مرتبط با این مطلب

اگر عاشق طبیعت شمال کشور هستید، در سفر بعدی تان حتما سری به جنگل خشکه داران بزنید. منطقه وسیعی که برای لذت بردن گردشگران از طبیعت، چیزی کم ندارد. طبیعت سر سبز، هوای معتدل، نزدیکی به دریا، حیات وحش خاص و گونه‌های جانوری کمیاب!
درکیلومتر ۳۰ محور تنکابن به چالوس به بعد از شهر عباس آباد و قبل از سلمانشهر درکنار جاده واقع شده و تنها ۱۲۰ متر با دریا فاصله دارد.
این منطقه حفاظت شده به عنوان تنها جنگل جلگه‌ای و بکر و از آخرین بازمانده‌های اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران با مساحت تقریبی ۲۶۰۰۰۰۰ مترمربع مساحت بشمارمی رود.

db801914-695a-4bf4-aa81-095c10fa238c

انواع مختلف گونه‌های جانوری و گیاهی مانند توسکا از نوع کرک که در ایران رو به انقراض است سه قلو انجیلی، انار، ممرز، بلوط، لیلکی یا کرات خرمندی، لرگ، ملج، انوع مهم شمشاد، ازگیل جنکلی و یاس وحشی می‌باشد .
اثر طبیعی ملی خشکه داران به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت حفاظت استان مازندران، دارای سیمای طبیعی، پوشش گیاهی منحصربه فرد است و یادآور جنگل‌های جلگه ای شمال کشور می‌باشد.
بخشهایی از این منطقه که حالت تالابی دارد و از مناطق مهم لانه سازی و جوجه آوری بسیاری از پرندگان نیز به شمار می‌آید.

b33239a0-4622-4cfc-8df1-7e594c4ddbc7

گونه‌های متنوع و فراوان جانوری نیز از قدیم در قدیم در آن می‌زیستند و درحال حاضر زیستگاه حیوانات وحشی نظیر شغال، گرگ، خوک، گربه وحشی و پرندگانی مثل حواصیل خاکستری، قره، غاز، مرغابیها، دارغاز باکلان، اگوت بزرگ و کوچک می‌باشد. خشکه داران با شرایط مذکور و برخورداری از ساحل زیبای دریای خزر و مجاورت با شهرهای توریستی و امکانات اقامتی و پذیرایی از جمله بهترین مناطق برای اجرای تور می‌باشد .مرکز اسکان موقت – رستوران – نمازخانه – درمانگاه – مرکز خرید – سرویس بهداشتی – امداد خودرو از جمله امکانات این منطقه می‌باشد.
اثر طبیعی ملی خشکه داران با مساحتی بالغ بر۲۵۴ هکتار در سال ۱۳۵۴طی مصوبه شماره ۱۱۶ مورخ۲۱/۵/۵۴ شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان پیوست.
درحاشیه این منطقه نیز یک موزه تاریخی طبیعی ایجاد شده که مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات وحش شمال ایران را به نمایش گذارده و همواره مورد استقابل محققان و دانش پژوهان است با هماهنگی اداره محیط زیست می‌توان از این جاذبه بازدید کرد.

-داران-1389626618

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت