نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » پیشگیری و بیماری ها » ۱۰ راهکار ساده برای جلوگیری از دیابت

پیشگیری از دیابت

در شرایطی که آمارها نشان می‌دهد شمار مبتلایان به دیابت در اکثر کشورهای جهان به سرعت رو به افزایش است، آگاهی از چگونگی کنترل قند خون بویژه به شیوه‌های طبیعی برای حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی افراد، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

هر چند کنترل قند خون در ابتدا کار دشواری به نظر می‌رسد اما اگر به روش اصولی و با شیوه‌های استاندارد و طبیعی صورت گیرد، معمولا به سادگی امکان پذیر خواهد بود.

سایت اینترنتی کامن سنس در مقاله‌ای در این باره آورده است: هرچند یک بدن سالم می‌تواند از پروتئین و چربی نیز گلوکز تولید کند اما میزان قند خون اساسا به مقدار مصرف کربوهیدرات‌ها بستگی دارد.

در این مقاله ۱۰ راهکار طبیعی برای کنترل قند خون توصیه شده است که به کنترل فشارخون و حفاظت از دستگاه گردش خون در برابر بیماری‌های عروقی نیز کمک می‌کنند.

این راهکارها عبارتند از:

۱-‌  سی دقیقه ورزش در روز که به کنترل قند خون و بهبود حساسیت بدن به انسولین کمک می‌کند.

۲ انتخاب رژیم‌های غذایی که حاوی کربوهیدرات پایین باشند. کربوهیدرات‌ها به سرعت قند را وارد جریان خون می‌کنند و به همین دلیل از عوامل موثر در بروز «هایپوگلیسمیا» و دیابت هستند.

۳ مصرف حجم زیادی از مواد غذایی حاوی فیبر خوراکی که میزان قند خون را ثابت نگه می‌دارند و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را نیز کاهش می‌دهند.

۴ استفاده از غلات ۱۰۰ درصد سبوس دار که قند خون را در سطح سالم نگه می‌دارند و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهند.

۵ پرهیز از مصرف خوردنی‌هایی که قند بالایی دارند مثل کربوهیدراتهای تصفیه شده و همچنین محدود کردن مصرف کافئین و پرهیز از مصرف الکل چرا که این مواد توانایی بدن را در کنترل قندخون دچار اختلال می‌کنند.

۶ مصرف چربی‌های مفید مثل روغن ماهی امگا – ۳ و پرهیز از مصرف چربی‌های بد شامل چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع شده که سلامت قلب را به خطر می‌اندازند.

۷ تقسیم وعده‌های غذایی به ۴ تا ۶ وعده در روز که البته باید حجم کمتری هم داشته باشند تا از این طریق به ثبات قند خون کمک شود.

۸گنجاندن منابع غذایی پروتئینی به رژیم غذایی به منظور کمک به ثابت نگه داشتن میزان قندخون.

۹ تمرین بیشتر برای کنترل کردن وزن و نگه داشتن آن در حد سالم چرا که حتی درصد‌ اندکی کاهش وزن، تاثیر قابل توجهی در کاهش خطر بروز دیابت دارد.

۱۰ استفاده از مکمل‌های با کیفیت مثل ویتامین C، ب کمپلکس و سایر ریزمغذی‌های سالم که همگی در متعادل نگه داشتن قند خون نقش موثری دارند

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت