نایت ملودی » سلامت » علل تب در کودکان

Sick child

بروز تب در کودکان از شایع ترین عوامل نگرانی والدین است. تب کشنده نیست مگر این که بسیار بالا و طولانی باشد. به عنوان مثال دمای ۴۱.۶درجه سانتی گراد که از قسمت رکتال اندازه گیری شود، نشانه وجود بیماری جدی است که معمولا علت آن عفونت های شایع است. قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس دمای بدن را کنترل می کند و با بالا بردن دمای بدن با عفونت موجود مقابله می کند. اما غیر از عفونت، تب علت های دیگری نیز دارد که در این مطلب به نقل از «Mayo Clinic» به آن اشاره می کنیم.

علل تب در کودکان:

۱ – عفونت های باکتریایی ۲ – عفونت های ویروسی

۳ – مصرف دارو ۴ – قرار گرفتن در معرض گرما

علایم تب ویروسی:

معمولا اولین علامت تب ویروسی لرز است. نشانه دیگر آن افزایش دمای بدن بین ۱-۱.۵درجه سانتی گراد است که کودک دچار درد در کل بدن به ویژه پا و کمر می شود. عفونت های ویروسی متعددی وجود دارد که علایم آن بسته به نوع ویروس متفاوت است.

۱ – سرفه ۲ – گلودرد ۳ – آب ریزش یا گرفتگی بینی

۴ – سردرد ۵ – لرز ۶ – خستگی مفرط

۷ – حالت تهوع ۸ – استفراغ

۹ – اسهال ۱۰ – معده درد ۱۱ – بی قراری

۱۲ – گریه ۱۳ – نفس کشیدن سریع ۱۴ – احساس گرما ۱۵ – تغییر در عادت غذایی و خواب

تفاوت بین عفونت های ویروسی و باکتریایی چیست؟

هر دو می تواند باعث تب، لرز و کسالت شود. تشخیص دادن تفاوت این دو نوع عفونت مشکل است. ویژگی عفونت باکتریایی، قرمزی، احساس گرما، ورم و درد در یک قسمت از بدن است. بنابراین اگر کودک دچار گلودرد شود، درد در یک طرف گلو بیشتر خواهد بود. عفونت های باکتریایی اغلب با آنتی بیوتیک درمان می شود و تنها باید باکتری که بیماری را ایجاد کرده است، از بین برد. اما عفونت های ویروسی، همزمان قسمت های مختلف بدن را درگیر می کند. بنابراین اگر کودک عفونت ویروسی دارد دچار آب ریزش بینی، سرفه و بدن درد نیز خواهد شد. مصرف آنتی بیوتیک هیچ تأثیری در درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا ندارد. تنها زمانی باید آنتی بیوتیک مصرف کرد که عفونت باکتریایی باشد. درمان عفونت ویروسی اغلب شامل مصرف کافی مایعات، استراحت، مصرف مسکن و داروهای کاهش دهنده تب است. بیشتر انواع عفونت های ویروسی مانند آنفلوآنزا دارای واکسن است که به بدن برای مقابله با این ویروس کمک می کند.

چگونه می توان از بروز تب ویروسی در کودک پیشگیری کرد؟

۱ – اگر کودک بین ۶ماه تا ۲سال سن دارد، با مشورت پزشک می توان سالانه از واکسن آنفلوآنزا استفاده کرد تا از کودک در برابر برخی از شایع ترین ویروس ها محافظت شود.

۲ – کودک را از افراد بیمار دور نگه دارید.

۳ – از اطرافیان بیمار بخواهید بهداشت را رعایت کنند.

۴ – به طور منظم دست کودک را بشویید.

۵ – در زمان تغییر فصل، عفونت های ویروسی شایع تر است بنابراین احتیاط کنید.

چگونه می توان به کودک کمک کرد؟

۱ – کودک به علت اسهال، استفراغ، تب یا سرماخوردگی آب بدن را از دست می دهد، از این رو اگر شیر مادر می خورد اجازه دهید هر زمان که میل دارد شیر بخورد. از محلول ORS نیز می توان برای کودک استفاده کرد.

۲ – برای کودکان بالای ۶ماه غذاهای نرم و آبکی از جمله سوپ، استفاده کنید. با بهتر شدن وی می توانید غذاهای جامد به برنامه غذایی او اضافه کنید.

۳ – به پزشک مراجعه کنید. ۴ – در این مدت کودک باید استراحت کند. وی را در اتاق جداگانه ای قرار دهید تا دیگر افراد خانواده به بیماری مبتلا نشوند. هنگام بیماری و تا یک هفته پس از بیماری کودک استراحت کند تا بدنش تقویت شود. ۵ – با کمپرس دستمال آب ولرم روی بدن، تب کودک را پایین بیاورید (هیچ گاه از آب سرد برای کمپرس و یا دوش آب سرد استفاده نکنید.)

۶ – قبل و پس از تماس با کودک، دست ها را بشویید تا ویروس منتقل نشود.

۷ – حداقل روزی یک بار پنجره ها را باز کنید تا هوای داخل منزل عوض شود.

علایم خطر تب ویروسی:

تب ویروسی اغلب مشکل جدی نیست و با درمان درست باید رفع شود اما در صورت بروز هر یک از علایم زیر بلافاصله کودک را به پزشک برسانید:

۱ – سرفه هایی که بیش از ۳هفته ادامه دارد. ۲ – اسهالی که بیش از ۲هفته ادامه دارد. ۳ – مشاهده خون در مدفوع

۴ – تب به مدت یک هفته یا بیشتر ۵ – تشنج

۶ – اجتناب از خوردن یا آشامیدن ۷ – استفراغ مداوم

۸ – مشکل تنفسی ۹ – ورم هر ۲پا

۱۰ – خواب آلودگی غیرطبیعی

نویسنده: علیرضا

تاریخ: 28 نوامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت