این روز‌ها فیلم‌های زیادی در تدارک رسیدن به جشنواره فیلم فجر هستند. این گزارش نگاهی به ۲۰ بازیگر پرکار سینمای ایران در سال جاری دارد که در بیش از یک فیلم ظاهر شده‌اند.

نکته قابل توجه این است که خیلی از بازیگرانی که سال‌ها از عرصه فعالیت بازیگری دور بودند، در یک یا دو سال اخیر دوباره به سینما برگشته‌اند. تعدادی از بازیگران نیز همیشه با بازی در چند فیلم، جز پرکارها به شمار می‌روند.

تجربه دوره‌های پیشین جشنواره فیلم فجر ثابت کرده که خیلی از بازیگران جشنواره را موقعیت مناسبی برای بازی خود در عرصه سینما می‌دانند. به همین دلیل در انتخاب فیلم‌ها، گزیده‌کار می‌شوند و شاید در طول یک سال تنها در یک فیلم حضور یابند. خیلی از بازیگران نیز به واسطه نقش‌های مختلف در چند فیلم بازی می‌کنند. بعضی از بازیگران هم تنها می‌پذیرند که اگر فلان کارگردان به آن‌ها پیشنهاد بازی دهد، به خاطر اسم و سابقه کارگردان در آن فیلم بازی خواهند کرد.

اما نکته دیگری که در این گزارش باید به آن توجه کرد، اعتماد متقابلی است که میان بازیگران حرفه‌ای سینما و کارگردان‌های فیلم اولی بوجود آمده است. سال‌ها بازیگران ستاره سینما حضور در فیلم‌های کارگردان اولی را نمی‌پذیرفتند و به نوعی ترس از بی‌تجربگی یک کارگردان باعث رد شدن یک نقش توسط یک بازیگر سینما می‌شد. سال گذشته در جشنواره فیلم فجر بازیگران صاحب سبک در چند فیلم کارگردان‌های کم تجربه حضور داشتند. امسال هم بازیگرانی هستند که در فیلم کارگردان اولی‌ها بازی کرده‌اند.

حضور بازیگران پیشکسوت سینما در این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های پیشین واقعا کمرنگ است و به نظر می‌رسد نسل‌های جوان کم‌کم وارد این عرصه از سینما شده‌اند.

باز هم باید ببینیم چه تدابیری برای انتخاب بازیگران و دریافت سیمرغ از سوی داوران سنجیده می‌شود، اما بازیگران طی یک سال در چه فیلم‌هایی بازی کرده‌اند.

سینما

۱- مهناز افشار

مهناز افشار در چند فیلم احتمالی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. افشار با بازی در فیلم‌های “دلم می‌خواد” به کارگردانی بهمن فرمان آرا، “نهنگ عنبر” به کارگردانی سامان مقدم، “مرگ ماهی” به کارگردانی روح الله حجازی از جمله بازیگران پرکار این دوره از سینما لقب می‌گیرد.

۲- سحر دولتشاهیبازیگزاتاست. حجار در این فیلم مقابل نگار جواهریان و امیر جعفری بازی کرده است.

۵- بابک حمیدیان

بابک حمیدیان از جمله بازیگران موفق این چند سال اخیر سینما به شمار می‌رود. او بیشتر نقش‌های مکمل مرد را در فیلم‌ها ایفا کرده است و سال گذشته به خاطر بازی در فیلم “چ” به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و “رستاخیز” سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد.

او امسال همچنان جز بازیگران پرکار به شمار می‌رود. حمیدیان در فیلم‌های “روباه” به کارگردانی بهروز افخمی، “مرگ ماهی” به کارگردانی روح الله حجازی، “شکاف” به کارگردانی کیارش اسدزاده و “من دیه گو مارادونا هستم” به کارگردانی بهرام توکلی بازی کرده است.

۶- فرهاد اصلانی

فرهاد اصلانی امسال در فیلم “دوران عاشقی” به کارگردانی علیرضا رئیسیان و فیلم “مشرف به کوچه بی‌نام” به کارگردانی هاتف علیمردانی بازی کرده است. او بیشتر در فیلم‌های پر حاشیه سینما حضور داشته است؛ از “من مادر هستم” به فریدون جیرانی تا فیلم “به خاطر پونه” علیمردانی که بازی این بازیگر در فیلم “مشرف به کوچه بی‌نام” تجربه دومین حضور‌ش در فیلم این کارگردان به شمار می‌رود.

اصلانی در این چند سال اخیر پرکار‌ترین دوره بازیگری خود را گذرانده که اگر امسال این دو فیلم او در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد، قطعا در کارنامه کاری‌اش بی‌تاثیر نخواهد بود. اصلانی سال گذشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد برای فیلم “قصه‌ها” به کارگردانی رخشان بنی اعتماد بود.

۷- باران کوثری

باران کوثری سال گذشته در فیلم جنجالی “عصبانی نیستم” به کارگردانی رضا درمیشیان بازی کرد. او امسال در فیلم‌های “خانه دختر” به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و فیلم “خنده‌های آتوسا” به کارگردانی علیرضا فرید و همچنین فیلم “مشرف به کوچه بی‌نام” در سینما بازی کرده است.

کوثری در این سال‌ها سعی کرد با حضور در فیلم‌های مختلف به سیمرغ جشنواره فیلم فجر نزدیک شود اما این اتفاق هنوز رخ نداده است. باید دید که اگر این فیلم‌ها به جشنواره برسند، کوثری امسال سیمرغ را به خانه خواهد برد یا خیر.

۸- طناز طباطبایی

طناز طباطبایی که بازی در سینما را با فیلم “دیشب باباتو دیدم آیدا” به کارگردانی رسول صدرعاملی آغاز کرد، معتقد است موفقیت‌های بازی‌اش در سینما را پله پله بدست آورده است. او از سال ۱۳۸۳ وارد عرصه سینما شد و سال گذشته یکی از پرکار‌ترین فعالیت بازیگری‌اش را سپری کرد. او امسال در فیلم‌های “رخ دیوانه” به کارگردانی ابوالحسن داوودی و فیلم “مرگ ماهی” بازی کرده است.

بازی تاثیرگذار طباطبایی در فیلم “هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند” به کارگردانی پوران درخشنده ازجمله بازی‌های خوب این بازیگر سینما به شمار می‌رود.

۹- صابر ابر

صابر ابر که با نقش کوتاه اما درخشان در فیلم “درباره الی” به کارگردانی اصغر فرهادی در خاطرمان مانده است، امسال با سه فیلم “دلم می‌خواد”، “رخ دیوانه” و “من دیه گو مارادونا هستم” جز پرکار‌ترین بازیگرهای سینما نام می‌گیرد.

ابر برای بازی در فیلم “برف روی کاج‌ها” به کارگردانی پیمان معادی جایزه از جشن منتقدان دریافت کرد. او برای فیلم‌های “درباره الی” و “مینای شهر خاموش” نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر بود. باید دید امسال این بازیگر می‌تواند بار دیگر توجه هیات انتخاب را به بازی‌های خود جلب کند یا خیر. البته اگر این سه فیلم در بخش مسابقه جشنواره حضور داشته باشند.

۱۰- رویا نونهالی

رویا نونهالی با بازی در فیلم‌های “دلم می‌خواد” و نیز فیلم “خانه دختر” به عرصه سینما بازگشته است. نونهالی سال گذشته تنها فیلم “تراژدی” را بازی کرد که این فیلم هنوز به اکران عمومی درنیامده است. او پیش از این سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای فیلم “عروسی خوبان” و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم “بوی کافور عطر یاس” را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است. نونهالی نیز با مجموعه تلویزیونی “خواب و بیدار” جز بازیگران شناخته شده‌ای است که خیلی از مردم او را همچنان با نام “ناتاشا” می‌شناسند.

۱۱-حمید گودرزی

مدت‌ها بود که حمید گودرزی ازسینما فاصله گرفته بود. آخرین فیلم او “دزدان خیابان جردن” به کارگردانی وحید اسلامی بود که اکران این فیلم در موقعیت نسبتا بدی اکران شد و دیده هم نشد، اما گودرزی بیشتر از آنکه در سینما بازی‌های ماندگاری داشته باشد، بازیگر تلویزیون به شمار می‌رود. این بازیگر سینما و تلویزیون امسال با دو فیلم درسینما حضور دارد.

او در فیلم‌های “ایران برگر” به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و”روباه” به کارگردانی بهروز افخمی به ایفای نقش پرداخته است. شاید حضور او در این فیلم‌ها سکوی پرتابی برای بازی‌های سینمایی‌اش به شمار رود.

۱۲- نیوشا ضیغمی

نیوشا ضیغمی امسال با فیلم “ایران برگر” و “آدم باش” به کارگردانی مجید جوانمرد در سینما حضور دارد. ضیغمی اگرچه تا کنون در فیلم‌های زیادی به ایفای نقش پرداخته اما بعضی از فیلم‌های این بازیگر همانند “زمهریر” و نیز “آینه و شمعدانی” به اکران عمومی نرسیده‌اند. ضیغمی گاهی در فیلم‌های سینمایی نقش پررنگی را ایفا کرده و گاهی هم نقش‌های سطحی او در چند فیلم باعث افت کارنامه بازیگری‌اش شده است.

۱۳- پژمان بازغی

پژمان بازغی چند سال می‌شود که علاوه بر سینما در مجموعه‌های تلویزیونی هم به ایفای نقش می‌پردازد. این بازیگر سینما و تلویزیون امسال با فیلم‌های “این سیب برای تو” به کارگردانی سیروس الوند، “خنده‌های آتوسا” به کارگردانی علیرضا فرید و “ناهید” آیدا پناهنده بازی کرده است. به نظر می‌رسد بازغی زیاد هم در سینما بازیگر خوش شانسی نبوده چرا که اکثر فیلم‌هایی که در این یکی دو سال اخیر بازی کرده است، هیچ کدام به اکران عمومی در نیامده است.

“انارهای نارس”، “دو ساعت بعد مهرآباد”، “نازنین”، “ساعت شلوغی” و “مرگ کسب و کار من است” از جمله فیلم‌هایی است که بازغی در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته اما اکران عمومی نشده است.

۱۴- رعنا آزادی‌ور

همه در انتظار بودند تا فیلم “محمد (ص) ” به کارگردانی مجید مجیدی اکران عمومی شود که این اتفاق هنوز رخ ندانده است. البته خبرهایی مبنی بر حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر هم شنیده می‌شد، اما خبر قطعی نمایش این فیلم هنوز منتشر نشده است. رعنا آزادی‌ور ازجمله بازیگرانی است که در این فیلم هم حضور داشته است. فیلم‌های “خانه دختر”، “داره صبح می‌شه” به کارگردانی یلدا جبلی و نیز فیلم “این سیب هم برای تو” از جمله فیلم‌هایی هستند که این بازیگر سینما در آن‌ها بازی کرده است. اگر به کارنامه بازیگری آزادی ور نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که انتخاب او برای بازی در فیلم‌ها همیشه مثبت بوده است.

او اصولا در فیلم‌هایی بازی کرده است که جزو فیلم‌های خوب تاریخ سینما به شمار می‌روند. “پارک وی” به کارگردانی فریدون جیرانی اولین حضور جدی او در عرصه بازیگری و سینما بود. فیلم‌های “مارمولک”، “درباره الی”، “خاک آشنا”، “زاگرس” و… از جمله فیلم‌های این بازیگر است.

۱۵- ویشکا آسایش

ویشکا آسایش که این روز‌ها مجموعه “پرده‌نشین” به کارگردانی بهروز شعیبی با بازی او روی آنتن تلویزیون است، امسال در دو فیلم به ایفای نقش پرداخته است. او در فیلم‌های “نهنگ عنبر” به کارگردانی سامان مقدم و “من دیه گو مارادونا هستم” حضور دارد. آسایش در هر دو فیلم‌ با گریم خاص ظاهر شده است. او در “نهنگ عنبر” مقابل رضا عطاران بازی کرده است. آسایش سال گذشته در فیلم “سیزده” به کارگردانی هومن سیدی به ایفای نقش پرداخت که این فیمل هنوز اکران عمومی نشده است.

۱۶- هانیه توسلی

او سال گذشته با فیلم “خط ویژه” به کارگردانی مصطفی کیایی در جشنواره فیلم فجر حضور داشت. “شب‌های روشن” به کارگردانی فرزاد موتمن و “عصر جمعه” مونا زندی از فیلم‌های مطرح اوست. توسلی در این چند سال اخیر اگر چه در فیلم‌های زیادی به ایفای نقش پرداخته است، اما بازی او در فیلم “دهلیز” به کارگردانی بهروز شعیبی باعث شد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را بدست آورد. او امسال با فیلم‌های “نهنگ عنبر” و فیلم “شکاف” در سینما حضور داشته است.

۱۷- مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی بازیگری در سینما را ابتدا با فیلم “مردی از جنس بلور” به کارگردانی سعید سهیلی آغاز کرد. اما به تدریج در انتخاب نقش‌هایش با درایت بیشتری پیش رفت. کرامتی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل را برای فیلم “بیست” دریافت کرد و برای “آلزایمر” دیپلم افتخار را برای بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر کسب کرده است.

کرامتی در این سال‌ها با نقش‌های متفاوتی در سینما حضور داشته است. او امسال با فیلم‌های “مزار شریف” به کارگردانی عبدالحسن برزیده، “ارغوان” به کارگردانی کیوان علی محمدی و امید بنکدار و نیز فیلم “عصر یخبندان” به کارگردانی مصطفی کیایی در سینما به ایفای نقش پرداخته است. باید دید که این بازیگر با انتخاب این سه فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران به سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش زن نزدیک خواهد شد یا خیر؟

۱۸- پگاه آهنگرانی

پگاه‌ آهنگرانی بعد از مواجهه با مشکلاتی در سال‌های ۸۸ و ۸۹، کمتر فرصتی برای حضور در عرصه بازیگری داشت تا اینکه از زمستان سال گذشته در سه فیلم سینمایی مقابل دوربین رفت. او در فیلم‌های “جامه‌دران” به کارگردانی حمیدرضا قطبی، “خانه دختر” ساخته شهرام شاه‌حسینی و “مادر قلب اتمی” به کارگردانی علی احمدزاده بازی کرده است.

آهنگرانی در “خانه دختر” با باران کوثری، حامد بهداد، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، بهناز جعفری، محمدرضا هدایتی، نسیم ادبی، امیرعلی نبویان، پردیس احمدیه، نادر فلاح، مانی شاه حسنی و رویا تیموریان همبازی بوده است.

۱۹- محمدرضا فروتن

محمدرضا فروتن بازیگری غیرقابل پیش بینی است که در یک سال ممکن است در چند فیلم بازی کند و بعد چند سال در عرصه بازیگری سینما دیده نشود. او که فیلم‌های “چهل سالگی”، “دموکراسی تو روز روشن”، “دیگری” در کارنامه دارد سال گذشته با دو فیلم “متروپل” و “طبقه حساس” درجشنواره فیلم فجر حضور داشت.

این بازیگر سینما در این دوره نیز با فیلم‌های “خنده‌های آتوسا” و نیز فیلم “شیفت” به کارگردانی نیکی کریمی در سینما حضور دارد. باید دید که این دو فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران از سوی هیات داوران انتخاب خواهند شد یا خیر.

۲۰- الناز شاکردوست 
الناز شاکردوست سال ۱۳۸۳ با فیلم “اینجا… آخر دنیا” بازی در سینما را آغاز کرد. او در فیلم‌های زیادی به ایفای نقش پرداخته که نقش اصلی او در فیلم “رسوایی” به کارگردانی مسعود ده نمکی باعث شد تا این فیلم با فروش نسبتا خوبی مواجه شود.

شاکردوست سال گذشته در فیلم “تابو” به کارگردانی خسرو معصومی به ایفای نقش پرداخت که این فیلم همچنان در پشت خط اکران باقی مانده است. شاکردوست امسال با فیلم‌های “اسب سفید پادشاه” و نیز “مبارک” به کارگردانی محمرضا نجفی به ایفای نقش پرداخته است. البته فیلم “اسب سفید پادشاه” که به کارگردانی محمدحسین لطیفی است این روز‌ها در مرحله فیلمبرداری به سر می‌برد که اگر مراحل فنی این فیلم به پایان برسد برای جشنواره فیلم فجر اعلام آمادگی خواهد کرد.

این گزارش درباره بازیگرانی بود که در بیش از یک فیلم حضور داشته‌اند. امسال بازیگرانی چون رضا عطاران با فیلم “نهنگ عنبر”، ترانه علیدوستی با “مادر قلب اتمی”، حامد بهداد با “خانه دختر”، بهرام رادان با فیلم “عصر یخبندان”، علی مصفا با “مرگ ماهی”، جمشید هاشم‌پور با “من دیه گو مارادونا هستم”، مسعود رایگان با “مزار شریف”، لیلا حاتمی با “دوران عاشقی” و… حضور دارند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت