غار خربس در پانزده کیلومتری شهر قشم در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای درگهان قرار دارد. مهم‌ترین ویژگی آن که تعجب و شگفتی هر بیننده را بر می‌انگیزد، معماری صخره‌ای غار است.

ir2947

دردل ارتفاعات این منطقه آثار باشکوهی از معماری صخره ای دیده می شد که به عقیده برخی از محققین نیایشگاه پیروان آیین میترائیسم یا آناهیتا بوده است . قدمت این اثر به دوره مادها می رسد . غار های خربس بر پیشانی کوهی مشرف به ساحل جنوبی جزیره ۴ دهانه غار از درون به هم پیوسته در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متر به چشم می خورد که به غار های خربس ( xarbes) شهرت دارند که گفته می شود از دوره ماد ها هستند . این غار ها که از پدیده های کهن زمین شناختی به شمار می روند همراه با دیگر پدیده ها و کوهها و خود جزیره قشم دنباله چین خوردگی های رشته کوههای زاگرس هستند که در هزاره های گذشته از زیر آب سر برآورده اند.

ir2947-1

این غار ها از درون با مجموعه دهلیز ها و تالار ها و اتاقهای متعدد به ابعاد ۵/۵*۴ متر و چشمه ها و روزنه های گوناگونی که رو به شمال و جنوب قرار دارند موید حضور مردمانی از دورانهای کهن در این جزیره هستند . پیداست که دست آدمیان به مرور زمان و به منظور کاربرد های گوناگون شکل و سیمای این غارها و دیواره های آنها را دگرگون ساخته و مناسب نیاز های خود در آورده است. ساختار راز آمیز این غار ها و قرار گرفتن آن بر بلندی این عقیده را دامن زده که اینجا در روزگار مادها نیایشگاه مهر و محلی برای ستودن الهه میترا بوده است.

ir2947-2

ir2947-3

ir2947-4

ir2947-5

ir2947-6

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت