری‌های قلبی پیشرفته مبتلا هستند، از انجام فعالیت و ورزش‌های دوران بارداری خودداری نمایند. مادران بارداری که به این بیماری‌ها مبتلا نیستند در کلاس‌های مراکز خدمات مشاوره مامایی تکنیک‌های تنفسی و روش‌های آرام‌سازی عضلانی را آموزش می‌بینند.
این متخصص زنان و مامایی عنوان کرد: ورزش‌های دوران بارداری به طور حتم توسط یک ماما آموزش داده شود یا این که در کنار مربی ورزش یک ماما برای بررسی وضعیت بارداری مادر حضور داشته باشد.
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت