نایت ملودی » سفر وگردشگری » گردشگری ایران » مکان های دیدنی ایران » ظرفیت هزار اثر تاریخی زنجان برای جذب گردشگر/ اقامت توریست مهیا نیست

بیش از یک هزار اثر تاریخی باشکوه در نقاط مختلف استان زنجان را می توان فرصتی ارزشمند برای توسعه صنعت گردشگری در این استان دانست، حوزه ای که پس از سالها در حال بازیابی جایگاه خود است.

1206

به گزارش خبرنگار مهر، استان زنجان به ‌لحاظ جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی رتبه‌ هشتم را در کشور به‌ خود اختصاص داده و تاکنون بیش از یک هزار اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و قریب به ۲۲۰ اثر نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وجود آثار تاریخی متنوع در استان زنجان موجب شده است به رغم عدم توجه جدی مسئولان طی سالهای گذشته به لحاظ ایجاد زیرساخت های گردشگری بازدید از آثار تاریخی تنها مختص به گردشگران گذری باشد.

قرار گرفتن استان زنجان در مسیر ترانزیت مرکز به غرب و شمالغرب کشور بستر مناسبی برای جذب گردشگر به استان زنجان بو بازدید از آثار تاریخی استان است فرصتی ارزشمند که به رغم گذشت سالها هنوز بستر آن به شکل مطلوب فراهم نشده است.

بی شک گردشگری و توسعه زنجان تنها مختص یک نهاد و سازمان خاص نیست بلکه جذب توریست مولفه ها و ساختارهای خاص و ویژه را می طلبد، در شهری همانند سلطانیه که بزرگترین اثر تاریخی آجری یعنی گنبد عظیم سلطانیه قرار دارد مرکز اقامتی استاندارد وجود ندارد و گردشگران مجبور به حضور ساعتی در این شهر هستند.

سلطانیه

به رغم وجود همه مشکلات و چالش های موجود در حوزه گردشگری استان در حال حاضر برنامه ریزی های گسترده در استان برای بهبود بخشیدن به روند برخورداری استان از گردشگر فراهم شده است.

وجود گنبد عظیم و تاریخی سلطانیه خود به تنهایی یک پتانسیل مهم گردشگری محسوب می شود که در شهر تاریخی سلطانیه توسط پایگاه جهانی نگهداری و مرمت می شود. باید قبول کنیم آنچنان که باید استان نتوانسته است از ظرفیت های گنبد تاریخی سلطانیه و دیگر آثار تاریخی شهر سلطانیه استفاده کند.

آثار تاریخی که به حال خود رها شده اند هر چند تلاش هایی در راستای توسعه گردشگری در این شهرستان طی سالهای اخیر توسط فرماندار شهرستان جدید سلطانیه صورت گرفته ولی کارهای انجام نشده زیادی در این شهر تاریخی وجود دارد و باید زمینه ورود سرمایه گذار بخش خصوص و ارائه مشوق های لازم در این خصوص صورت گیرد تا با ایجاد اماکن اقامتی مناسب زمینه توقف گردشگر مهیا شود.

زنجان با قدمتی سه‌هزار ساله، آثار و بناهای تاریخی ارزشمندی دارد

زنجان با قدمتی سه‌هزار ساله، آثار و بناهای تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است که هریک از آنها در نوع خود منحصر به ‌فرد بوده و دارای ویژگی خاص معماری و ارزشهای فرهنگی و هنری است؛ آثاری که تجلی و تبلور جریانات فرهنگی و فکری و زبانی، از شرح حال گذشتگان این مرز و بوم خبر می دهد.

استان زنجان از دیرباز به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و داشتن بناهای تاریخی متعدد از جایگاه ویژه‌ای در بخش صنعت گردشگری و جذب گردشگر برخوردار بوده ‌است. این استان با چند هزار سال قدمت و دارا بودن یادگارهایی از تمدن‌های مهم بشری، تفرجگاه‌ها، آثار باستانی و مکان‌های جذاب گردشگری مورد توجه جهانیان به‌ ویژه افراد علاقمند به سیاحت و گردشگری قرار داشته و دارد.

زنجان از مهمترین مکان‌های باستانی ایران است که جایگاه و مهد تمدن بشری بوده و شکوه و اقتدارش از دوران‌های گذشته برای مردم جهان شناخته شده است.

به طور اجمال می‌توان گفت استان زنجان به ‌علت شرایط خاص جغرافیایی، در روند تاریخ بهترین تمدنهای فرهنگ بشری را شاهد بوده و آثار مکشوفه دوران ماقبل تاریخ، قبل و پس‌ از اسلام، پندارها، باورها، آداب و رسوم، اعتقادات قلبی مردم، وجود چهره‌های علمی و فرهنگی در فرهنگ مکتوب منطقه همه نشانگر گوشه‌هایی از غنای فرهنگی این استان است.

کتله خور

وجود آثار و مناظر متنوع تاریخی، هنری، مذهبی، طبیعی و صنایع دستی در این منطقه را می‌توان از جمله عوامل جذب مسافران داخلی و خارجی دانست، به طوریکه هم‌اکنون دهها اثر تاریخی ارزشمند از جمله کاروانسرای سنگی، مساجد جامع، مجموعه‌ بازار، رختشویخانه، بقعه‌ امامزاده‌ها، عظیم‌ترین گنبد آجری، غار طبیعی و تعدادی آب انبار و حمام، آماده‌ بازدید عموم علاقمندان است.

زنجان ظرفیت لازم برای توسعه گردشگری را دارد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در این خصوص گفت: استان زنجان ظرفیت لازم برای توسعه گردشگری را دارد که باید به آن توجه شود.

یحیی رحمتی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: استان زنجان ظرفیت بی بدیل در گردشگری دارد و از آنها باید به خوبی استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: با استفاده درست از این ظرفیتها استان چشم انداز بهتری را درصنعت گردشگری خواهد داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: دولت تدبیر و امید حمایت لازم از سرمایه گذاران بخش خصوصی در صنعت گردشگری را دارد، ولی باید برنامه ریزی لازم را سرمایه گذاران داشته باشند و با برنامه وارد کار شوند.

رحمتی افزود: استان زنجان به ‌لحاظ جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی رتبه‌ هشتم را در کشور به‌ خود اختصاص داده و تاکنون بیش از یک هزار اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و قریب به ۲۲۰ اثر نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: این استان همچنین به لحاظ تعداد آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی در منطقه شمالغرب کشور مقام نخست را دارد. این استان به عنوان یک قطب گردشگری، می‌تواند در ترویج و ارائه فرهنگ غنی اسلامی و بهره‌گیری از فرهنگ سایر نقاط کشور و جهان نقش‌آفرین باشد.

رحمتی تاکید کرد: این سازمان برای توسعه گردشگری برنامه ها و اقدامات لازم را تدوین کرده است.

وی به سطح بندی جاذبه ها توسط این سازمان اشاره کرد و افزود: طبق بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان از ۴۷۰ جاذبه موجود در استان فقط ۹۸ اثر به گردشگران خدمات لازم را ارائه می دهد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان یاد آورشد: توجه به امر گردشگری باعث توسعه اقتصاد استان می شود و همچنین حل معضل بیکاری را هموار می کند.

رحمتی گفت: ما باید با حمایت از سرمایه گذاران صنعت گردشگری را در استان تقویت کنیم و همچنین مدیران دستگاههای اجرایی هم زیر ساختهای لازم برای حضور سرمایه گذار در استان را فراهم کنند.

معاون توسعه و سرمایه گذاری شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی نیز در این زمینه، با بیان اینکه استان زنجان ظرفیت های خوبی برای توسعه گردشگری دارد، برخورداری این استان را از آثارارزشمند تاریخی یادآور شد و گفت: باید زیرساخت های متناسب با ظرفیت های گردشگری در استان فراهم شود.

امیر کرم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه استاندارد سازی ظرفیتها به توسعه صنعت گردشگری کمک می کند، گفت: باید هتلهایی که گردشگر در آن اقامت خواهند داشت، استاندارد و به روز باشند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت