نایت ملودی » سفر وگردشگری » آشنایی با شهر لوندویل

لَوَندِویل یکی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران است.این شهر با جمعیت ۸۵۱۷ نفر (نتایج سرشماری ۱۳۸۵)در بخش لوندویل شهرستان آستارا قرار دارد.

loondvil

 

موقیعت
شهر لوندویل مرکز بخش لوندویل در شهرستان آستارا , گیلان قرار دارد. این شهر در طول جغرافیایی۴۸ درجه و ۵۲ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و ۱۸ دقیقه شمالی واقع است. و ارتفاع متوسط آن از سطح دریاهای آزاد ۱۰- متر است. بخش لوندویل دارای ۱۴۸ کیلومترمربع وسعت دارد که از همین مقدار ۵/۵ کیلومتر مربع در محدوده شهری لوندویل قرار دارد. بخش لوندویل مشتمل بر یک نقطه شهری(شهر لوندویل) و دو دهستان(دهستان‌های چلوندو و حومه لوندویل(کانرود) ۲۳ روستای دارای سکنه و ۱۰ روستای خالی از سکنه‌است.

محیط طبیعی
بخش لوندویل شامل سه قسمت جلگه‌ای، کوهپایه‌ای و کوهستانی است و هوای جلگه آن در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان ملایم و هوای کوهستان در تابستان معتدل و در زمستان سرد است. متوسط بارندگی آن ۱۴۰۰ میلی متر است و تعداد روز‌های یخبندان به طور متوسط در طول سال ۲۱ روز است. کوه خانبلاغی با ارتفاع ۲۱۶۷ متر بلند ترین نقطه کوهستانی این منطقه‌است و سواحل دریای خزر با ارتفاع ۲۷- پایین تر سطح آب‌های آزاد است. در محدود شهرستان آستارا رودهای پرآبی چون چلوند، لوندویل و کانرود جریان دارند

محیط انسانی
طبق نتایج رسمی سرشماری عمومی نفس و مسکن سال ۱۳۸۵ شهر لوندویل دارای۸۵۱۷ نفر جمعیت است و رشد جمعیت آن در طی دوره ۱۰ ساله ۸۵-۷۵ معادل۴/۳درصد بوده‌است. شهر لوندویل مرکزیت بخش لوندویل دارا است بخش لوندویل دارای ۲۳۰۷۸نفر جمعیت دارد. که ۱۴۵۶۱ نفر در مناطق روستایی این بخش ساکن هستند.زبان رایج در کوچه وبازار شهر ترکی آذری است و اکثریت مردم به این زبان تکلم می‌کنند ولی عدهای از مردم این شهر در قسمت‌های غربی شهر زبان اصلی شان تالشی است.از نظر مذهبی اکثریت مردم این شهر شعیه مذهب هستند ولی اقلیتی از مدم این شهر مذهب سنی شافعی دارند. در محدوده شهری لوندویل ۸ مسجد وجود دارد که ۶ مسجد مربوط به اهل تشیع و ۲ مسجد مربوط به اهل سنت است. به لحاظ محصولات کشاورزی در محدوده بخش لوندویل کشت برنج، گندم، ذرت، توتون، صیفی جات و حبوبات رواج دارد در سالهای اخیر کشت کیوی نیز رواج یافت است.

جاذبه‌های گردشگری
بخش لوندویل دارای جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی فراوانی برای گردشگری است که به موارد زیر می‌توان اشاره کرد ۱)امام زاده ابراهیم و قاسم ۲)آرامگاه بابا حسن از عرفای منطقه ۳)آرامگاه محمد دوست در قره سو ۴)آرامگاه بابا علی در روستای باباعلی ۵)مجتمع ساحلی صدف و طرح سالم سازی آن ۶)آبشاری زیبابا نام آبشارلاتون در میان جنگل‌های لاتون با ارتفاع در حدود ۱۰۳ متر ۷)آبشار میه کومی ۸)آب گرم روستای کوته کومه ۹)مناطقی سرسبز و ییلاقی لاتون، باباعلی، اسبینه و… ۱۰)سواحل ۱۰ کیلومتری کناره‌ای دریای خزر

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت