سودجان شهری است در استان چهارمحال و بختیاری ایران. این شهر در بخش لاران از توابع شهرستان شهرکرددر۶۰کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۵۴۱۵ نفر بوده است. این شهر در شمال استان چهار محال و بختیاری قرار گرفته واز جمله مناطق مرتفع و سردسیر این استان است.

سودجان-620x465

سودجان در کناره رودخانه زاینده رود قرار دارد و از این نظر منطقه‌ای زیبا و جذاب برای گردشگران به حساب می‌آید ازجمله این زیبایی ها می‌توان به امامزاده پیرغیب وزیبایی های حاشیه زاینده رود (۳کیلومتری سودجان) اشاره کرد. مردم این شهر بیشتر کشاورز و دامدار هستند وتعداد زیادی نیز برای کار به کویت رفته اند. گویش اکثریت مردم سودجان فارسی وبختیاری است ،گویش دیگرترکی قشقایی است که در آن واژگان بختیاری و فارسی فراوان دیده می‌شود وبا ترکی آذری تفاوت زیادی نیز دارد.از این شهر بیش از ۱۰۰خانوار به شهرستان شهرکرد مهاجرت کرده اند وبه همین دلیل جمعیت این شهر حتی از ۱۵سال قبل نیز کمتر شده(جمعیت این شهر درسال۱۳۷۰ حدودا ۶۰۰۰بوده) فرهنگ ساکنان منطقه با آداب و رسوم لری پیوند خورده است. برای نمونه لباس رسمی و سنتی سودجانی ها چوقا و دبیت (از جمله پوشش هابی بختیاری)است. بسیاری از ده نشینان اطراف این شهر که اکثرا بختیاری زبان نیز هستند به این منطقه مهاجرت کرده و سکنی گزیده اند.ازشخصیت های مهم این شهر می‌توان به سردار غلامعلی حیدری ومرحوم حجه الاسلام سیدکاظم امینی اشاره کرد.قابل ذکر است شهر سودجا ن دارای ۴۵شهید درجنگ تحمیلی است.

سودجان-1

 

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت