نایت ملودی » سفر وگردشگری » ارگ بم در برابر زلزله مقاوم میشود

مقاوم‌سازی ارگ بم، در مقابل زمین‌لرزه‌های احتمالی یکی از مهم‌ترین اهداف در بازسازی مجدد این بنای تاریخی است و آنچه که اکنون در کارگاه‌های این بنای تاریخی می‌گذرد، تحولی در امر مقاوم‌سازی ارگ بم است که از خانه سیستانی آغاز شده است؛ تحولی که با تلفیقی از روش‌های سنتی و روش‌های مدرن در حال انجام است و مرمتگران امیدوارند با استفاده از چنین طرح‌هایی امکان بروز خسارات در زمان بروز زمین‌لرزه در این بنای تاریخی کاهش یابد.

635334378092018404

مدیر پایگاه میراث جهانی بم در گفت وگو با مهر گفت: هم اکنون کار مرمت و بازسازی ارگ بم در حال انجام است و تاکنون بناهای متعددی از این بنای بزرگ تاریخی بازسازی شده است و مسیرهای گردشگری جدیدی در اختیار گردشگران قرار گرفته است.

افشین ابراهیمی افزود: عملیات بازسازی بخش حاکم نشین که در مرتفع ترین قسمت این بنا و روی یک کوه قرار گرفته است آغاز شده و امیدواریم روند بازسازی بخوبی انجام شود.

وی گفت: همچنین بازسازی برج و باروهای ارگ نیز در حال انجام است و پیشرفت های زیادی در این زمینه حاصل شده است.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی بم، یکی از مهم ترین موضوعاتی که به آن باید توجه شود مقاوم سازی سازه های مختلف ارگ بم در کنار مرمت است، به طوری که طرحی در این زمینه تدوین و در حال اجراست که در خانه سیستانی ها عملیاتی شده است.

وی تصریح کرد: این شیوه کاملا جدید و تلفیقی است از روش های مدرن و سنتی مقاوم سازی که امیدواریم با بازدهی مثبت همراه باشد و زمینه مقاوم سازی بیشتر بناهای خشتی را فراهم سازد تا بتوانیم با استفاده از مصالح بومی و ساختار سنتی بنایی مقاوم ایجاد کنیم. اکنون از خشت های مقاوم در بازسازی ارگ استفاده می شود که در کارگاه های مجاور ارگ بم در حال تولید است.

وی بااشاره به زلزله خیز بودن بم گفت: امیدواریم با اجرای چنین طرح هایی از بروز خسارت در زمان بروز زمین لرزه احتمالی جلوگیری شود.

ابراهیمی ادامه داد: این طرح با همکاری سازمان میراث فرهنگی و یکی از دانشگاه های آلمان در حال اجراست و در صورت موفقیت آمیز بودن در دیگر قسمت های ارگ یا بناهای خشتی نیز تسری خواهد یافت.

خشت، جزء اصلی بناهای تاریخی ایرانی

علی صولتی، پژوهشگر حوزه خشت بناهای تاریخی نیز اظهار کرد: در زمان بازسازی ارگ بم تصمیم بر این بود از مصالحی استفاده شود که در کنار بومی بودن از مقاومت بیشتری نسبت به خشت معمولی برخوردار باشد، به همین دلیل مطالعاتی در این خصوص انجام شد.

وی افزود: بر این اساس آزمایشگاه و کارگاه تولید خشت در کنار ارگ بم تاسیس شد و استفاده از انواع مصالح در جهت تولید این نوع خشت آزمایش شد.

به گفته صولتی، خشت مخلوطی متوازن از آب، گل و کاه است که می تواند در مناطق کویری از خاصیت عایقی آن در مقابل نفوذ آب نیز در بناها استفاده کرد، به همین دلیل در این مناطق بسیار دیده می شود.

وی ادامه داد: با وجود این استفاده از خشت های قدیمی بناهای تاریخی را در معرض خطر سیل و زمین لرزه قرار می دهد و حفاظت از آنها بسیار پرهزینه است.

صولتی افزود: در دنیا برخی مراکز علمی تحقیقات گسترده ای برای مقاوم سازی خشت و این دست بناها انجام داده اند، در ایران نیز در زمان بازسازی ارگ بم این نکته به چشم آمد و در نهایت خشتی مقاوم با استفاده از الیاف خرما و مصالح اصلی خشت ساخته شد که در ارگ بم مورد استفاده قرار گرفت.

تاریخ: 09 دسامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: سفر وگردشگری
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت