نایت ملودی » سلامت » توصیه هایی ساده و مؤثر برای درمان سریع سرماخوردگی

635198424016913676

با سردتر شدن هوا در اواخر پاییز شیوع بیماری های سرماخوردگی، آنفولانزا، لارنژیت و… بیشتر دیده می شود. بهتر است تا با شروع علائم بیماری، اقدام مناسب درمانی صورت گیرد تا علاوه بر پیشگیری از تشدید بیماری مانع از انتقال آن به دیگران نیز شد.

سرماخوردگی و گرفتگی بینی

سرماخوردگی عفونت رایج در ایام سرد است که با عطسه، آبریزش یا سوزش بینی، سردرد و اغلب تب خفیف همراه است. هیچ معجزه درمانی قطعی در برابر ویروس ها وجود ندارد و به طور معمول علائم بیماری پس از چهار یا پنج روز بهبود می یابد. با این حال، می توان از داروهایی برای گرفتگی بینی استفاده کرد تا تنفس راحت تر باشد.

همچنین مرطوب نگه داشتن مخاط بینی به کمک سرم شستشو و استنشاق بخار آب یا دیگر عصاره های گیاهی مانند اکالیپتوس بسیار مفید است.

خس خس گلو و سرفه های خشک

لارنژیت بیماری دیگر فصل سرماست که در اغلب موارد ویروس ها عامل آن هستند. علائم بیماری با سرفه های خشک دردناک، مشکل در بلع غذا و تب بالا بروز می کند. اسپری ضد احتقاق، غرغره کردن و قرص های مکیدنی همراه با مسکن برای تسکین فوری بیماری مؤثر است.

سرفه

در واقع درمان سرفه های خشک و خلط آور مانند هم نیست.

سرفه های خلط آور در اغلب موارد به دلیل عفونت ویروسی یا باکتریایی در مجاری تنفسی بروز می کند و نباید با استفاده از داروهای ضدسرفه مانع آن شد زیرا در این صورت مجاری تنفسی تمیز نمی شود. از ابتدای علائم بیماری ممکن است ترشحات در نایژه ها جمع شده و عفونت باکتریایی را در پی داشته باشد. باید با مصرف داروهای اکسپکتورانت خروج ترشحات راحت تر انجام شود.

دم نوش های آویشن یا شیرین بیان نیز در بیرون راندن ترشحات و بهبود علائم بیماری مؤثر است.

سرفه های خشک را می توان به کمک شربت یا قرص های مکیدنی ضدسرفه و مایعات گرم و مسکن تسکین داد.

 

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت